Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 85 - 93, 23.03.2025
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1508098

Öz

Bir hemşirelik bölümünün akredite olabilmesi için sahip olması gereken kriterlerden biri de o bölümde akran yönderliği programının yürütülmesidir. Ancak, literatürde akran yönderliği programını değerlendirecek bir ölçüm aracı mevcut değildir. Bu çalışma, akran yönderliği programının etkililiğini değerlendirmek amacıyla kullanılan olan Akran Yönderliği Programı Değerlendirme Formu, Menti Değerlendirme Formu ve Mentör Değerlendirme Formlarının geçerlik ve güvenirliğini yapmayı amaçlamaktadır. Araştırma metodolojik bir tasarımda yürütülmüştür. Bu çalışma 30.11.2022-30.01.2023 tarihleri arasında Hemşirelik Bölümü’nde Öğrenim gören 573 öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Akran Yönderliği Programı Değerlendirme Formu, Menti Değerlendirme Formu ve Mentör Değerlendirme Formu kullanılarak toplanmıştır. Akran Yönderliği Programı Değerlendirme Formu, Menti Değerlendirme Formu ve Mentör Değerlendirme Formunun yapı geçerliği Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (CFA) kullanılarak test edilmiştir. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda Akran Yönderliği Programı Değerlendirme Formu'nun altı maddeden, Mentör Değerlendirme Formu'nun altı maddeden ve Menti Değerlendirme Formu'nun da yedi maddeden oluşan son hali verilmiştir. Akran Yönderliği Programı Değerlendirme Formu, Mentör Değerlendirme Formu ve Menti Değerlendirme Formunun Cronbach α güvenirlik katsayıları sırasıyla 0,95, 0,95 ve 0,93 olarak bulunmuştur. Akran Yönderliği Programı Değerlendirme Formu, Mentör Değerlendirme Formu ve Menti Değerlendirme Formu geçerli ve güvenilir ölçüm aracı olduğu belirlenmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın etik kurul izni Yozgat Bozok Üniversitesi Etik Kurulu’ndan (16.11.2022, Karar Sayısı: 38/09) alınmıştır

Kaynakça

  • 1. Greenfield, D. and Pawsey, M. (2018). “Health Service Accreditation: A Strategy to Promote and Improve Safety and Quality”. In: W Sollecito and J Johnson (Ed). Continuous Quality Improvement in Health Care (282-296). New York: Jones and Barlett Learning.
  • 2. American Association of Colleges of Nursing. (2023). “CCNE Accreditation Process”. Erişim adresi: www.aacnnursing.org/CCNE-Accreditation/What-We-Do/CCNE-Accreditation-Process.(Erişim tarihi: 30.12.2022).
  • 3. Şenol, S, Sevgili, S. A, Kekeç, H. B. Orhan, A. & Sevinç, L. (2018). “Öğrencilerin Hemşirelik Eğitiminde Akreditasyon Konusundaki Görüşleri”. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34 (3), 1-13.
  • 4. Küçükkaya, B, Süt, H.K. ve Yiğitbaş, C.Y. (2021). “Akredite olan bir hemşirelik bölümünde eğitim alan öğrencilerin lisans eğitiminde akreditasyona yönelik düşünceleri”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11 (2), 394-400.
  • 5. Ard, N, Beasley, S, & Nunn-Ellison, K. (2017). “Quality Education Through Accreditation”. Teaching and Learning in Nursing, 12 (2), 85-87.
  • 6. Moxley, E. & Waller, M. (2019). “Alternative Strategies for providingclinical experiences in a family nursing course”. Teaching and Learning in Nursing, 14 (3), 173-178.
  • 7. Bryer, J. (2012). “Peer Tutoring Program for Academic Success of Returning Nursing Students”. Journal of the New York State Nurses Association, 43 (1), 20–23.
  • 8. Stone, R, Cooper, S. & Cant, R. (2013). “The Value of Peer Learning in Undergraduate Nursing Education: A Systematic Review”. ISRN Nursing, 20 (13).
  • 9. McComas, M. J. & Inglehart, M. R. (2016). “Dental, Dental Hygiene, and Graduate Students’ and Faculty Perspectives on Dental Hygienists’ Professional Role and the Potential Contribution of a Peer Teaching Program”. Journal of Dental Education, 80 (9), 1049-1061.
  • 10. Robinson, E. & Neimer, L. (2010). “Peer Mentor Tutor Program for Academic Success in Nursing”. Nursing Education Perspectives. 31 (5), 286–289.
  • 11. Mlaba, Z. P. & Emmamally, W. (2019). “Describing The Perceptions of Student Nurses Regarding Barriers and Benefits of A Peer-Mentorship Programme in A Clinical Setting in Kwazulu-Natal”. Health SA Gesondheid, 24 (0).
  • 12. Kachaturoff, M, Caboral-Stevens, M. Gee M. & Lan V. (2020). “Effects of Peer-Mentoring on Stress and Anxiety Levels of Undergraduate Nursing Students: An Integrative Review”. Journal of Professional Nursing, 36 (4), 223-228.
  • 13. Andersen, T. & Watkins, K. (2018). “The Value of Peer Mentorship as an Educational Strategy in Nursing”. Journal of Nursing Education, 57 (4), 217–224.
  • 14. Payton, T.D, Howe, L. A. Timmons, S. M. & Richardson, E. M. (2013). “African American Nursing Students’ Perceptions About Mentoring.” Nursing Education Perspectives, 34 (3), 173-177.
  • 15. Al-Hamdan, Z, Fowler, J. Bawadi, H. Norrie, P. Summers, L. & Dowsett, D. (2014). Student Nurses' Perceptions of a Good Mentor: A Questionnaire Survey of Student Nurses in The UK, USA and Jordan. International Journal of Humanities and Social Science, 4 (3), 248-256.
  • 16. Lombardo, C., Wong, C. Sanzone, L. Filion, F. & Tsimicalis, A. (2017). Exploring Mentees’ Perceptions of An Undergraduate Nurse Peer Mentorship Program. The Journal of Nursing Education, 56 (4), 227–230.
  • 17. Hair, J.F., Black, W.C. Babin B.J. & Anderson R.E. (2019). “Multivariate Data Analysis” (Eighth Edition, pp 133, 670). Hampshire, ISBN: 978-1-4737-5654-0.
  • 18. Bos, S. (1998). “Perceived Benefits of Peer Leadership as Described By Junior Baccalaureate Nursing Students.” J Nurs Educ, 37 (4), 189-91.
  • 19. Kılınç, U., & Alparslan, A. M. (2014). Yükseköğretimde Mentörlük: Mentör ve Menti Bakış Açılarını Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Yükseköğretim Dergisi, 4 (2), 91-101.
  • 20. Clarke, ML. (2016). Peer Tutoring Of Junior Nursing Students: Student Experiences And Perceptions Of Self-Efficacy And Benefit. Doctorate Theses. Liberty University, Lynchburg, VA
  • 21. Davis, L.L.(1992). “Instrument Review: Getting The Most From a Panel of Experts”. Applied Nursing Research, 5, 194-197.
  • 22. Taherdoost, H, Sahibuddin, S. & Jalaliyoon, N. (2022). “Exploratory Factor Analysis; Concepts and Theory.” Advances in applied and pure mathematics, 27, 375-382.
  • 23. Watkins, M. W. (2018). “Exploratory Factor Analysis: A Guide to Best Practice.” Journal of Black Psychology, 44 (3), 219-246.
  • 24. Hadi, N.U, Abdullah, N. & Sentosa, I. (2016). “An Easy Approach to Exploratory Factor Analysis: Marketing Perspective.” Journal of Educational and Social Research, 6(1), 215.
  • 25. Watson, J. C. (2017). “Establishing Evidence for Internal Structure Using Exploratory Factor Analysis”. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 50 (4), 232-238.
  • 26. Ayar, D, Ünalp, A. Bektaş, M. Yılmaz, Ü. Karaoğlu, P. & Yalçıntuğ, F. M. (2022). “Psychometric Properties of A Turkish Version of The Quality of Life in Childhood Epilepsy Questionnaire.” Journal of Pediatric Nursing, 62, 91-97.
  • 27. Schreiber, J. B. (2021). Issues and Recommendations For Exploratory Factor Analysis and Principal Component Analysis. Research in Social and Administrative Pharmacy, 17 (5), 1004-1011.
  • 28. Amirrudin, M, Nasution, K. & Supahar, S. (2021). “Effect of Variability on Cronbach Alpha Reliability in Research Practice.” Jurnal Matematika, Statistika dan Komputasi, 17 (2), 223-230.
  • 29. Chan, L.L, & Idris, N. (2017). “Validity and Reliability of the Instrument Using Exploratory Factor Analysis and Cronbach’s Alpha.” International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7 (10), 400-410.
  • 30. Howard, M.C. (2016). “A Review of Exploratory Factor Analysis Decisions and Overview of Current Practices: What We Are Doing and How Can We Improve?.” International Journal of Human-Computer Interaction, 32 (1), 51-62.
  • 31. Capık, C. (2014). “Use of Confirmatory Factor Analysis in Validity and Reliability Studies.” Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 17 (3), 198-205.
  • 32. Asparouhov, T., Hamaker, E. L. & Muthén, B. (2018). “Dynamic Structural Equation Models.” Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 5 (3), 359-388.
  • 33. Gurbuz, S. (2019). “Structural Equation Modeling With AMOS.” Ankara: Seçkin Publishing.
  • 34. Kline, R.B.(2016). “Principles and Practice of Structural Equation Modeling.” London: The Guildford Press.

The Evaluation of The Peer Coaching Program in Nursing Education: A Validity and Reliability Study

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 85 - 93, 23.03.2025
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1508098

Öz

One of the criteria that a nursing department should have in order to be accredited is that a peer coaching program should be carried out in that department. However, there is no measurement tool to evaluate the peer mentoring program. This study aimed to conduct the validity and reliability study of the Peer Coaching Program Evaluation Form, the Mentee Evaluation Form, and the Mentor Evaluation Form used to assess the effectiveness of the peer coaching program.The research was conducted in a methodological design. This study was carried out with nursing students between 30.11.2022 and 30.01.2023. The study included 573 nursing students. Data were collected using the Personal Information Form, the Peer Coaching Program Evaluation Form, the Mentee Evaluation Form, and the Mentor Evaluation Form. The construct validity of the Peer Coaching Program Evaluation Form, the Mentee Evaluation Form, and the Mentor Evaluation Form was tested using Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA). The validity and reliability analyses revealed that the Peer Coaching Program Evaluation Form consists of 6 items, the Mentor Evaluation Form consists of six questions and the Mentee Evaluation Form consist of seven items. The Cronbach's α reliability coefficients of the Peer Coaching Program Evaluation Form, the Mentor Evaluation Form, and the Mentee Evaluation Form were found to be 0.95, 0.95, and 0.93, respectively. The Peer Coaching Program Evaluation Form, the Mentor Evaluation Form, and the Mentee Evaluation Form were valid and reliable measurement tools.

Kaynakça

  • 1. Greenfield, D. and Pawsey, M. (2018). “Health Service Accreditation: A Strategy to Promote and Improve Safety and Quality”. In: W Sollecito and J Johnson (Ed). Continuous Quality Improvement in Health Care (282-296). New York: Jones and Barlett Learning.
  • 2. American Association of Colleges of Nursing. (2023). “CCNE Accreditation Process”. Erişim adresi: www.aacnnursing.org/CCNE-Accreditation/What-We-Do/CCNE-Accreditation-Process.(Erişim tarihi: 30.12.2022).
  • 3. Şenol, S, Sevgili, S. A, Kekeç, H. B. Orhan, A. & Sevinç, L. (2018). “Öğrencilerin Hemşirelik Eğitiminde Akreditasyon Konusundaki Görüşleri”. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34 (3), 1-13.
  • 4. Küçükkaya, B, Süt, H.K. ve Yiğitbaş, C.Y. (2021). “Akredite olan bir hemşirelik bölümünde eğitim alan öğrencilerin lisans eğitiminde akreditasyona yönelik düşünceleri”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11 (2), 394-400.
  • 5. Ard, N, Beasley, S, & Nunn-Ellison, K. (2017). “Quality Education Through Accreditation”. Teaching and Learning in Nursing, 12 (2), 85-87.
  • 6. Moxley, E. & Waller, M. (2019). “Alternative Strategies for providingclinical experiences in a family nursing course”. Teaching and Learning in Nursing, 14 (3), 173-178.
  • 7. Bryer, J. (2012). “Peer Tutoring Program for Academic Success of Returning Nursing Students”. Journal of the New York State Nurses Association, 43 (1), 20–23.
  • 8. Stone, R, Cooper, S. & Cant, R. (2013). “The Value of Peer Learning in Undergraduate Nursing Education: A Systematic Review”. ISRN Nursing, 20 (13).
  • 9. McComas, M. J. & Inglehart, M. R. (2016). “Dental, Dental Hygiene, and Graduate Students’ and Faculty Perspectives on Dental Hygienists’ Professional Role and the Potential Contribution of a Peer Teaching Program”. Journal of Dental Education, 80 (9), 1049-1061.
  • 10. Robinson, E. & Neimer, L. (2010). “Peer Mentor Tutor Program for Academic Success in Nursing”. Nursing Education Perspectives. 31 (5), 286–289.
  • 11. Mlaba, Z. P. & Emmamally, W. (2019). “Describing The Perceptions of Student Nurses Regarding Barriers and Benefits of A Peer-Mentorship Programme in A Clinical Setting in Kwazulu-Natal”. Health SA Gesondheid, 24 (0).
  • 12. Kachaturoff, M, Caboral-Stevens, M. Gee M. & Lan V. (2020). “Effects of Peer-Mentoring on Stress and Anxiety Levels of Undergraduate Nursing Students: An Integrative Review”. Journal of Professional Nursing, 36 (4), 223-228.
  • 13. Andersen, T. & Watkins, K. (2018). “The Value of Peer Mentorship as an Educational Strategy in Nursing”. Journal of Nursing Education, 57 (4), 217–224.
  • 14. Payton, T.D, Howe, L. A. Timmons, S. M. & Richardson, E. M. (2013). “African American Nursing Students’ Perceptions About Mentoring.” Nursing Education Perspectives, 34 (3), 173-177.
  • 15. Al-Hamdan, Z, Fowler, J. Bawadi, H. Norrie, P. Summers, L. & Dowsett, D. (2014). Student Nurses' Perceptions of a Good Mentor: A Questionnaire Survey of Student Nurses in The UK, USA and Jordan. International Journal of Humanities and Social Science, 4 (3), 248-256.
  • 16. Lombardo, C., Wong, C. Sanzone, L. Filion, F. & Tsimicalis, A. (2017). Exploring Mentees’ Perceptions of An Undergraduate Nurse Peer Mentorship Program. The Journal of Nursing Education, 56 (4), 227–230.
  • 17. Hair, J.F., Black, W.C. Babin B.J. & Anderson R.E. (2019). “Multivariate Data Analysis” (Eighth Edition, pp 133, 670). Hampshire, ISBN: 978-1-4737-5654-0.
  • 18. Bos, S. (1998). “Perceived Benefits of Peer Leadership as Described By Junior Baccalaureate Nursing Students.” J Nurs Educ, 37 (4), 189-91.
  • 19. Kılınç, U., & Alparslan, A. M. (2014). Yükseköğretimde Mentörlük: Mentör ve Menti Bakış Açılarını Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Yükseköğretim Dergisi, 4 (2), 91-101.
  • 20. Clarke, ML. (2016). Peer Tutoring Of Junior Nursing Students: Student Experiences And Perceptions Of Self-Efficacy And Benefit. Doctorate Theses. Liberty University, Lynchburg, VA
  • 21. Davis, L.L.(1992). “Instrument Review: Getting The Most From a Panel of Experts”. Applied Nursing Research, 5, 194-197.
  • 22. Taherdoost, H, Sahibuddin, S. & Jalaliyoon, N. (2022). “Exploratory Factor Analysis; Concepts and Theory.” Advances in applied and pure mathematics, 27, 375-382.
  • 23. Watkins, M. W. (2018). “Exploratory Factor Analysis: A Guide to Best Practice.” Journal of Black Psychology, 44 (3), 219-246.
  • 24. Hadi, N.U, Abdullah, N. & Sentosa, I. (2016). “An Easy Approach to Exploratory Factor Analysis: Marketing Perspective.” Journal of Educational and Social Research, 6(1), 215.
  • 25. Watson, J. C. (2017). “Establishing Evidence for Internal Structure Using Exploratory Factor Analysis”. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 50 (4), 232-238.
  • 26. Ayar, D, Ünalp, A. Bektaş, M. Yılmaz, Ü. Karaoğlu, P. & Yalçıntuğ, F. M. (2022). “Psychometric Properties of A Turkish Version of The Quality of Life in Childhood Epilepsy Questionnaire.” Journal of Pediatric Nursing, 62, 91-97.
  • 27. Schreiber, J. B. (2021). Issues and Recommendations For Exploratory Factor Analysis and Principal Component Analysis. Research in Social and Administrative Pharmacy, 17 (5), 1004-1011.
  • 28. Amirrudin, M, Nasution, K. & Supahar, S. (2021). “Effect of Variability on Cronbach Alpha Reliability in Research Practice.” Jurnal Matematika, Statistika dan Komputasi, 17 (2), 223-230.
  • 29. Chan, L.L, & Idris, N. (2017). “Validity and Reliability of the Instrument Using Exploratory Factor Analysis and Cronbach’s Alpha.” International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7 (10), 400-410.
  • 30. Howard, M.C. (2016). “A Review of Exploratory Factor Analysis Decisions and Overview of Current Practices: What We Are Doing and How Can We Improve?.” International Journal of Human-Computer Interaction, 32 (1), 51-62.
  • 31. Capık, C. (2014). “Use of Confirmatory Factor Analysis in Validity and Reliability Studies.” Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 17 (3), 198-205.
  • 32. Asparouhov, T., Hamaker, E. L. & Muthén, B. (2018). “Dynamic Structural Equation Models.” Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 5 (3), 359-388.
  • 33. Gurbuz, S. (2019). “Structural Equation Modeling With AMOS.” Ankara: Seçkin Publishing.
  • 34. Kline, R.B.(2016). “Principles and Practice of Structural Equation Modeling.” London: The Guildford Press.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özge Öz Yıldırım 0000-0003-4810-563X

Mehmet Korkmaz 0000-0003-0241-2466

Emel Güven 0000-0001-6105-4385

İlknur Aydın Avci 0000-0002-5379-3038

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öz Yıldırım, Ö., Korkmaz, M., Güven, E., Aydın Avci, İ. (2025). Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1), 85-93. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1508098
AMA Öz Yıldırım Ö, Korkmaz M, Güven E, Aydın Avci İ. Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Mart 2025;14(1):85-93. doi:10.37989/gumussagbil.1508098
Chicago Öz Yıldırım, Özge, Mehmet Korkmaz, Emel Güven, ve İlknur Aydın Avci. “Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14, sy. 1 (Mart 2025): 85-93. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1508098.
EndNote Öz Yıldırım Ö, Korkmaz M, Güven E, Aydın Avci İ (01 Mart 2025) Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14 1 85–93.
IEEE Ö. Öz Yıldırım, M. Korkmaz, E. Güven, ve İ. Aydın Avci, “Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 1, ss. 85–93, 2025, doi: 10.37989/gumussagbil.1508098.
ISNAD Öz Yıldırım, Özge vd. “Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14/1 (Mart 2025), 85-93. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1508098.
JAMA Öz Yıldırım Ö, Korkmaz M, Güven E, Aydın Avci İ. Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;14:85–93.
MLA Öz Yıldırım, Özge vd. “Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 1, 2025, ss. 85-93, doi:10.37989/gumussagbil.1508098.
Vancouver Öz Yıldırım Ö, Korkmaz M, Güven E, Aydın Avci İ. Hemşirelik Eğitiminde Akran Yönderliği Programının Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;14(1):85-93.