Günümüzde cerrahi alanda ve tıbbi teknolojide yaşanan birçok gelişmeye rağmen organ bağışı konusunda, nakil yapılan hasta sayısında henüz istenilen düzeye ulaşılamamıştır. Bu tanımlayıcı çalışma üniversite öğrencilerinin organ bağışı hakkında bilgi tutum ve farkındalıklarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Kesitsel tipteki bu araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinin Acil Yardım ve Afet Yönetimi bölümünde okuyan 200 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini ve organ bağışıyla ilgili farkındalık, bilgi ve istekliliklerini içeren 32 sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Pearson ki-kare testi kullanılmıştır. Öğrencilerin yalnızca %10,0’ı organ bağışıyla ilgili bilgi almıştır. Hiçbir öğrenci organ bağışlamazken, %57,5’i gelecekte organlarını bağışlamak istemektedir. Öğrencilerin %73,0’ı başkalarının hayatını kurtarmak için organlarını bağışlamayı tercih etmektedir. Öğrencilerin %22,0’ı organ bağışıyla ilgili yasal bir düzenlemenin olduğunu bilmektedir. Kız öğrencilerin gelecekte organ bağışlama istekliliği (%64,9) erkek öğrencilere (%43,5) göre yüksektir. Beyin ölümü gerçekleşmiş birinin tekrar hayata dönesi sorusunu bilme durumu erkek öğrencilere (8,7) kıyasla kız öğrencilerde (26,0) daha yüksektir. Bu bulgular öğrencilerin organ bağışıyla ilgili farkındalık bilgi ve istekliliğini artırmak için eğitim ve öğretim müfredatına organ bağışı konusunun dahil edilmesi ve belli dönemlerde seminerler verilmesi gerekliliğini göstermektedir.
Despite many developments in the field of surgery and medical technology today, the desired level has not yet been reached in the number of transplant patients for organ donation. This descriptive study aims to evaluate the knowledge, attitudes and awareness of university students about organ donation. The universe of this cross-sectional study consists of 200 students studying at the Emergency and Disaster Management department of a state university. A questionnaire consisting of 32 questions was used, including the socio-demographic characteristics of the students and their awareness, knowledge and willingness about organ donation. Pearson chi-square test was used to evaluate the data. Only 10.0% of students received information about organ donation. While no students donate organs, 57.5% want to donate their organs in the future. 73.0% of the students prefer to donate their organs to save the lives of others. 22.0% of the students know that there is a legal regulation regarding organ donation. The willingness of female students to donate organs in the future (64.9%) is higher than male students (43.5%) (p<0.05). The state of knowing that someone who has brain death will come back to life is higher in female students (26.0) compared to male students (8.7) (p<0.05). These findings show that the subject of organ donation should be included in the education and training curriculum and seminars should be given in certain periods in order to increase the awareness, knowledge and willingness of students about organ donation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Afet ve Acil Durum Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1 |