Teknolojik ve yönetimsel gelişmeler, yenilikçi politikalar sonucu ortaya çıkan
küreselleşme ideolojisinin ve küresel rekabetin en temel dinamiklerindendir. İnovasyon,
kavram olarak yeni ürün ve üretim süreçlerinin ortaya çıkartılmasıyla veya mevcut olanların
iyileştirilmesiyle iktisadi fayda yaratılması anlamına gelmektedir. İnovatif faaliyetler, bir
işletmenin üretim ve dağıtım hizmetlerinden iş yapış yöntemleri, tasarım ve pazarlama
yöntemlerine kadar her alanda görülebilir.
Çalışmada, inovasyonun tekstil ihracatı üzerine etkisi incelenmektedir. Tekstil sektörü
emek-yoğun yapısı ve taşıdığı yüksek ihracat potansiyeli ile birçok alt sektörü de besleyen,
ekonomiye önemli katkılar yaratan bir yapıya sahiptir. Araştırma, Güneydoğu Anadolu
Bölgesi’ndeki tekstil sektörü üzerine gerçekleşmektedir. Analiz verileri, bölgede yer alan 9
ildeki toplam 207 tekstil ihracatı yapan veya ihracat malı üreten firmalarla, anket yöntemi
kullanılarak elde edilmiştir. Anket uygulaması sonucu elde edilen veriler SPSS 21.0 ve EViews 8
ekonometri programı kullanılarak öncelikle frekans analizi, ki-kare bağımsızlık testi, T-Testi ve Levene
Testi ile varyans analizi gibi istatistiki uygulamalar ile yorumlanmıştır. Gerçekleştirilen analizlerden elde
edilen bulgulara göre inovasyon göstergesi olarak kabul edilen patent sayısı, ar-ge departmanı,
firma çalışan sayısı, kalite belgesi, fuarlara katılım, firma faaliyet yılı, personele verilen eğitim
gibi değişkenlerin tekstil ihracatı üzerinde pozitif etkisi bulunmuştur.
Technologic and managerial developments are one of the fundamental dynamics of
global rivalry and globalization ideology revealing as a result of innovative policies. Innovation,
as a term, means creating economic value through discovering new product and production
processes or enrichment of those existing. Innovative activities can be seen in every
department of an enterprising from production and distribution services to work-doing
methods, designing and marketing methods.
In the study, the effect of innovation on textile exporting is studied. Textile sector with
its labor-intensive structure and the high exporting potential it carries has a structure that sustains many sub-sectors and creates important contributions to economy. The study is
carried out on textile sector in South-eastern Anatolian Region. Analysis data is obtained by
using questionnaire method from total 207 firms exporting textile or producing exportation
assets in nine provinces in the Region. Obtained data have been processed to various analyses
by using SPSS 21.0 statistics program and EViews 8 econometrics packet program to find
results of the frequency analysis, chi- square independence test, T- test, anova and Levene
Tests. At the end of the study it has been determined that variants such as patent number,
research and development (R&D) department, number of employee in the firm, quality paper,
participation in trade fairs, firm activity year, train of staff which are accepted as innovation
indication affect the textile exports positively.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 5 |