Kadim bir su vasıtası olarak kelekler, tarihin en erken devirlerinden yakın zamanlara kadar mevcudiyetini muhafaza edebilmiştir. İlkel biçimlerine Asurlularda
rastlanan keleklerin sonraki devirlerde gelişmiş biçimleri yapılmıştır. Geleneksel
su vasıtası olarak kelekler, Osmanlı Devleti'nde de ehemmiyetini muhafaza etmiş
ve kelekçi esnafı adı altında ahaliden büyük bir kesimin geçim kaynağını teşkil
etmiştir. Böylelikle kelekler; kömür, bakır gibi madenlerden buğday, arpa ve peksimet gibi gıda ürünlerine asker ve mühimmattan seyyahlara kadar hemen her şeyin
taşınmasına hizmet eden bir vasıta olmuştur. Her ne kadar kelek taşımacılığında
ciddi bir yol emniyetinden söz edilebilse de doğal ve beşerî etkenlerin yanı sıra kelek yapım malzemelerindeki nitelik tehdit oluşturmuştur. Belirtilen tehditler can
ve mal kayıplarına dahi yol açabilmiştir. Bu çalışmada Osmanlı Devleti'ndeki kelek
taşımacılığından kesitler sunulmakla birlikte esas olarak arşiv belgeleri ışığında
kelek taşımacılığındaki tehditlere dikkat çekmek amaçlanmıştır.
Kelek (a raft made of inflated skins), as an ancient water tool, have preserved its
existence from the earliest periods of history to recent times. The primitive forms
of kelek which were encountered in the Assyrians, were developed in later periods.
As a traditional water mean, kelek preserved its importance in the Ottoman Empire
and constituted the livelihood of a large group of people under the name of kelekçi
tradesmen. Kelek has been a vehicle that serves to carry almost every asset; from
metals such as coal and copper to food products such as wheat, barley and rusks;from soldiers and ammunition to travelers. Although a serious road safety can be
said in kelek transportation, in addition to natural and human factors, the quality
of the kelek construction materials posed a threat. Those threats have caused even
loss of life and property. In this study, it is aimed to draw attention to the threats in
the kelek transportation in the light of archive documents, although the sections of
the kelek transportation in the Ottoman Empire are presented as well.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.