This study aimed to examine the environmental
risk perception of adolescents and its relationship with some variables.
This descriptive and cross-sectional study
was conducted in two different high schools in Muğla in 2015. Samples were not
selected; instead, data were obtained from 473 students who agreed to
participate. The data were collected using a “Descriptive Characteristics
Questionnaire” and the “Environmental Risk Perception Scale.” The data were
analyzed using descriptive statistics, independent group t-tests, and one-way
analysis of variance. Permission to implement the scale, ethical committee
approval, institutional permissions, and written permission from students were
obtained.
The mean age of students was 16.22 ± 1.07
years, and 70.2% of them were female. Of the students, 74.8% said that the
subject of the environment was discussed in their family, and 72.7% said that
they were interested in this subject. The mean score of students on the
Environmental Risk Perception Scale was 5.75 ± 1.23. The three highest risks
perceived by the students were canalization, radiation, and hazardous waste.
The three lowest risks perceived by the students were overgrazing, commercial
fishery, and sportive hunting. Class level, income level, being interested in
the environment, discussing the environment in family settings, and learning
about these subjects in classes in high school affected the mean scores of
environmental risk perception (p<0.05).
Students had good levels of environmental
risk perception. This might have been strengthened by the fact that this
subject is taught in school and discussed in the students’ families. All school
syllabi should include the subject of environmental health and generalize the
information to increase student awareness of this subject. This may contribute to
community health.
Araştırma ergenlerin çevresel risk algısını
ve bazı değişkenlerle ilişkisini incelenmek amacıyla yapılmıştır.
Tanımlayıcı ve kesitsel tipte tasarlanan
bu araştırma 2015 yılında Muğla’da iki farklı lisede yapılmıştır (N=525).
Örnekleme yöntemine gidilmemiş, çalışmaya katılmayı kabul eden ve yazılı izin
alınan 473 öğrenciden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak,
“Tanımlayıcı özellikler soru formu” ve “Çevresel Risk Algısı Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin değerlendirmesi SPSS 20,0 paket programında,
tanımlayıcı istatistikler, bağımsız guruplarda t testi ve tek yönlü varyans
analizi ile yapılmıştır. Araştırma için ölçek kullanım izni, etik kurul izni,
araştırmanın yapıldığı kurumdan ve öğrencilerden yazılı izin alınmıştır.
Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin
yaş ortalaması 16,22±1,07 ve %70,2’si kız öğrencidir. Öğrencilerin %74,8’inin
ailesinde çevre konusunun konuşulduğu, %72,7’sinin konuyu ilgi çekici bulduğu
ve %50,3’ünün derslerde çevre konusunun işlendiğini ifade ettiği
belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin Çevresel Risk Algısı Ölçeği puan
ortalamasının 5,75±1,23 olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyi, gelir durumu, çevre
konusunun ilgisini çekmesi, ailede çevre konusunun konuşulması ve lisedeki
derslerde işleniyor olması gibi bağımsız değişkenlere göre çevresel risk algısı
puan ortalamasında anlamlı fark belirlenmiştir (p<0,05).
Öğrencilerin çevresel risk algısının iyi
düzeyde olduğu; ailede ve okulda çevre konusunun ele alınıyor olmasının bu
algıyı daha da güçlendirdiği söylenebilir. Tüm okul müfredatlarında çevre
sağlığı derslerinin olması ve yaygınlaştırılmasının, konuyla ilgili
farkındalığı artıracağı, dolayısıyla toplum sağlığına katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 |