The aim of this study is to investigate the effect of ergonomics education on body awareness, posture and quality of life in laborers. The participants in the study were divided into experimental (n=10) and control group (n=10) by simple randomization method. Load lifting training in the correct position was given to the experimental group in the form of a seminar for 1 time. The control group was not trained. The Body Awareness Questionnaire (BAQ) for body awareness, the New York Posture Analysis Method (NYPAM) for posture assessment and the SF-36 Quality of Life Scale for quality of life assessment were applied to the individuals included in the study. Cornell Musculoskeletal disorder screening questionnaire (CMDSQ) was used to assess musculoskeletal disorders. The evaluations were repeated before the training and after 45 days of the training. There was no significant change in body awareness in both groups (p>0.05). According to the results of posture analysis, there was a significant difference between the before and after training experimental group (p<0.05). Significant differences were observed between the experimental group before and after training in physical activity, physical role difficulty, pain and general health perception from the SF-36 sub-scores (p<0.05). In the control group, a significant change was found only in the pain sub-score before and after training (p<0.05). The results of the study have shown that an effective ergonomics education aimed at preventing the health risks of the musculoskeletal system in laborers will have an impact on occupational disease protection, quality of life and posture.
Bu çalışmanın amacı yük taşıyan işçilerde ergonomi eğitimin vücut farkındalığı, postür ve yaşam kalitesi üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya katılan kişiler basit randomizasyon yöntemi ile deney (n=10) ve kontrol grubu (n=10) olarak ayrıldı. Deney grubuna doğru pozisyonda yük kaldırma eğitimi 1 sefer olmak üzere seminer şeklinde verildi. Kontrol grubuna ise eğitim verilmedi. Çalışmaya alınan bireylere vücut farkındalığı için Vücut Farkındalık Anketi (VFA), postür değerlendirmesi için New York Postür Analizi Yöntemi (NYPAY) ve yaşam kalitesi değerlendirmesi için SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği uygulandı. Cornell Kas iskelet sistemi rahatsızlığı taraması anketi (CKİSRA) ile kas iskelet sistemi rahatsızlıklarını değerlendirildi. Değerlendirmeler eğitim öncesi ve eğitimden 45 gün geçtikten sonra tekrar edildi. Her iki grupta da vücut farkındalığında anlamlı bir değişiklik görülmedi (p>0,05). Postür analizi bulgularına göre eğitim öncesi ile eğitim sonrası deney grubunda anlamlı düzeyde farklılık görüldü (p<0,05). SF-36 alt skorlarından fiziksel aktivite, fiziksel rol güçlüğü, ağrı ve genel sağlık algısında deney grubunda eğitim öncesi ve sonrası arasında anlamlı farklar görüldü (p<0,05). Kontrol grubunda ise eğitim öncesi ve sonrası sadece ağrı alt skorunda anlamlı değişiklik bulundu (p<0,05). Çalışmanın sonuçları yük taşıyan işçilerde kas iskelet sisteminin sağlık risklerini önlemeye yönelik etkin bir ergonomi eğitiminin mesleki hastalıklardan korunmada, yaşam kalitesi ve postür üzerinde etkili olacağını göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3 |