Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Factors Affecting Destination Competitiveness: A Survey in Ayvalık Destination

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Ek2, 94 - 103, 11.09.2022
https://doi.org/10.32572/guntad.1026556

Öz

There are many factors that affect the competitiveness of a destination. The study aims to determine the competitive characteristics of Ayvalık destination, which is considered to be very advantageous in terms of natural, historical and cultural attractions. In the study, face-to-face interviews were conducted with 11 tourism stakeholders in Ayvalık destination. Rank scale, descriptive and content analysis were applied to the data obtained from the interviews. Research results indicate that the strengths of competitiveness of Ayvalık destination are sea, gastronomy and historical architecture. It is revealed that the stakeholders perceive the Ayvalık destination superior to its competitors in terms of gastronomy and alternative tourism diversity, while they evaluate it as weak in terms of promotion, service quality, cooperation between stakeholders, customer base diversity, image, entertainment diversity, local government support and city planning. In addition, the stakeholders consider that long-term plans do not be made to increase the competitive power of the destination, the cooperation between the stakeholders is insufficient and the tourism potential of the destination do not be evaluated sufficiently. Short season and uncertainty are considered as the most important structural problems that make stress the businesses.

Kaynakça

  • Akın, M. H., Öztürk, Y. ve Karamustafa, K. (2020). Destinasyon rekabetçilik analizi: Kapadokya bölgesi örneği. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(2), 161-171.
  • Akkuş, G. ve Böyükyılmaz, S. (2020). Temel kaynaklar ve çekicilikler yönünden Kastamonu ili rekabetçiliğinin konaklama sektörü paydaşları bakış açısından değerlendirilmesi. Business Management Studies: An International Journal, 8(2), 1131-1166.
  • Akkuş, G. ve Dağıstan, M. T. (2020). Alternatiflerin çekiciliği ve çeşitlilik arayışının algılanan destinasyon rekabetçiliğine etkisi. ÇAKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 132-154.
  • Ayvalık Belediyesi, 2020-2024 Stratejik Plan. Erişim Adresi: https://ayvalik.bel.tr/dosya/ayvalik-belediyes-2020-2024-stratejik-plani.pdf
  • Baggio, R., Scott, N. ve Cooper, C. (2010). Improving tourism destination governance: A complexity science approach. Tourism Review, 65(4),51-60.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
  • Chen, C. M., Chen, S. H. ve Lee, H. T. (2011). The destination competitiveness of Kinmen's tourism industry: Exploring the interrelaitonships between tourist perceptions, service performance, customer satisfaction and sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19(2), 247-264.
  • Cillo, V., Rialti, R., Giudice, M. D. ve Usai, A. (2021). Niche tourism destinations' online reputation management and competitiveness in big data era: Evidence from three Italian cases. Current Issues in Tourism, 24(2), 177-191.
  • d’Hauteserre, A-M. (2000). Lessons in managed destination competitiveness: The case of Foxwoods Casino Resort. Tourism Management, 21(1), 23-32.
  • Duman, A. ve Kocaman, S. (2021). Turizmde destinasyon rekabetçiliği: Alanya ve Kemer turizm destinasyonları arasında karşılaştırmalı bir analiz. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-18.
  • Dwyer, L. ve Kim, C. (2003). Destination competitiveness: Determinants and indicators by current issues. Current Issues in Tourism, 6(5), 369-414.
  • Enright, M. J. ve Newton, J. (2004). Tourism destination competitiveness: A quantitative approach. Tourism Management, 25(6), 777-788.
  • Erbaş, E. ve Perçin, N. Ş. (2016). Destinasyon rekabetçiliğinin stratejik planlamasında hibrit bir yaklaşım: KFG-ÖBA-AHS. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 74-97.
  • Esen, F. Ö. ve Kılıç, B. (2017). Destinasyon rekabetçiliğini etkileyen faktörler: Fethiye ve Marmaris turizm destinasyonlarında karşılaştırmalı bir analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (49), 645-660.
  • Fabbris, L. (2013). Measurement Scales for Scoring or Ranking Sets of Interrelated Items. Survey Data Collection and Integration, (Edd.: Davino, C. ve Fabbris, L.), Verlag Berlin Heidelberg: Springer.
  • Goffi, G. ve Cucculelli, M. (2019). Explaning tourism competitiveness in small and medium destinations: The Italian case. Current Issues ın Tourism, 22(17), 2109-2139.
  • Gooroochurn, N. ve Sugiyarto, G. (2005). Competitiveness indicators in the travel and tourism industry. Tourism Economics, 11(1), 25-43.
  • Gökdeniz, A. (2019). Ayvalık Stratejik Turizm Planı (2019-2023) ve Destinasyon Yönetim Örgütü Modeli. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Hassan, S.S. (2000). Determinants of market competitiveness in an environmentally sustainable tourism industry. Journal of Travel Research, 38(3), 239-245.
  • Lee, C. F. ve King, B. (2006). Assessing destination competitiveness: An application to the hot springs tourism sector. Tourism and Hospitality Planning /Development, 3(3), 179-197.
  • Lin, T. P. (2009). Thermal perception, adaptation and attendance in a public square in hot and humid regions. Building and Environment, 44, 2017-2026.
  • Mazanec, J. A. ve Ring, A. (2011). Tourism destination competitiveness: Second thoughts on the World Economic Forum reports. Touirsm Economics, 17(4), 725-751.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2000). The competitive destination: A sustainability perspective. Tourism Management, 21(1), 1-7.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2003). The compettive destination-A sustainable tourism perspective. UK: CABI Publishing.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2010). A model of destination competitiveness/sustainability: Brazilian perspectives. RAP-RioDe Janerio, 44(5), 1049-1066.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şimşek, A. ve Akkuş, Ç. (2021). Destinasyon rekabetçiliğinde imaj, değer ve kalite: Şehirlerarası bir karşılaştırma. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 5(1), 111-126.
  • Tarnanidis,T., Papathanasiou, J. ve Moschidis, O. (2016). Greek thermal springs as an alternative tourism destination: A study of satisfaction level. 5th International Symposium and 27th National Conference on Operation Research Piraeus University of Applied Sciences (Technological Education Institute of Piraeus), 183-187.
  • Tsai, H., Song, H. ve Wong, K. K. F. (2009). Tourism and hotel competitiveness research, Journal of Travel & Tourism Marketing, 26, 522-546.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Wilde, S. J., Cox, C., Kelly, S. J. ve Harrison, J. L. (2017). Consumer insights and the importance of competitiveness factors for mature and developing destinations. International Journal of Hospitality&Tourism Administration, 18(2), 111-132.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. b.), Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Destinasyon Rekabetçiliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Ayvalık Destinasyonu Örneği

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Ek2, 94 - 103, 11.09.2022
https://doi.org/10.32572/guntad.1026556

Öz

Bir destinasyonun rekabet gücünü etkileyen çok sayıda bileşenler olabilmektedir. Çalışmada doğal, tarihi ve kültürel çekicilikler bakımından oldukça zengin olduğu düşünülen Ayvalık destinasyonunun rekabetçi özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Ayvalık destinasyonunda faaliyet yürüten 11 turizm paydaşının görüşüne başvurulmuştur. Görüşmelerden elde edilen veriler, sıralı ölçek, betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda, Ayvalık destinasyonunun rekabetçilikteki en güçlü yönlerinin deniz, gastronomi ve tarihi mimari olduğu ortaya çıkmıştır. Paydaşların Ayvalık destinasyonunu gastronomi ve alternatif turizm çeşitliliği açısından rakiplerine kıyasla daha üstün buldukları, buna karşın tanıtım, hizmet kalitesi, paydaşlar arası iş birliği, müşteri kitlesi farklılığı, imaj, eğlence çeşitliliği, yerel yönetim desteği ve şehir planlaması açısından ise zayıf olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca paydaşlar, destinasyonun rekabet gücünü arttıracak uzun vadeli planlar yapılamadığını, paydaşlar arası iş birliğinin yetersiz olduğunu ve destinasyondaki turizm potansiyelinin yeterince değerlendirilemediğini düşünmektedir. Sezon kısalığı ve belirsizlik ise işletmeleri zorlayan en önemli yapısal sorunlar olarak değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Akın, M. H., Öztürk, Y. ve Karamustafa, K. (2020). Destinasyon rekabetçilik analizi: Kapadokya bölgesi örneği. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(2), 161-171.
  • Akkuş, G. ve Böyükyılmaz, S. (2020). Temel kaynaklar ve çekicilikler yönünden Kastamonu ili rekabetçiliğinin konaklama sektörü paydaşları bakış açısından değerlendirilmesi. Business Management Studies: An International Journal, 8(2), 1131-1166.
  • Akkuş, G. ve Dağıstan, M. T. (2020). Alternatiflerin çekiciliği ve çeşitlilik arayışının algılanan destinasyon rekabetçiliğine etkisi. ÇAKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 132-154.
  • Ayvalık Belediyesi, 2020-2024 Stratejik Plan. Erişim Adresi: https://ayvalik.bel.tr/dosya/ayvalik-belediyes-2020-2024-stratejik-plani.pdf
  • Baggio, R., Scott, N. ve Cooper, C. (2010). Improving tourism destination governance: A complexity science approach. Tourism Review, 65(4),51-60.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
  • Chen, C. M., Chen, S. H. ve Lee, H. T. (2011). The destination competitiveness of Kinmen's tourism industry: Exploring the interrelaitonships between tourist perceptions, service performance, customer satisfaction and sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19(2), 247-264.
  • Cillo, V., Rialti, R., Giudice, M. D. ve Usai, A. (2021). Niche tourism destinations' online reputation management and competitiveness in big data era: Evidence from three Italian cases. Current Issues in Tourism, 24(2), 177-191.
  • d’Hauteserre, A-M. (2000). Lessons in managed destination competitiveness: The case of Foxwoods Casino Resort. Tourism Management, 21(1), 23-32.
  • Duman, A. ve Kocaman, S. (2021). Turizmde destinasyon rekabetçiliği: Alanya ve Kemer turizm destinasyonları arasında karşılaştırmalı bir analiz. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-18.
  • Dwyer, L. ve Kim, C. (2003). Destination competitiveness: Determinants and indicators by current issues. Current Issues in Tourism, 6(5), 369-414.
  • Enright, M. J. ve Newton, J. (2004). Tourism destination competitiveness: A quantitative approach. Tourism Management, 25(6), 777-788.
  • Erbaş, E. ve Perçin, N. Ş. (2016). Destinasyon rekabetçiliğinin stratejik planlamasında hibrit bir yaklaşım: KFG-ÖBA-AHS. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 74-97.
  • Esen, F. Ö. ve Kılıç, B. (2017). Destinasyon rekabetçiliğini etkileyen faktörler: Fethiye ve Marmaris turizm destinasyonlarında karşılaştırmalı bir analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (49), 645-660.
  • Fabbris, L. (2013). Measurement Scales for Scoring or Ranking Sets of Interrelated Items. Survey Data Collection and Integration, (Edd.: Davino, C. ve Fabbris, L.), Verlag Berlin Heidelberg: Springer.
  • Goffi, G. ve Cucculelli, M. (2019). Explaning tourism competitiveness in small and medium destinations: The Italian case. Current Issues ın Tourism, 22(17), 2109-2139.
  • Gooroochurn, N. ve Sugiyarto, G. (2005). Competitiveness indicators in the travel and tourism industry. Tourism Economics, 11(1), 25-43.
  • Gökdeniz, A. (2019). Ayvalık Stratejik Turizm Planı (2019-2023) ve Destinasyon Yönetim Örgütü Modeli. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Hassan, S.S. (2000). Determinants of market competitiveness in an environmentally sustainable tourism industry. Journal of Travel Research, 38(3), 239-245.
  • Lee, C. F. ve King, B. (2006). Assessing destination competitiveness: An application to the hot springs tourism sector. Tourism and Hospitality Planning /Development, 3(3), 179-197.
  • Lin, T. P. (2009). Thermal perception, adaptation and attendance in a public square in hot and humid regions. Building and Environment, 44, 2017-2026.
  • Mazanec, J. A. ve Ring, A. (2011). Tourism destination competitiveness: Second thoughts on the World Economic Forum reports. Touirsm Economics, 17(4), 725-751.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2000). The competitive destination: A sustainability perspective. Tourism Management, 21(1), 1-7.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2003). The compettive destination-A sustainable tourism perspective. UK: CABI Publishing.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2010). A model of destination competitiveness/sustainability: Brazilian perspectives. RAP-RioDe Janerio, 44(5), 1049-1066.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şimşek, A. ve Akkuş, Ç. (2021). Destinasyon rekabetçiliğinde imaj, değer ve kalite: Şehirlerarası bir karşılaştırma. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 5(1), 111-126.
  • Tarnanidis,T., Papathanasiou, J. ve Moschidis, O. (2016). Greek thermal springs as an alternative tourism destination: A study of satisfaction level. 5th International Symposium and 27th National Conference on Operation Research Piraeus University of Applied Sciences (Technological Education Institute of Piraeus), 183-187.
  • Tsai, H., Song, H. ve Wong, K. K. F. (2009). Tourism and hotel competitiveness research, Journal of Travel & Tourism Marketing, 26, 522-546.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Wilde, S. J., Cox, C., Kelly, S. J. ve Harrison, J. L. (2017). Consumer insights and the importance of competitiveness factors for mature and developing destinations. International Journal of Hospitality&Tourism Administration, 18(2), 111-132.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. b.), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Gül 0000-0002-9046-4161

Kudret Gül 0000-0002-9039-153X

Yayımlanma Tarihi 11 Eylül 2022
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: Ek2

Kaynak Göster

APA Gül, M., & Gül, K. (2022). Destinasyon Rekabetçiliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Ayvalık Destinasyonu Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(Ek2), 94-103. https://doi.org/10.32572/guntad.1026556

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.