Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİNGAPUR EĞİTİM SİSTEMİ İLE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 33 - 45, 03.06.2023

Öz

Singapur, reformlar sayesinde teknolojik gelişmişlik ve eğitim sistemi açısından dünyada birinci olmayı
başaran bir ülkedir. Türkiye ise Singapur'dan önce bağımsızlığını kazanmış ve birçok alanda reformlar
yapabilmiş, ancak teknolojik ve eğitimsel olarak istenilen hedeflere ulaşamamıştır. Bu çalışmada, PISA ve
Legatum Enstitü Gelişim Endeksi gibi uluslararası sıralamalarda üst sıralarda yer alan Singapur eğitim
sisteminde öğretmenlik mesleği incelenmiş ve Türkiye'deki öğretmenlik mesleği ile karşılaştırılmıştır.
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan literatür tarama tekniği kullanılmıştır. Çalışma, merkezi bir
eğitim sistemine sahip Singapur'da okullara kısmi özerklik verildiğini, yüksek performanslı öğrencilerin
öğretmenlik mesleğine alındığını ve mesleğin tüm kariyer aşamalarında teşvik edildiğini ortaya koymuştur.
Singapur eğitim sisteminde olduğu gibi Türk eğitim sisteminde de öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü
yükseltilmeli ve öğretmen olarak çalışmak isteyen öğrenciler seçilerek yetiştirilmelidir. Ayrıca başarılı
öğrenciler öğretmenlik mesleği ile tanıştırılmalı ve öğretmenlik toplumsal bir değer olarak kabul edilerek hak
ettiği statüye kavuşturulmalıdır.

Kaynakça

  • Aksoy, E. & Gözütok, D. (2014). Amerika Birleşik Devletleri, Finlandiya, Singapur ve Türkiye’de Öğretmen Eğitimindeki Dönüşümler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 13(25), 23-46.
  • Aydoğdu İskenderoğlu, T., Erkan, İ. & Serbest, A. (2013). 2008-2013 Yılları Arasındaki SBS Matematik Sorularının PISA Matematik Yeterlik Düzeylerine Göre Sınıflandırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 4(2), 147-168.
  • Bakioğlu, A. & Göçmen. G. (2013). Singapur Eğitim Sistemi. (Ed.). Ayşen Bakioğlu. Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri (127-155). Ankara: Nobel Akademik Yayınları.
  • Balcı, A. (2015). Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Battal, N. (2003). Cumhuriyet Üniversitesi’nin Açılışında Yaptığı Konuşma, Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi Sivas, 13-14.
  • Bozkurt, A., Çırak Kurt, S. & Tezcan, S. (2020). Türkiye (5-8. Sınıflar) ve Singapur (P5-6., S1-2. Sınıflar) Matematik Öğretim Programlarının Cebir Öğrenme Alanı Bağlamında Karşılaştırılması. Pamukkale University Journal of Education, 48, 152-173.
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, S. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 28. Baskı. Ankara: Pegem Yayınları
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. 8. Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitim Sözlüğü: İngilizce-Türkçe/Türkçe-İngilizce. Dictionary of Education. 4.Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Erden, M. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Ergun, M. vd. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. (Editör Y. Özden). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Hacıoğlu, F. ve Alkan, C. (1997). Öğretmenlik Uygulamaları, Ankara: Alkım Yayınları.
  • Kavcar, C. (2003). Alan Öğretmeni yetiştirme, Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi Sivas, 10-12.
  • LPI (2020). Legatum Prosperity Index (Legatum Refah Endeksi). Erişim Adresi: http://www.prosperity.com/rankings. Erişim Tarihi: 12.03.2020.
  • Mazlum, M. M. (2017). Türkiye ve İtalya Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırılması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1141-1177.
  • MEB (1992). Milli Eğitim Bakanı Köksal Toptan’ın TBMM 1993 Yılı Bütçe Konuşması. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • MEB (1994). Yaptıklarımız-Yapacaklarımız. Ankara: DAYM Matbaası.
  • MEB (1995). Millî Eğitim Bakanlığı Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Yönetmelik.
  • MEB (2015). PISA 2012 Ulusal Nihai Raporu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2016). Aday Öğretmenlerin Yetiştirilme Sürecine İlişkin Yönerge. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. Sayı: 2702, 184-187.
  • MOE (Ministry of Education Singapore). (2014). Speeches. http://www.moe.gov.sg/ media/speeches /2014/05/26/opening-address-by-mr-heng-swee-keat-at-the-2014-international-association- foreducational-assessment-conference.php. Erişim Tarihi: 22.03. 2019.
  • NCEE (National Centre for Entrepreneurship in Education) (2015). Singapore: Teacher and Principal Quality. http://www.ncee.org/programs-affiliates/center-on-international-education -benchmarking/top-performing-countries/singapore-overview/ Erişim Tarihi: 22.03.2017.
  • OECD. (2020a). Teachers' Salaries (Indicator). Erişim Tarihi: 20.11.2020. OECD. (2020b). TALIS 2018 Results. Volume II: Teachers and School.
  • Oğuzkan, F. (1998). Öğretmenliğin Üç Yönü, Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Orakçı, Ş. (2015). Şangay, Hong Kong, Singapur, Japonya ve Güney Kore’nin Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin İncelenmesi. Asya Öğretim Dergisi. 3(2), 26-43.
  • Özonay, D. Z. (2004). Öğretmenlerin Adaylık Eğitimi Programının Değerlendirmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6–9 Temmuz 2004 Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. Press Release on New Teacher Capacity Building Policy. (2014). http://www.moe.gov.sg/ media/press/2014/09/growing-our-teachers-building-our-nation.php Erişim Tarihi: 28.03. 2019.
  • Resmî Gazete (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Tarih: 24 Haziran 1973 Sayı: 14574.
  • Sclafani, S. (2008). Rethinking Human Capital in Education: Singapore as a Model for Teacher Development. Washington, D.C.: Aspen Institute.
  • Şahin, M. (2015). Ülkemizde Öğretmen Eğitimi ve Sorunları. Eğitimin Sesi Dergisi. 52, 21-29.
  • Şahin, M. (2017). Öğretmen Görüşlerine Göre Hizmetiçi Eğitimin İşlevselliği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (ASOS JOURNAL). 5 (52), 23-38.
  • Şahin, M. (2018). Öğretmenlerin Mesleki, Sosyal ve Ekonomik Koşullarına İlişkin Sorunları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (ASOS JOURNAL), 6(81), 103-115.
  • Teo, T. W. & Khoh, R. L. (Ed.). (2015). Teaching Science in Culturally Relevant Ways Teaching Science in Culturally Relevant Ways: Ideas from Singapore Teachers. World Scientific.
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri. Adana: Baki Kitabevi.
  • Wallerstein, I. M. (2004). World-Systems Analysis: An Introduction. North Carolina: Duke University Press.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cesim Urak 0009-0002-3957-1911

Mehmet Şahin 0000-0002-0416-7399

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Urak, C., & Şahin, M. (2023). SİNGAPUR EĞİTİM SİSTEMİ İLE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 33-45.