Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Sağlık Okuryazarlığı, Covid-19 Fobisi ve Covid-19 Farkındalığı Arasındaki İlişki

Yıl 2024, , 1 - 17, 06.08.2024
https://doi.org/10.69487/hemarge.1381612

Öz

Amaç: Çalışmamızda üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı, Covid-19 fobisi ve Covid-19 farkındalığı arasındaki ilişki ve etkileyen faktörleri incelemek amaçlanmıştır.

Yöntemler: Araştırma, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tasarım ile İstanbul’da bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesinde, 500 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veriler, Sosyo-demografik Özellikler Tanılama Formu, Sağlık Okuryazarlığı (SOY) Ölçeği- Kısa Form, Covid-19 Fobisi Ölçeği (C19P-S), Koronavirüs (Covid-19) Farkındalık Ölçeği (KFÖ) kullanılarak online olarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra independent samples t-test, one-way ANOVA testi ve Spearman korelasyon analizi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık p<0,05 kabul edildi.

Bulgular: Öğrenciler KFÖ, SOY ölçeğinden ortalamanın üstünde; C19PS’den ortalamanın altında puan aldı. SOY ölçeğinden; kadınlar, 21-23 yaş, dördüncü sınıf öğrencileri, babası ortaokul-lise mezunu olanlar, genel sağlık, ruh sağlığı durumunu iyi olarak algılayanlar, ekonomik durumunu iyi olarak ifade edenler, Covid-19 geçirenler, Covid-19 ile ilgili gelişmeleri takip edenler daha yüksek puan aldı. C19P-S toplam puanından ve tüm alt boyutlarında erkekler kadınlardan daha yüksek puan aldı. KFÖ tüm alt boyutlarından Covid-19 ile ilgili gelişmeleri takip edenler daha yüksek puan aldı. SOY ile C19P-S somatik, ekonomik alt boyutu ve toplam puanı arasında negatif yönde, düşük düzeyde; SOY ile KFÖ hijyen tedbiri farkındalığı alt boyutu hariç diğer alt boyutları arasında, C19P-S ile KFÖ tüm alt boyutları arasında pozitif yönde, düşük düzeyde anlamlı korelasyon bulundu.

Sonuçlar: Bulgular, sağlık okuryazarlığına odaklanmanın, Covid-19 bilincini artırmanın ve psikolojik destek hizmetleri sağlamanın önemli olduğunu vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Arpaci, I., Karataş, K., & Baloğlu, M. (2020). The development and initial tests for the psychometric properties of the COVID-19 Phobia Scale (C19P-S). Personality and Individual Differences, 164, 110108. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110108
  • Ayaz Alkaya, S., & Dülger, H. (2022). Fear of coronavirus and health literacy levels of older adults during the COVID-19 pandemic. Geriatric Nursing, 43, 45–50. https://doi.org/10.1016%2Fj.gerinurse.2021.11.001
  • Badahdah, A. M., Khamis, F., & Al Mahyijari, N. (2020). The psychological well-being of physicians during Covid-19 outbreak in Oman. Psychiatry Research, 289(113053), 1-2. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113053
  • Bakioğlu, F., Korkmaz, O., & Ercan, H. (2021). Fear of Covid-19 and positivity: Mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(6), 2369-2382. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00331-y
  • Bilgin, O. (2020). Koronavirüs (Covid-19) farkındalık ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 15(6). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44168
  • Bista, S., Lechner, W. V., Anderson, M., Kenne, K. N., & Kenne, D. R. (2023). Cigarette and e-cigarette use as a function of psychological distress following COVID-19 related university campus closures. The American Journal of Drug and Alchol Abuse, 49(2), 239-248. https://doi.org/10.1080/00952990.2023.2171300
  • Çelik, S., İstek, Z., Kızkın, A., Yiğit, M. C., & Kaçan, H. (2021). Üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeylerinin i̇ncelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (15), 593-605. https://doi.org/10.38079/igusabder.976692
  • Dashti, S., Peyman, N., Tajfard, M., & Esmaeeli, H. (2017). E-Health literacy of medical and health sciences university students in Mashhad, Iran in 2016: A pilot Study. Electronic Physician, 9(3), 3966-3973. https://doi.org/10.19082/3966
  • Daşlı, Y., Bakırer, A., & Mısıroğlu, A. (2022). Covid-19 salgınının sağlık okuryazarlığı üzerine etkisi: Bir alan araştırması. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 585-597. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1070217
  • Dubé, J. P., Smith, M. M., Sherry, S. B., Hewitt, P. L., & Stewart, S. H. (2021). Suicide behaviors during the COVID-19 pandemic: A meta-analysis of 54 studies. Psychiatry Research, 301, 113998. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.113998
  • Duman, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde COVID-19 korkusu ve belirsizliğe tahammülsüzlük. The Journal of Social Science, 4(8), 426-437. https://doi.org/10.30520/tjsosci.748404
  • Duong, T. V., Aringazina, A., Kayupova, G., Nurjanah, F., Pham, T. V., Pham, K. M., … & Chang, P. W. S. (2019). Development and validation of a new short-form health literacy instrument (HLS-SF12) for the general public in six Asian countries. HLRP: Health Literacy Research and Practice, 3(2), e91-e102. https://doi.org/10.3928/24748307-20190225-01.
  • Ergün, S. (2017). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde sağlık okuryazarlığı. Kocaeli Tıp Dergisi, 6(3), 1-6. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kotder/issue/38609/448066
  • Ergün, S., Sürücüler, H. K., & Işık, R. (2019). Ergenlerde e-Sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları: Balıkesir örneği. JAREN, 5(3), 194-203. http://doi.org/10.5222/jaren.2019.65002
  • Ertaş, H., & Göde, A. (2021). Sağlık okuryazarlığı ile aşı karşıtlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Journal of Academic Value Studies, 1, 1-14. http://dx.doi.org/10.29228/javs.49907
  • Ertuğrul, B., & Teki̇nyıldız, E. (2022). Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile Covid-19 fobisi arasındaki i̇lişkinin belirlenmesi: Kesitsel bir çalışma. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 14(1), 61-72. http://dx.doi.org/10.5336/nurses.2021-82992
  • Greenhalgh, T. (2015). Health literacy: Towards system level solutions. BMJ, 350. https://doi.org/10.1136/bmj.h1026
  • İnkaya, B., & Tüzer, H. (2018). Bir üniversitenin sosyal ve sağlık bilimlerinde okuyan öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı durumunun incelenmesi. Kocaeli Med, 7(3), 124-9. https://doi.org/10.5505/ktd.2018.27146
  • Jaber, R. M., Mafrachi, B., Al-Ani, A., & Shkara, M. (2021). Awareness and perception of COVID-19 among the general population: A Middle Eastern survey. PLOS One, 16(4), e0250461. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250461
  • Kalafatoğlu, M. R., & Yam, F. C. (2021). Bireylerin Covid-19 korkularının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Humanistic Perspective, 3(2), 306-323. https://doi.org/10.47793/hp.942883
  • Karahan Yılmaz, S., & Eskici, G. (2021). Sağlık okuryazarlığı ölçeği-kısa form ve dijital sağlıklı diyet okuryazarlığı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(3), 19-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/65176/877077
  • Karakuş, K., Aksoy, Y., & Çakıcı, H. A. (2022). Sporcuların koronavi̇rüs (Covid-19) korkuları ile farkındalıkları arasındaki̇ i̇li̇şki̇. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/73933/1180340
  • Kaya, M., & Yılmaz, Ö. (2021). Bireysel özellikler, sağlık okuryazarlığı ve genel sağlık durumu arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 113-122. https://doi.org/10.20875/makusobed.820452
  • Kaya, S. P., & Kaplan, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 pandemisi farkındalıklarının ve sağlık davranışlarının sağlık okuryazarlığı ile ilişkisinin değerlendirilmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(4), 304-311. http://doi.org/10.5222/HEAD.2020.01112
  • Kurtuluş, E., & Düşünceli, B. (2021). Covid-19 fobisi (Korkusu), covid-19 farkındalığı ve genel aidiyetleri düzeyleri. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 451-485. http://doi.org/10.32739/uskudarsbd.7.13.96
  • Lazzerini, M., Barbi, E., Apicella, A., Marchetti, F., Cardinale, F., & Trobia, G. (2020). Delayed access or provision of care in Italy resulting from fear of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 10-11. https://doi.org/10.1016/s2352-4642(20)30108-5
  • Naveed, M. A., & Shaukat, R. (2022). Health literacy predicts Covid‐19 awareness and protective behaviours of university students. Health Information & Libraries Journal, 39(1), 46-58. https://doi.org/10.1111/hir.12404
  • Nguyen, H. T., Do, B. N., Pham, K. M., Kim, G. B., Dam, H. T., Nguyen, T. T., … Duong, T. V. (2020). Fear of COVID-19 scale—associations of its scores with health literacy and health-related behaviors among medical students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4164. https://doi.org/10.3390%2Fijerph17114164
  • Özkoç, Ö., Çayırtepe, Z. & Oktay, İ. (2022). A descriptive study to determine the relationship between health literacy level and catching COVID-19. Aurum Journal of Health Sciences, 4(2), 76-88. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajhs/issue/71564/1121923
  • Paakkari, L., & Okan, O. (2020). COVID-19: health literacy is an underestimated problem. The Lancet Public Health, 5(5), 249-250. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30086-4
  • Qazi, A., Qazi, J., Naseer, K., Zeeshan, M., Hardaker, G., Maitama, J. Z., & Haruna, K. (2020). Analyzing situational awareness through public opinion to predict adoption of social distancing amid pandemic COVID‐19. Journal of Medical Virology, 92(7), 849-855. https://doi.org/10.1002/jmv.25840
  • Rahman, S. (2021). Tıp fakültesi öğrencilerinin Covid-19 fobi durumlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 35(1), 68-73. http://tip.fusabil.org/summary.php3?id=1513
  • Shaukat, R., Asghar, A., & Naveed, M. A. (2021). Impact of health literacy on fear of Covid-19, protective behavior, and conspiracy beliefs: University students’ perspective. Library Philosophy and Practice, 4620, 1-14. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4620?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Flibphilprac%2F4620&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
  • Sim, K., Chan, Y. H., Chong, P. N., Chua, H. C., & Soon, S. W. (2010). Psychosocial and coping responses within the community health care setting towards a national outbreak of an infectious disease. Journal of Psychosomatic Research, 68(2), 195-202. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.04.004
  • Tokuda, Y., Doba, N., Butler, J. P., & Paasche-Orlow, M. K. (2009). Health literacy and physical and psychological well being in Japanese adults. Patient Education and Counseling, 75(3), 411-7. https://doi.org/10.1016/j.pec.2009.03.031
  • Tuğut, N., Yılmaz, A., & Çelik, B. Y. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 120-128. https://doi.org/10.51754/cusbed.911936
  • Tutal, V., & Efe, M. (2020). Bi̇reyleri̇n psi̇koloji̇k sağlamlık ve Covi̇d-19 korkularının çeşi̇tli̇ deği̇şkenlere göre i̇ncelenmesi̇. Journal of International Social Research, 13(74).
  • Tümer, A., Aygün, G., & Tuna, M. (2022). 60 yaş ve üstü bi̇reylerde koronavi̇rüs (Covid-19) farkındalığı ve i̇li̇şki̇li̇ faktörleri̇n i̇ncelenmesi̇. İzmir Democracy University Health Sciences Journal, 5(2), 304-316. https://doi.org/10.52538/iduhes.1039571
  • World Health Organization. (2022). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. World Health Organization. https://www.who.int/europe/emergencies/situations/Covid-19
  • Yıldırım Keskin, A., & Şentürk, S. (2022). Covid-19 phobia and attitudes towards Covid-19 vaccines in individuals with respiratory diseases. Muş Alparslan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 8-23. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maunsbd/issue/74427/1127985
Yıl 2024, , 1 - 17, 06.08.2024
https://doi.org/10.69487/hemarge.1381612

Öz

Kaynakça

  • Arpaci, I., Karataş, K., & Baloğlu, M. (2020). The development and initial tests for the psychometric properties of the COVID-19 Phobia Scale (C19P-S). Personality and Individual Differences, 164, 110108. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110108
  • Ayaz Alkaya, S., & Dülger, H. (2022). Fear of coronavirus and health literacy levels of older adults during the COVID-19 pandemic. Geriatric Nursing, 43, 45–50. https://doi.org/10.1016%2Fj.gerinurse.2021.11.001
  • Badahdah, A. M., Khamis, F., & Al Mahyijari, N. (2020). The psychological well-being of physicians during Covid-19 outbreak in Oman. Psychiatry Research, 289(113053), 1-2. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113053
  • Bakioğlu, F., Korkmaz, O., & Ercan, H. (2021). Fear of Covid-19 and positivity: Mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(6), 2369-2382. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00331-y
  • Bilgin, O. (2020). Koronavirüs (Covid-19) farkındalık ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 15(6). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44168
  • Bista, S., Lechner, W. V., Anderson, M., Kenne, K. N., & Kenne, D. R. (2023). Cigarette and e-cigarette use as a function of psychological distress following COVID-19 related university campus closures. The American Journal of Drug and Alchol Abuse, 49(2), 239-248. https://doi.org/10.1080/00952990.2023.2171300
  • Çelik, S., İstek, Z., Kızkın, A., Yiğit, M. C., & Kaçan, H. (2021). Üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeylerinin i̇ncelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (15), 593-605. https://doi.org/10.38079/igusabder.976692
  • Dashti, S., Peyman, N., Tajfard, M., & Esmaeeli, H. (2017). E-Health literacy of medical and health sciences university students in Mashhad, Iran in 2016: A pilot Study. Electronic Physician, 9(3), 3966-3973. https://doi.org/10.19082/3966
  • Daşlı, Y., Bakırer, A., & Mısıroğlu, A. (2022). Covid-19 salgınının sağlık okuryazarlığı üzerine etkisi: Bir alan araştırması. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 585-597. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1070217
  • Dubé, J. P., Smith, M. M., Sherry, S. B., Hewitt, P. L., & Stewart, S. H. (2021). Suicide behaviors during the COVID-19 pandemic: A meta-analysis of 54 studies. Psychiatry Research, 301, 113998. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.113998
  • Duman, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde COVID-19 korkusu ve belirsizliğe tahammülsüzlük. The Journal of Social Science, 4(8), 426-437. https://doi.org/10.30520/tjsosci.748404
  • Duong, T. V., Aringazina, A., Kayupova, G., Nurjanah, F., Pham, T. V., Pham, K. M., … & Chang, P. W. S. (2019). Development and validation of a new short-form health literacy instrument (HLS-SF12) for the general public in six Asian countries. HLRP: Health Literacy Research and Practice, 3(2), e91-e102. https://doi.org/10.3928/24748307-20190225-01.
  • Ergün, S. (2017). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde sağlık okuryazarlığı. Kocaeli Tıp Dergisi, 6(3), 1-6. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kotder/issue/38609/448066
  • Ergün, S., Sürücüler, H. K., & Işık, R. (2019). Ergenlerde e-Sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları: Balıkesir örneği. JAREN, 5(3), 194-203. http://doi.org/10.5222/jaren.2019.65002
  • Ertaş, H., & Göde, A. (2021). Sağlık okuryazarlığı ile aşı karşıtlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Journal of Academic Value Studies, 1, 1-14. http://dx.doi.org/10.29228/javs.49907
  • Ertuğrul, B., & Teki̇nyıldız, E. (2022). Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile Covid-19 fobisi arasındaki i̇lişkinin belirlenmesi: Kesitsel bir çalışma. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 14(1), 61-72. http://dx.doi.org/10.5336/nurses.2021-82992
  • Greenhalgh, T. (2015). Health literacy: Towards system level solutions. BMJ, 350. https://doi.org/10.1136/bmj.h1026
  • İnkaya, B., & Tüzer, H. (2018). Bir üniversitenin sosyal ve sağlık bilimlerinde okuyan öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı durumunun incelenmesi. Kocaeli Med, 7(3), 124-9. https://doi.org/10.5505/ktd.2018.27146
  • Jaber, R. M., Mafrachi, B., Al-Ani, A., & Shkara, M. (2021). Awareness and perception of COVID-19 among the general population: A Middle Eastern survey. PLOS One, 16(4), e0250461. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250461
  • Kalafatoğlu, M. R., & Yam, F. C. (2021). Bireylerin Covid-19 korkularının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Humanistic Perspective, 3(2), 306-323. https://doi.org/10.47793/hp.942883
  • Karahan Yılmaz, S., & Eskici, G. (2021). Sağlık okuryazarlığı ölçeği-kısa form ve dijital sağlıklı diyet okuryazarlığı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(3), 19-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/65176/877077
  • Karakuş, K., Aksoy, Y., & Çakıcı, H. A. (2022). Sporcuların koronavi̇rüs (Covid-19) korkuları ile farkındalıkları arasındaki̇ i̇li̇şki̇. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/73933/1180340
  • Kaya, M., & Yılmaz, Ö. (2021). Bireysel özellikler, sağlık okuryazarlığı ve genel sağlık durumu arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 113-122. https://doi.org/10.20875/makusobed.820452
  • Kaya, S. P., & Kaplan, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 pandemisi farkındalıklarının ve sağlık davranışlarının sağlık okuryazarlığı ile ilişkisinin değerlendirilmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(4), 304-311. http://doi.org/10.5222/HEAD.2020.01112
  • Kurtuluş, E., & Düşünceli, B. (2021). Covid-19 fobisi (Korkusu), covid-19 farkındalığı ve genel aidiyetleri düzeyleri. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 451-485. http://doi.org/10.32739/uskudarsbd.7.13.96
  • Lazzerini, M., Barbi, E., Apicella, A., Marchetti, F., Cardinale, F., & Trobia, G. (2020). Delayed access or provision of care in Italy resulting from fear of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 10-11. https://doi.org/10.1016/s2352-4642(20)30108-5
  • Naveed, M. A., & Shaukat, R. (2022). Health literacy predicts Covid‐19 awareness and protective behaviours of university students. Health Information & Libraries Journal, 39(1), 46-58. https://doi.org/10.1111/hir.12404
  • Nguyen, H. T., Do, B. N., Pham, K. M., Kim, G. B., Dam, H. T., Nguyen, T. T., … Duong, T. V. (2020). Fear of COVID-19 scale—associations of its scores with health literacy and health-related behaviors among medical students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4164. https://doi.org/10.3390%2Fijerph17114164
  • Özkoç, Ö., Çayırtepe, Z. & Oktay, İ. (2022). A descriptive study to determine the relationship between health literacy level and catching COVID-19. Aurum Journal of Health Sciences, 4(2), 76-88. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajhs/issue/71564/1121923
  • Paakkari, L., & Okan, O. (2020). COVID-19: health literacy is an underestimated problem. The Lancet Public Health, 5(5), 249-250. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30086-4
  • Qazi, A., Qazi, J., Naseer, K., Zeeshan, M., Hardaker, G., Maitama, J. Z., & Haruna, K. (2020). Analyzing situational awareness through public opinion to predict adoption of social distancing amid pandemic COVID‐19. Journal of Medical Virology, 92(7), 849-855. https://doi.org/10.1002/jmv.25840
  • Rahman, S. (2021). Tıp fakültesi öğrencilerinin Covid-19 fobi durumlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 35(1), 68-73. http://tip.fusabil.org/summary.php3?id=1513
  • Shaukat, R., Asghar, A., & Naveed, M. A. (2021). Impact of health literacy on fear of Covid-19, protective behavior, and conspiracy beliefs: University students’ perspective. Library Philosophy and Practice, 4620, 1-14. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4620?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Flibphilprac%2F4620&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
  • Sim, K., Chan, Y. H., Chong, P. N., Chua, H. C., & Soon, S. W. (2010). Psychosocial and coping responses within the community health care setting towards a national outbreak of an infectious disease. Journal of Psychosomatic Research, 68(2), 195-202. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.04.004
  • Tokuda, Y., Doba, N., Butler, J. P., & Paasche-Orlow, M. K. (2009). Health literacy and physical and psychological well being in Japanese adults. Patient Education and Counseling, 75(3), 411-7. https://doi.org/10.1016/j.pec.2009.03.031
  • Tuğut, N., Yılmaz, A., & Çelik, B. Y. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 120-128. https://doi.org/10.51754/cusbed.911936
  • Tutal, V., & Efe, M. (2020). Bi̇reyleri̇n psi̇koloji̇k sağlamlık ve Covi̇d-19 korkularının çeşi̇tli̇ deği̇şkenlere göre i̇ncelenmesi̇. Journal of International Social Research, 13(74).
  • Tümer, A., Aygün, G., & Tuna, M. (2022). 60 yaş ve üstü bi̇reylerde koronavi̇rüs (Covid-19) farkındalığı ve i̇li̇şki̇li̇ faktörleri̇n i̇ncelenmesi̇. İzmir Democracy University Health Sciences Journal, 5(2), 304-316. https://doi.org/10.52538/iduhes.1039571
  • World Health Organization. (2022). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. World Health Organization. https://www.who.int/europe/emergencies/situations/Covid-19
  • Yıldırım Keskin, A., & Şentürk, S. (2022). Covid-19 phobia and attitudes towards Covid-19 vaccines in individuals with respiratory diseases. Muş Alparslan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 8-23. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maunsbd/issue/74427/1127985
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilara Çın 0009-0005-6298-1670

Ahsen Nur Emre 0009-0002-5548-5757

Feride Altunbaş 0009-0005-9660-0071

Kadir Keser 0009-0000-4220-2995

Habib Baskı 0009-0006-1013-5090

Saime Erol 0000-0001-7752-605X

Yayımlanma Tarihi 6 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2023
Kabul Tarihi 26 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çın, D., Emre, A. N., Altunbaş, F., Keser, K., vd. (2024). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Sağlık Okuryazarlığı, Covid-19 Fobisi ve Covid-19 Farkındalığı Arasındaki İlişki. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 26(2), 1-17. https://doi.org/10.69487/hemarge.1381612