With the declaration of COVID-19 as a pandemic by the World Health Organization (WHO) in February 2020, an important process that has affected people and societies in various ways and made it difficult to adapt to the new normal has begun. School closures were among the measures to control the spread of the infection in the COVID-19 pandemic. With the onset of the pandemic, the home environment, which is the safest area for children, has turned into a study, and schools and social areas, where they feel the freest, have turned into areas of restriction. For this reason, children should be provided with a safe environment and their development should be supported. The most basic themes of development theorists for the approach to children during the pandemic process can guide pediatric nurses. Especially school-age children and children with chronic diseases have been away from their social environments in this process. In the study, the main themes of the development theorists' theories were used for the approach to school-age children with asthma bronchitis during the pandemic process. First, information about the COVID-19 pandemic, the characteristics of the school-age child was given, and then a sample case was presented in the study. The consent of the children and their parents was obtained before the study. The COVID-19 pandemic was described based on child development theorists. As a result, it is recommended that developmental theorists should be used in all areas of pediatric nursing and applied in clinics in terms of providing a holistic perspective.
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından, Şubat 2020 tarihinde COVID-19’un pandemi ilan edilmesi ile birlikte, insanları ve toplumları çeşitli yönlerden etkileyen, yeni normale uyum sağlamayı zorlaştıran önemli bir süreç başlamıştır. Covid-19 pandemisinde enfeksiyonun yayılımını kontrol altına almak amacıyla yapılan girişimler arasında okulların kapatılması da yer almıştır. Salgın ile çocukların en güvenli alanları olan ev ortamları çalışma alanlarına; en özgür alanları olan okullar ve sosyal alanlar ise kısıtlama alanlarına dönüşmüştür. Bu nedenle çocuklar için güvenli bir çevre sağlanmalı ve gelişimleri desteklenmelidir. Pandemi sürecinde çocuklara yaklaşımda gelişim kuramcılarının en temel temaları pediatri hemşireleri için rehberlik sağlayabilir. Özellikle okul dönemi ve kronik hastalığa sahip çocuklar bu süreçte sosyal ortamlarından uzak kalmışlardır. Çalışmada gelişim kuramcılarının kuramlarının ana temaları pandemi sürecinde astım bronşiti olan, okul dönemi çocuğa yaklaşımda kullanımı sağlanmıştır. Çalışmada COVID-19 pandemisi, okul dönemi ve özellikleri ile ilgili bilgi verilmiş ve vaka örneği sunulmuştur. Çalışma öncesi çocuk ve ebeveynlerinden onam alınmıştır. Çocuk gelişim kuramcıları temelinde COVID-19 pandemisinin anlatımı sağlanmıştır. Sonuç olarak gelişim kuramcılarının pediatri hemşireliğinin her alanında kullanılabilirliği ve bütüncül bakış açısı sağlaması açısından kliniklerde de uygulanması önerilmektedir.
Astımlı Çocuk COVID-19 Hemşirelik Kuram Child with Asthma Nursing Theory.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Olgu Sunumları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 4 |