Bu makalede, Gazzâlî'nin vahiy anlayışını iki döneme
ayırarak incelemeye çalıştık. İlk dönemi incelerken onun vahiy anlayışını
kelamcılığı üzerinden ortaya koyduk. Gazzâlî vahiy anlayışını burada
Eş'ariyye’nin fâil-i muhtar Tanrı anlayışı ile ortaya koymuştur. Bu anlayış
âlemin mutlak yokluktan yaratılmış olduğu fikri üzerine şekillendiğinden dolayı
Allah'ın birbirlerinden farklı sıfatlara sahip olması gerektiği ilkesini
postulat olarak gerektirmektedir. Çünkü
istediği zaman istediği bir kişiye vahyi ancak mutlak irade sahibi bir tanrı
gönderebilir. İkinci olarak da felsefe/tasavvuf dönemindeki vahiy anlayışını
ortaya koymaya çalıştık. Bu dönemde Gazzâlî, İbn Sina’nın görüşlerini kendi
düşüncesiyle uyumlulaştırarak vahiy anlayışını oluşturmuştur. Gazzâlî, vahyi
önceki düşüncelerinin aksine bu dönemde felsefi/tasavvufi kavramlarla
açıklamıştır.
Gazzâlî Vahiy Eş'arîyye İbn Sina Fâil-i muhtar Felsefe ve Tasavvuf
Konular | Din Araştırmaları |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 36 Sayı: 36 |
Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.