Patent, teknik alandaki buluşların etkin bir biçimde korunmasını sağlar. Ancak patent hakkının sağladığı koruma süresinin sınırlı olması ve başvuru için gereken yüksek maliyetler, buluş sahiplerini kimi zaman diğer fikri mülkiyet stratejilerine yönlendirir. Bunlardan en bilineni buluşun ticari sır olarak gizli tutulmasıdır. Buluş sahibinin, patent hakkı talep etmeden buluşunu kamuya açıklaması da bazı durumlarda tercih edilebilir bir stratejidir. “Defensive publishing” olarak adlandırılan bu yöntem her ne kadar buluş sahibinin kendi buluşu üzerinde tekel elde etme hakkına engel de olsa, rakipler tarafından da aynı ya da benzer buluşun patent hakkına konu edilmesini engeller. Zira buluşun kamuya açıklanması, patentlenebilme için gerekli olan buluşun “yeniliğini” ortadan kaldırmakta ya da “buluş basamağı” kriterinin sağlanmasını zorlaştırmaktadır. Böylelikle stratejiyi uygulayan buluşçu, buluşu sürekli olarak kullanma özgürlüğünü elde eder. Bu makalede “defensive publishing” stratejisinin tercih edilebileceği durumlar ile uygulama koşulları hukuki bir bakış açısından ele alınacaktır.
Buluş Patent Ticari Sır Defensive publishing (stratejik yayım) Hoşgörü Süresi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |