Amaç: Bu çalışmanın amacı, otomotiv sektöründe hizmet sunan yetkili bayiler kapsamında otomobil kullanıcılarının sinizm düzeylerinin demografik özellikleri yönünden anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığının tespitinin gerçekleştirilmesidir. Gereç ve Yöntem: Çalışmanın ana kütlesini Van ilinde ikamet eden ve otomobil yetkili servislerden hizmet alan otomobil kullanıcıları oluşturmaktadır. Çalışmada örnekleme yöntemi açısından kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada toplam 419 otomobil kullanıcısı ile birebir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ulaşılan veriler SPSS ve LISREL programları kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmada açımlayıcı faktör analizi uygulanarak tüketici sinizminin tek boyutlu bir yapıya sahip olduğu ve aynı zamanda ölçeğin oldukça güvenilir olduğu saptanmıştır. Buna ilaveten araştırmada doğrulayıcı faktör analizi de gerçekleştirilmiştir. Çalışmada otomobil sahibi bireylerin ortalama sinizm seviyeleri 5’li likert derecelemesi kapsamında 3,75’tir. Ayrıca yapılan varyans analizleri sonucunda otomobil kullanıcılarının meslekleri, medeni durumları, gelir seviyeleri ve yaş grupları bakımından tüketici sinizm seviyeleri arasında anlamlı yönde farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Buna karşın araştırma katılımcılarının eğitim durumları ve cinsiyetleri noktasında otomobil bayilerine yönelik sinizm seviyeleri arasında anlamlı yönde farklılıklar saptanamamıştır. Sonuç: Araştırma sonucunda, otomobil kullanıcılarının otomobil yetkili bayilerine yönelik sinizm düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte tüketicilerin sinizm düzeylerinin demografik özellikleri bakımından farklılıklar taşıdığı saptanmıştır. Bu çerçevede otomotiv sektöründe faaliyet gösteren yetkili bayilerin otomobil kullanıcılarının sinizm seviyelerini düşürecek önlemler almaları ve araştırma sonuçları kapsamında demografik açıdan daha yüksek sinizm seviyesine sahip olan otomobil kullanıcılarına yönelik memnuniyet artırıcı çalışmalar gerçekleştirmelidirler.
Purpose: The purpose of this study is to determine whether the cynicism levels of automobile users within the scope of authorized dealers providing services in the automotive industry differ significantly in terms of their demographic characteristics. Materials and Methods: The main population of the study consists of automobile users who reside in Van and receive service from authorized automobile services. In terms of sampling method, convenience sampling method was used in the study. In the research, a one-on-one survey was conducted with a total of 419 automobile users. The data obtained in the study were analyzed using SPSS and LISREL programs. The findings obtained were evaluated within the 95% confidence interval. Findings: By applying exploratory factor analysis in the study, it was determined that consumer cynicism has a unidimensional structure and at the same time, the scale is quite reliable. In addition, confirmatory factor analysis was also conducted in the study. In the study, the average cynicism level of individuals who own a car is 3.75 on a 5-point Likert scale. Additionally, as a result of the variance analysis, it was determined that there were significant differences between the consumer cynicism levels of automobile users in terms of their professions, marital status, income levels and age groups. On the other hand, no significant differences were detected between the cynicism levels of the research participants towards automobile dealers in terms of their educational status and gender. Results: As a result of the research, it was determined that the cynicism levels of automobile users towards authorized automobile dealers are high. However, it has been determined that consumers' cynicism levels differ in terms of their demographic characteristics. In this context, authorized dealers operating in the automotive industry should take measures to reduce the cynicism levels of automobile users and, within the scope of the research results, should carry out satisfaction-increasing activities for automobile users who have a higher level of cynicism in terms of demographics.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tüketici Davranışı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |