Hemşirelik Öğrencilerinin Kan Basıncı Ölçümü Hakkındaki Bilgileri Uygulamalarını Etkiler mi?
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 18 - 25, 29.04.2021
Nazike Duruk
,
Ferzan Kalaycı
Öz
Giriş: Araştırmanın amacı hemşirelik son sınıfında okuyan öğrencilerin kan basıncı ölçümü basamaklarının her birini dikkate alarak ölçüm yapıp yapmadığını, basamakların her birini doğru bilip bilmediğini ve doğru bildiği basamağı uygulamada yerine getirip getirmediğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma hemşirelik son sınıfında okuyan 39 öğrencisi ile tanımlayıcı türde yapılmıştır. Veriler 18 Mart-22 Mart 2019 tarihlerinde toplanmıştır. Veriler sayı, yüzde Ki-kare ve Kappa testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: “Manşetin alt ucu brakial arterden 2-3 cm yukarıda olacak şekilde kola sarılır” basamağını 37 öğrencinin bildiği, 14 öğrencinin uyguladığı “kol kalp düzeyinde tutulur” basamağını 34 öğrencinin bildiği, 20 öğrencinin uyguladığı bulunmuştur. “Manşetin alt ucu brakial arterden 2-3 cm yukarıda olacak şekilde kola sarılır” basamağını bilen 37 öğrenciden 15’i; “kol kalp düzeyinde tutulur” basamağını bilen 34 öğrenciden 18’i, uygulamada yerine getirmiştir. Sonuçlar anlamlı bulunmamıştır (p >0.05).
Sonuç: Araştırmamıza katılan hemşirelik öğrencilerinin kan basıncı ölçümüne ilişkin bilgi ve uygulamalarının eksik olduğunu; doğru bildiği basamağı uygulamada yerine getirmediğini söyleyebiliriz.
Teşekkür
Araştırmaya katılan öğrencilere ve kan basıncı ölçümünde gönüllü olarak mankenlik yapan yüksek lisans öğrencilerimiz Arzu Güven ve Lütfiye Parlak’a teşekkür ederiz.
Kaynakça
- REFERENCES
Berman, A. & Snyder, S. (Ed.). (2012). Fundamentals of nursing. New Jersey: Pearson.
- Craven, R.F. & Hirnle, C. (Ed). (2009). Fundamentals of nursing human, health and function (6th ed.). Philedelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
- Dönmez, L. (2015). Erişkin hastada kan basıncı ölçümü konusundaki teorik bilgi düzeyinin tıp eğitiminin değerlendirilmesinde bir gösterge olarak kullanılabilirliği. Tıp Eğitimi Dünyası, 43, 75-81.
- Drevenhorn, E., Hakansson, A., Petersson K. (2001). Blood pressure measurement an observational study of 21 public health nurses. Journal of Clinical Nursing, 10, 189-194.
- Freitas, C.C.Q., Pantarotto, R.F.R., Costa, L.R.L.G. (2013). Relação circunferência braquial e tamanho de manguitos utilizados nas Unidades Básicas de Saúde de uma cidade do interior paulista. Journal of the Health Sciences Institute, 31(3), 48-52.
- González-Lópeza, J.J., Gómez-Arnau, R.J., Garcíaa, R.T., Estebana, S.A., Alió del Barrioa, J., Rodríguez-Artalejob, F. (2009). Knowledge of correct blood pressure measurement knowledge of correct blood pressure measurement procedures among medical and nursing students. Revista Espanola De Cardiologia, 62 (5), 567-568.
- Hammerschmidt, J., Manser, T. (2019). Nurses’ knowledge, behaviour and compliance concerning hand hygiene in nursing homes: a cross-sectional mixedmethods study. BMC Health Services Research, 19:547.
- Korkmaz, E., Çoban, İ.G. (2015). Hemşirelerin indirekt arteriyel kan basıncı ölçüm basamaklarına uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 86-94.
- Little, P., Barnet, J., Barnsley, L., Marjoram, L., Fitzgerald-Barron, A., Mant, D. (2002). Comparison of acceptability of and preferences for different methods of measuring blood pressure in primary care. British Medical Journal, 325:258–259
- Machado, J.P., Veiga, E.V., Ferreira, P.A.C., Martins, J.C.A., Daniel, A.C.Q.G., Oliveira, A.S., Silva, P.C.S. (2014). Teoretical and practical knowledge of nursing professionals on indirect blood pressure measurement at a coronary care unit. Einstein, 12 (3), 330-335.
- Netea, R.T., Lenders, J.W.M., Smits, P., Thien, T. (1999). Arm position is important for blood pressure measurement. Journal of Human Hypertension, 13, 105–109.
Netea, R.T., Thien, T. (2004). Blood pressure measurement: we should all do it better! The Netherlands Journal of Medicine, 62 (8), 297-303.
- Pereira, B.C., Nascimento, M.G.G., Lima, R.S., Dázio, E.M.R., Fava, S.M.C.L. (2018). Knowledge and skills about measuring blood pressure among nursing undergraduate students. Cuidado E Fundamental, 10 (3), 729-736.
- Prineas, R.J., Ostchegab, Y., Carroll, M., Dillon, C., Mc Dowell, M. (2007). US demographic trends in mid-arm circumference and recommended blood pressure cuffs for children and adolescents: data from the national healt hand nutrition examinations survey. Blood Pressure Monitoring, 12, 75–80.
- Sahin, T.K., Demir, L.S., Koruk, I. (2006). Bir tıp fakültesi hastanesinde görevli hemşirelerin kan basıncı ölçüm bilgilerinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bulteni, 5 (1), 8-18.
- Taylor, C., Lillis, C., Lemone, P., Lynn, P. (Ed.). (2011). Fundamentals of nursing the art and science of nursing care. Lippincott: Williams & Wilkins.
- Torrance, C., Sergison, E. (1996). Student nurses’ knowledge in relation to blood pressure measurement by sphygmomanometery and auscultation. Nurse Education Today, 16(6), 397-402.
- Türk, G., Çınar-Yücel, S., Kocacal-Güler, E., Eser, I., Khorshid, L. (2014). Kol çevresi geniş bireylerde manşon çapının kan basıncına etkisi. Hemşirelikte Araştırma ve geliştirme Dergisi, 2014; 16 (2), 21-28.
- Uysal, H., Enç, N. (2005). Hemşirelerin indirekt arteriyel kan basıncı ölçümüne ilişkin teorik ve uygulamaya yönelik bilgilerinin değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 21 (1), 47-61.
- Zaybak, A., Yapucu-Güneş, Ü. (2007). Hemşirelerin indirekt arterial kan basıncını ölçme yöntemleri ile ilgili gözlemsel bir çalışma. C.U. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 (3), 23-28.