Today, the accreditation studies on nursing education programs have accelerated, and there is a need for more information about program evaluation models. Program evaluation is the systematic documenting of the results or effects of the programs to arrive at a conclusion and to value the program. The Kirkpatrick Education Evaluation Model was chosen because it is suitable for use in the evaluation of higher education, adult education and in-service training programs. The model consists of four successive stages: reaction, learning, behavior, and results. In the reaction stage, the purpose is to determine the students’ reactions to the program, and the emphasis is on the importance of their positive reactions in the effectiveness of the education. In the learning phase, the purpose is to determine to what extent the changes in knowledge, attitude, skills and behavior occur in students at the end of the education program. At the behavior stage, the purpose is to determine the degree of changes in the students’ behaviors with their participation in the education program. In the results phase, the final results that emerge as a consequence of the students’ completing the education program are examined. It is thought that this model can be used more especially in evaluating the effects of the results of education on practice in nursing education, patient/health education and in-service training. The purpose of the review is to introduce the Kirkpatrick Educational Evaluation Model and to put forward suggestions for its use in the evaluation of nursing education programs.
Nursing Education Kirkpatrick Educational Evaluation Model Program Evaluation.
Hemşirelik eğitim programlarının akreditasyon çalışmalarının hız kazandığı günümüzde, program değerlendirme modelleri hakkında daha fazla bilgiye ihtiyaç duyulmaktadır. Program değerlendirme, programların sonuçları veya etkilerinin sistemli şekilde belgelenerek bir sonuca ulaşma ve programa değer biçmedir. Kirkpatrick Eğitim Değerlendirme Modeli yükseköğretim, yetişkin eğitimi ve hizmet içi eğitim programlarının değerlendirilmesinde kullanılmaya uygun olması nedeniyle seçilmiştir. Model; tepki, öğrenme, davranış ve sonuç olmak üzere birbirini izleyen dört aşamadan oluşmaktadır. Tepki aşamasında, eğitim alanların programa gösterdiği tepkilerin belirlenmesi amaçlanmakta, eğitimin etkili olmasında öğrencilerin olumlu tepkiler vermesinin önemi vurgulanmaktadır. Öğrenme aşamasında, eğitim programının sonunda öğrencilerde bilgi, tutum, beceri ve davranıştaki değişimlerin ne derecede gerçekleştiğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Davranış aşamasında, öğrencilerin eğitim programına katılması ile davranışlarında meydana gelen değişikliklerin derecesinin belirlenmesi hedeflenmektedir. Sonuç aşamasında ise, öğrencilerin eğitim programını tamamlaması sonucunda ortaya çıkan kesin sonuçlar incelenmektedir. Hemşirelik eğitiminde, hasta/sağlık eğitiminde ve hizmet içi eğitimlerde özellikle eğitim sonuçlarının uygulamaya etkilerinin değerlendirilmesinde bu modelden daha fazla yararlanılabileceği düşünülmektedir. Derlemenin amacı, Kirkpatrick Eğitim Değerlendirme Model’ini tanıtmak ve hemşirelik eğitim programlarının değerlendirilmesinde kullanımı için öneriler sunmaktır.
Hemşirelik Eğitimi Kirkpatrick Eğitim Değerlendirme Modeli Program Değerlendirme.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |