Çocukluk ve gençlik bireylerin travma ve kazaları en sık yaşadığı dönemdir. Yaşanan kaza ve travmalar kaynaklı yaralanma ve ölümler basit ilk yardım müdahaleleri ile azaltılabilir. Bu doğrultuda başta öğretmenler olmak üzere bütün bireylerin ilk yardım uygulamalarını bilme ve uygulayabilmeleri önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerde ilk yardım öz yeterliliklerinin ve ilk yardım öz yeterliliklerinin bireysel değişkenler ile ilişkisini belirlemektir.
Çalışma betimsel tarama şeklinde, uygulama ve veri toplama açısından ise kesitsel olarak yürütülmüştür. Çalışmanın evrenini Türkiye’de yer alan, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenler, örneklemi ise çalışmaya katılmaya gönüllü olan öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Ev Kazalarında İlk Yardım Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 25.0 programı ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzdelik, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uygunluğu çarpıklık, basıklık değerleri ile değerlendirilmiştir. Veriler normal dağılım gösterdiği için iki farklı grup karşılaştırmalarda t testi, üç veya daha fazla grup karşılaştırmalarında tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonuçları öğretmenlerin ilk yardım öz yeterliliklerinin 41,4±8,66 ile ortalamanın üstünde olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerde ilk yardım öz yeterliliği ilk yardım eğitimi alma, afet eğitimi alma durumlarında anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir. Bununla birlikte yaş, eğitim seviyesi, gelir durumu, medeni durum gibi özelliklerin ilk yardım öz yeterliliğini farklılaştırmadığı belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre öğretmenlere ilk yardım eğitimlerinin düzenlenmesi öğretmenlerde ilk yardım öz yeterliliğini daha da arttıracaktır.
Childhood and youth are the period when individuals experience trauma and accidents most frequently. Injuries and deaths caused by accidents and traumas can be reduced with simple first aid interventions. In this direction, it is important for all individuals, especially teachers, to know and apply first aid practices. The aim of this study is to determine first aid self-efficacy in teachers and the relationship between first aid self-efficacy and individual characteristics.
The study was conducted as a descriptive survey and cross-sectional in terms of application and data collection. The population of the study consists of teachers working in schools affiliated to the Ministry of National Education in Turkey, and the sample consists of teachers who volunteered to participate in the study. Convenience sampling method was used in the study. Personal information form and First Aid Self-Efficacy Scale in Home Accidents were used as data collection tools. Data analysis was carried out with SPSS 25.0 programme. Frequency, percentage, mean, standard deviation was used in the evaluation of the data. The suitability of the data for normal distribution was evaluated with skewness and kurtosis values. Since the data showed normal distribution, t test was used for two different group comparisons and one-way analysis of variance was used for three or more group comparisons.
The results of the study show that teachers' first aid self-efficacy is above the average with 41.4±8.66. It was determined that first aid self-efficacy of teachers differed significantly in the cases of receiving first aid training and receiving disaster training. However, it was determined that characteristics such as age, education level, income status, marital status did not differentiate first aid self-efficacy. According to these results, organising first aid trainings for teachers will further increase first aid self-efficacy in teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3 |