Bu araştırmada, ilkokul, ortaokul ve imam hatip ortaokullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin görüşlerine göre örgütsel değerlerin örgüt iklimi ile ilişkisi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Konya’nın merkez ilçeleri Selçuklu, Meram ve Karatay eğitim bölgelerinde faaliyet gösteren ilkokul, ortaokul ve imam hatip ortaokullarında görev yapan 8578 öğretmeni kapsamaktadır. Araştırmanın örnekleminde 422 öğretmen yer almıştır. Örneklem grubuna “Örgütsel Değerler Ölçeği” ve “Örgüt İklimi Ölçeği” uygulanmıştır. Veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırma nicel verilere dayalı ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır.
Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin örgütsel değer ve örgüt iklimi algı düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel değer puanları ile örgüt iklimi alt boyutları puanları arasındaki ilişkiye bakıldığında, örgüt ikliminin alt boyutlarından destekleyici müdür davranışı, samimi öğretmen davranışı ve işbirlikçi öğretmen davranışı puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel değer puanları ile örgüt iklimi alt boyutlarından emredici müdür davranışı, kısıtlayıcı müdür davranışı ve umursamaz öğretmen davranışı puanları ile ters yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel değer puan ortalamaları “cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, görev yaptıkları okul türü” değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, “branş” değişkeni arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Örgüt ikliminin “destekleyici müdür davranışı, emredici müdür davranışı, kısıtlayıcı müdür davranışı, samimi öğretmen davranışı, işbirlikçi öğretmen davranışı ve umursamaz öğretmen davranışı” alt boyutları ile öğretmenlerin “medeni durum, öğrenim durumu” değişkeni arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, örgüt ikliminin bazı alt boyut puan ortalamaları ile öğretmenlerin “cinsiyet, branş, görev yaptıkları okul türü” değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Çalışma Prof. Dr. Atila YILDIRIM'ın danışmanlığında Seyfullah ALTINOK'un YL tezinden alınmıştır
Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Makaleyi inceleyen ve yayımda emeği olanlara teşekkürler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2 |