The aim of this study is to investigate the ethical
attitudes of UMKE (Turkish National Medical Rescue Team) personnel, during natural disasters. This research is based
on the descriptive survey model. A staff survey with 201 participants located
in the South Marmara Region, between August 2016 and 2017. The data were obtained by using face-to-face interview techniques with the survey.
According to the findings of the study, the ethical
training or course taking of UMKE personnel; a meaningful relationship was found between the institutions,
occupations, education status, age and service periods. UMKE personnel sometimes need help to solve the ethical
problems. As the service period increases, the level of need for help in
solving ethical problems decreases at the same rate. It was found that most of
the participants affected the efficiency of the ethical contradictions during
the disaster and they needed more ethical training. In addition, it was
determined that the employees did not take into account the ethical obligations
included in the disaster service provision.
In the study, it has been found that UMKE personnel often remain in an ethical dilemma in disaster
situations. Participants were found to remain in ethical dilemmas in cases of
disasters transport, various interventions by relatives in the disaster, CPR
practice and hospital coordination.
UMKE personnel should be provided with in-service training
related to ethical approach and ethical dilemmas during disaster.
Bu araştırmanın amacı, UMKE
çalışanlarının afet durumundaki etik yaklaşımlarının incelenmesidir. Araştırma tanımlayıcı nitelikte olup, Ağustos
2016-Ağustos 2017 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
evrenini Güney Marmara Bölgesinde
çalışan 264 UMKE personeli, örneklemini çalışmayı kabul eden 201 UMKE çalışanı oluşturmuştur. Veriler yüz
yüze görüşme yöntemiyle, anket formu ile toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde, frekans, yüzde, ki-kare testi kullanılmıştır.
Araştırmada UMKE çalışanlarının %44’ü etik
ikilem ile sürekli karşılaştıklarını, %64’ü etik ikilemden dolayı
verimliliklerinin etkilendiğini belirtmiştir. UMKE çalışanlarını afet sırasında etik
ikilemde bırakan uygulamalar; afetzedeyi transport durumu (%33,8), afetzede
yakınları (%26,9), KPR (kardiyopulmoner
resüsitasyon) uygulamasına karar verme (%22,9), hastane koordinasyon eksikliğidir
(%16,4). KPR’a karar verirken
en fazla aileye açıklamada zorlanmaktadırlar. UMKE çalışanlarının %30,3’ü her zaman, %62’si bazen karşılaştıkları
etik problemlerin çözümü için yardıma ihtiyaç duymakta, %62,3’ü
meslektaşlarından bu konuda yardım almaktadır. UMKE çalışanlarının afet hizmeti
sunumunda; %20,4’ünün zarar
vermeme, %23,9’unun yararlı olma, %17,9’unun adalet, %19,9’unun özerklik,
%17,9’unun mahremiyet yükümlülüğünü dikkate
almadıkları saptanmıştır. Katılımcıların %66,2’sinin daha fazla etik eğitim
alma gereksinimi duydukları belirtilmiştir.
UMKE çalışanlarına afet
durumlarında etik yaklaşım ve
etik ikilemlerin çözümü ile daha fazla hizmet içi eğitimler verilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |