This study was planned to investigate the unemployment anxiety level of 3rd and 4th year students of a university's physical therapy and rehabilitation department. A total of 109 participants (20 males, 89 females; mean age: 21.69 ± 1.18 years), including 55 3rd year and 54 4th year students participated in the study. The students were asked to fill out the form created by sending a survey link via Google Forms. In this way, socio-demographic information of the participants was recorded. Similarly, unemployment anxiety levels of the participants were evaluated with the Unemployment Anxiety Level Scale. The scale consists of four sub-dimensions and 26 items. The mean total score of the unemployment anxiety level scale of the physiotherapy students participating in the study was 83.61 ± 18.08. There was no difference between genders in terms of unemployment anxiety level scale sub-dimensions and total score (p>0.05). Similarly, no difference was found in the sub-dimensions and total score of the unemployment anxiety level scale in terms of family income level and accommodation status (p>0.05). However, there was a difference in the sub-dimensions and total score of the unemployment anxiety level scale according to whether they preferred the department they studied voluntarily or not and whether they thought they could find a job or not (p<0.05). It was observed that unemployment anxiety level was high in physiotherapy students. We think that making the necessary bureaucratic initiatives to increase the employment opportunities related to the physiotherapy department can reduce the unemployment anxiety level of the students.
Bu çalışma bir üniversitenin fizik tedavi ve rehabilitasyon bölümü 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin işsizlik kaygı düzeyinin incelenmesi amacıyla planlandı. Çalışmaya 55’i 3. sınıf, 54’ü 4. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 109 kişi katıldı (20 erkek, 89 kadın; ortalama yaş: 21,69 ± 1,18). Öğrencilerden, google forms üzerinden anket linki gönderilerek oluşturulan formu doldurmaları istendi. Bu sayede katılımcıların sosyodemografik bilgileri kaydedildi. Benzer şekilde katılımcıların işsizlik kaygı düzeyleri İşsizlik Kaygı Düzeyi Ölçeği ile değerlendirildi. Ölçek dört alt boyut ve 26 maddeden oluşmaktadır. Çalışmaya katılan fizyoterapi öğrencilerinin işsizlik kaygı düzeyi ölçeğinin total skoru ortalaması 83,61 ± 18,08 idi. Cinsiyetler arasında işsizlik kaygı düzeyi ölçeği alt boyutları ve total skoru bakımından fark bulunmadı (p>0,05). Benzer şekilde aile gelir düzeyi ve barınma durumu açısından işsizlik kaygı düzeyi ölçeği alt boyutları ve total skorunda fark bulunmadı (p>0,05). Ancak okunan bölümü kendi isteğiyle tercih edip etmeme ve iş bulabileceğini düşünüp düşünmeme durumlarına göre işsizlik kaygı düzeyi ölçeği alt boyutları ve total skoru bakımından fark gözlendi (p<0,05). Fizyoterapi okuyan öğrencilerde işsizlik kaygı düzeyinin yüksek olduğu gözlendi. Fizyoterapi bölümüyle ilgili istihdam olanaklarının arttırılması için gerekli bürokratik girişimlerin yapılmasının öğrencilerin işsizlik kaygı düzeyini azaltabileceği düşüncesindeyiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, Yardımcı Sağlık ve Rehabilitasyon Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1 |