The aim of this study is to examine the effect of the behaviours exhibited by managers working in health
institutions on employee job satisfaction. In this descriptive study, quantitative research design was used. In data
collection, Minnesota Satisfaction Questionnaire, developed by Weiss et al. (1967) and adapted to Turkish by
Baycan (1985) and Management Behaviors Scale of Managers scales developed by Terzi and Kurt (2005) were
employed. The study was carried out by using face-to-face survey technique on 261 staff working in Kırşehir
Training and Research Hospital and agreeing to participate in the research. The data were analyzed using SPSS
22 program. Descriptive statistics, independent t-test, one-way analysis of variance, correlation and regression
analysis were performed on the collected data. It was observed that there is a significant relationship between
democratic manager behaviours and employee job satisfaction r=0.73: p<0.05, and indifferent manager
behaviours negatively affect employee job satisfaction. It is considered that managerial behaviours are an
important factor affecting employee job satisfaction, and the development of managerial behaviours will positively
affect employee job satisfaction and motivation, and as a result, the quality of healthcare provided will increase
Employee Job Satisfaction healthcare professional managerial behaviours
Bu çalışmanın amacı sağlık kurumlarında görev yapan yöneticilerin sergiledikleri davranışların, çalışanların
iş doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışmada nicel araştırma deseni
kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Weiss ve arkadaşları (1967) tarafından geliştirilip Baycan (1985)
tarafından Türkçeye uyarlanan Minesota İş Doyum Ölçeği (İ.D.Ö.) ile Terzi ve Kurt (2005) tarafından geliştirilen
Yönetici Davranışları Ölçeklerinden (Y.D.Ö) faydalanılmıştır. Etik kurul onayı sonrasında (27.08.2020 Karar No:
3) çalışma Kırşehir Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde görev yapan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 261
sağlık personeli üzerinde yüz yüze anket tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler SPSS 22 programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Toplanan veriler üzerinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplar arası t testi,
tek yönlü varyans analizi, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda demokratik yönetici
davranışı ile çalışanların iş doyumu arasında r=0,73; p<0,05 pozitif yönlü ve istatistiksel açıdan anlamlı ilişki
olduğu saptanmıştır. Ayrıca ilgisiz yönetici davranışlarının ise çalışanların iş doyumlarını olumsuz yönde
etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Yönetici davranışlarının çalışanların iş doyumunu etkileyen önemli bir unsur
olduğu, yönetsel davranışların geliştirilmesinin, çalışanların iş doyumunu olumlu etkileyeceği ve bunun
sonucunda verilen sağlık hizmetinin kalitesinin de artacağı düşünülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 1 |