Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 365 - 373, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.730257

Öz

Today, stress can occur in every area of individuals' lives and in every period. In particular, the rapid socio-cultural and economic changes, bring about the problems of individuals' adaptation to social life. These problems can cause stress in individuals. When stress cannot be controlled and experienced intensely, it can cause health problems in individuals. In this study, it is aimed to reveal the effect of stress levels of child development undergraduate students on health perception. Descriptive research method and scanning model were used in the research. The research was carried out with 395 students studying at the Department of Child Development of Avrasya University. ''Personal Information Form'', ''Perceived Stress Scale'' and ''Health Perception Scale'' were used as data collection tools in the research. As a result of the study, it was found that the level of perceived stress and health perception increased, the perceived stress levels higher compared to the students who stayed with their friends, and the higher the perceived stress level in case of chronic disease, as the frequency of smoking increases. In the study, it is concluded that the stress levels perceived by the students had a significant effect on the levels of health perception, and as the stress level increased, the perception of health increased.

Kaynakça

  • Çapık, C. (2006). Yoksul ve Yoksul Olmayan Kadınlarda Sağlık Algısını Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Çaka, Y., Topal, S. S., Suzan, Ö. K., Çınar, N., Altınkaynak, S. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerin Sağlık Algısı İle Özgüvenleri Arasındaki İlişki.” Journal Human Rhythm, 3 (4), 199-203.
  • Kocaakman, M., Aksoy, G., Eker, H. H. (2010). “İstanbul İlindeki Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları.” SDÜ Tıp Fak Dergisi, 17, 19–24.
  • Karabulutlu. EY., Karaman, S. (2015). "Kanser Hastalarında Hastalık Algısının Değerlendirilmesi.” Journal of Health Science and Profession, 2, 271-84.
  • Lee, C. M. (2019). “The Influence of Perceptions of the Campus Environment and Health Perception on Stress of Nursing College Students.” Journal of Digital Convergence, 17 (2), 329-338.
  • Alkan, A. S., Özdelikara, A., Boğa, M. N. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Algılarının Belirlenmesi.” Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2), 11–21.
  • Eser, S., İkinci, S., Ocaktan, M.E., Çalışkan, D., Piyal, B., Akdur, R. (2012). “Eczacılık Fakültesi Öğrencilerinde Sağlık Algısının Değerlendirilmesi.” 15. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Özet Kitabı, 592-4.
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B., Pehlivan, E. (2007). “Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresif Belir Yaygınlığı, Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Etkileyen Faktörler.” Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (2), 137-146.
  • Çalışkan, S., Aydoğan, S., Işıklı, B., Metintaş, S., Yenilmez, F., Yenilmez, Ç. (2018). “Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyi Ve İlişkili Olabilecek Faktörlerin Değerlendirilmesi.” Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi, 3 (2), 40-9.
  • Zaybak, A. ve Fadıloğlu, Ç. (2004). “Üniversite Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışı Ve Bu Davranışı Etkileyen Etmenlerin Belirlenmesi.” Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20 (1), 77-95.
  • Kadıoğlu, H. ve Yıldız, A. (2012). “Sağlık Algısı Ölçeği’nin Türkçe Çevriminin Geçerlilik Ve Güvenilirliği.” Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 32 (1), 47-53.
  • Çilingir, D. ve Aydın, A. (2017). “Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı.” FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25 (3), 167-176.
  • Anna, S., Anette, S., Maja, S. (2016). “Younger Children's (Three to Five Years) Perceptions of Being in a Health-Care Situation.” Early Child Development and Care, 186 (5), 832-844.
  • Tara, M., Joseph, W., Alexandra, H., Rachel, R., Daniel, M. (2014). “Teacher Reports of Student Health and Its Influence on Students' School Performance.” Journal of Positive Behavior Interventions, 16 (2), 112-122.
  • Karadağ, E. (2010). “Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri Ve Analitik Hata Tipleri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 16 (1), 49-71.
  • Cohen S, Kamarck T, Mermelstein S (1983). “A Global Measure of Perceived Stress.” J Health Soc Behav, 24, 385–96.
  • Erci, B. (2006). “Reliability And Validity Of The Turkish Version Of Perceived Stress Scale.” Atatürk Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (1).
  • Diamond, J., Julie A, B., Christine A, A., Christopher, C., Michaek P, R. (2007). “Development of a Scale to Measure Adults' Perceptions of Health: Preliminary Findings.” Journal of Community Psychology, 35 (5), 557-561.
  • Özdelikara, A., Ağaçdiken Alkan, S., Mumcu, N. (2018). “Hemşirelik Öğrencilerinde Sağlık Algısı, Sağlık Anksiyetesi ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi.” Bakırköy Tıp Dergisi, 14, 275-82.
  • Dündar Kurt, G. (2019). Çıraklık Eğitimi Gören Adölesanların Sağlık Algısı Ve Stresle Başa Çıkma Tarzları. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karaca, T., Aslan, S. (2019). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Durumu Algılarının ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi.” ACU Sağlık Bil. Dergisi, 10 (4), 734-739.
  • Açıksöz, S., Uzun, Ş. ve Arslan, F. (2013). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Algısı İle Sağlığı Geliştirme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Gülhane Tıp Dergisi, 55 (3), 181-187.
  • Topkaya, N. ve Meydan, B. (2013). “Üniversite Öğrencilerinin Problem Yaşadıkları Alanlar, Yardım Kaynakları Ve Psikolojik Yardım Alma Niyetleri.” Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 25-37.
  • Göker, K., Yıldız, H., Karabacak, E. ve Doğan, B. (2015). “Türkiye’de Çalışan Dermatologların Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi ve Yaklaşımları.” TÜRKDERM, 49, 31-36.

Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 365 - 373, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.730257

Öz

Günümüzde stres bireylerin yaşamının her alanında ve her dönemde meydana gelebilmektedir. Özellikle sosyo-kültürel ve ekonomik değişimlerin hızlı yaşanması, bireylerin toplumsal yaşama uyum sorunlarını beraberinde getirmektedir. Bu sorunlar bireylerde strese neden olabilmektedir. Stres kontrol edilemediğinde ve yoğun olarak yaşandığında bireylerde sağlık problemlerine neden olabilmektedir. Bu araştırmada, çocuk gelişimi lisans öğrencilerinin stres düzeylerinin sağlık algısına etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Avrasya Üniversitesi Çocuk Gelişimi bölümünde öğrenim gören 395 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’, ‘‘Algılanan Stres Ölçeği’’ ve ‘‘Sağlık Algısı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf düzeyi artıkça algılanan stres ve sağlık algısı düzeyinin artığı, arkadaşlarıyla kalan öğrencilerin ailesiyle kalanlara kıyasla algılanan stres düzeylerinin daha yüksek olduğu, sigara içme sıklığı arttıkça algılanan stres düzeyinin yükseldiği yine bireyde kronik hastalık olması durumunda algılanan stres düzeyinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin algıladıkları stres düzeylerinin sağlık algısı düzeyleri üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu ve stres düzeyi arttıkça, sağlık algısını da arttığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Çapık, C. (2006). Yoksul ve Yoksul Olmayan Kadınlarda Sağlık Algısını Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Çaka, Y., Topal, S. S., Suzan, Ö. K., Çınar, N., Altınkaynak, S. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerin Sağlık Algısı İle Özgüvenleri Arasındaki İlişki.” Journal Human Rhythm, 3 (4), 199-203.
  • Kocaakman, M., Aksoy, G., Eker, H. H. (2010). “İstanbul İlindeki Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları.” SDÜ Tıp Fak Dergisi, 17, 19–24.
  • Karabulutlu. EY., Karaman, S. (2015). "Kanser Hastalarında Hastalık Algısının Değerlendirilmesi.” Journal of Health Science and Profession, 2, 271-84.
  • Lee, C. M. (2019). “The Influence of Perceptions of the Campus Environment and Health Perception on Stress of Nursing College Students.” Journal of Digital Convergence, 17 (2), 329-338.
  • Alkan, A. S., Özdelikara, A., Boğa, M. N. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Algılarının Belirlenmesi.” Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2), 11–21.
  • Eser, S., İkinci, S., Ocaktan, M.E., Çalışkan, D., Piyal, B., Akdur, R. (2012). “Eczacılık Fakültesi Öğrencilerinde Sağlık Algısının Değerlendirilmesi.” 15. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Özet Kitabı, 592-4.
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B., Pehlivan, E. (2007). “Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Depresif Belir Yaygınlığı, Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Etkileyen Faktörler.” Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (2), 137-146.
  • Çalışkan, S., Aydoğan, S., Işıklı, B., Metintaş, S., Yenilmez, F., Yenilmez, Ç. (2018). “Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyi Ve İlişkili Olabilecek Faktörlerin Değerlendirilmesi.” Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi, 3 (2), 40-9.
  • Zaybak, A. ve Fadıloğlu, Ç. (2004). “Üniversite Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışı Ve Bu Davranışı Etkileyen Etmenlerin Belirlenmesi.” Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20 (1), 77-95.
  • Kadıoğlu, H. ve Yıldız, A. (2012). “Sağlık Algısı Ölçeği’nin Türkçe Çevriminin Geçerlilik Ve Güvenilirliği.” Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 32 (1), 47-53.
  • Çilingir, D. ve Aydın, A. (2017). “Hemşirelik Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Algısı.” FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25 (3), 167-176.
  • Anna, S., Anette, S., Maja, S. (2016). “Younger Children's (Three to Five Years) Perceptions of Being in a Health-Care Situation.” Early Child Development and Care, 186 (5), 832-844.
  • Tara, M., Joseph, W., Alexandra, H., Rachel, R., Daniel, M. (2014). “Teacher Reports of Student Health and Its Influence on Students' School Performance.” Journal of Positive Behavior Interventions, 16 (2), 112-122.
  • Karadağ, E. (2010). “Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri Ve Analitik Hata Tipleri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 16 (1), 49-71.
  • Cohen S, Kamarck T, Mermelstein S (1983). “A Global Measure of Perceived Stress.” J Health Soc Behav, 24, 385–96.
  • Erci, B. (2006). “Reliability And Validity Of The Turkish Version Of Perceived Stress Scale.” Atatürk Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (1).
  • Diamond, J., Julie A, B., Christine A, A., Christopher, C., Michaek P, R. (2007). “Development of a Scale to Measure Adults' Perceptions of Health: Preliminary Findings.” Journal of Community Psychology, 35 (5), 557-561.
  • Özdelikara, A., Ağaçdiken Alkan, S., Mumcu, N. (2018). “Hemşirelik Öğrencilerinde Sağlık Algısı, Sağlık Anksiyetesi ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi.” Bakırköy Tıp Dergisi, 14, 275-82.
  • Dündar Kurt, G. (2019). Çıraklık Eğitimi Gören Adölesanların Sağlık Algısı Ve Stresle Başa Çıkma Tarzları. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karaca, T., Aslan, S. (2019). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Durumu Algılarının ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi.” ACU Sağlık Bil. Dergisi, 10 (4), 734-739.
  • Açıksöz, S., Uzun, Ş. ve Arslan, F. (2013). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Algısı İle Sağlığı Geliştirme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Gülhane Tıp Dergisi, 55 (3), 181-187.
  • Topkaya, N. ve Meydan, B. (2013). “Üniversite Öğrencilerinin Problem Yaşadıkları Alanlar, Yardım Kaynakları Ve Psikolojik Yardım Alma Niyetleri.” Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 25-37.
  • Göker, K., Yıldız, H., Karabacak, E. ve Doğan, B. (2015). “Türkiye’de Çalışan Dermatologların Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi ve Yaklaşımları.” TÜRKDERM, 49, 31-36.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bayram Deleş 0000-0002-7507-240X

Nazan Kaytez 0000-0001-8232-8947

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Deleş, B., & Kaytez, N. (2021). Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(4), 365-373. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.730257
AMA Deleş B, Kaytez N. Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Ocak 2021;9(4):365-373. doi:10.37989/gumussagbil.730257
Chicago Deleş, Bayram, ve Nazan Kaytez. “Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, sy. 4 (Ocak 2021): 365-73. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.730257.
EndNote Deleş B, Kaytez N (01 Ocak 2021) Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9 4 365–373.
IEEE B. Deleş ve N. Kaytez, “Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 4, ss. 365–373, 2021, doi: 10.37989/gumussagbil.730257.
ISNAD Deleş, Bayram - Kaytez, Nazan. “Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/4 (Ocak 2021), 365-373. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.730257.
JAMA Deleş B, Kaytez N. Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9:365–373.
MLA Deleş, Bayram ve Nazan Kaytez. “Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 4, 2021, ss. 365-73, doi:10.37989/gumussagbil.730257.
Vancouver Deleş B, Kaytez N. Çocuk Gelişimi Lisans Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Sağlık Algısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9(4):365-73.