Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uykusuzluk Yaşayan ve Yaşamayan Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilerarası Duyarlılıklarının Incelenmesi: Kişilerarası Kaygı ve Bağımlılığın Aracı Etkisi

Yıl 2024, , 18 - 29, 06.08.2024
https://doi.org/10.69487/hemarge.1411007

Öz

Amaç: Hemşirelik öğrencilerinde yüksek kişilerarası duyarlılık başta sosyal kaçınma olmak üzere çeşitli psikolojik ve fiziksel sağlık sorunlarına yol açmaktadır. Bu durum uyku problemleri ve dolayısıyla uykusuzluk yaşama ile sonuçlanabilir. Bu çalışmanın amacı uykusuzluk yaşayan ve yaşamayan hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası duyarlılık seviyelerinin karşılaştırılmasıdır.
Yöntem: Bu çalışma kesitsel ve ilişki arayıcı bir araştırmadır. Veriler Kasım 2021- Mayıs 2022 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencilerinden (n=348), çevrim içi olarak toplandı. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, uykusuzluk şiddeti indeksi ve kişilerarası duyarlılık ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Bulgular uykusuzluk yaşayan ve uykusuzluk yaşamayan katılımcılar arasında kişilerarası duyarlılık seviyeleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir (p<0,05). Uykusuzluk yaşayan katılımcılarda, uykusuzluk şiddeti ile kişilerarası duyarlılık arasında pozitif yönde, istatistiksel açıdan anlamlı, düşük seviyede bir ilişki vardır (r=,15; p=0,03). Uykusuzluk yaşamayan katılımcılarda ise, uykusuzluk şiddeti ile kişilerarası duyarlılık arasında pozitif yönde orta seviyede, istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki vardır (r=,40; p=0,001). Öğrencilerin uykusuzluk şiddeti toplam puanı ile kişilerarası duyarlılık ölçeği toplam puanı ve kişilerarası kaygı alt puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır, (p< 0,01). Atılgan olmayan davranış alt boyutu ile uykusuzluk şiddeti arasında kişilerarası kaygı ve bağımlılığı alt boyutunun orta düzeyde etkili bir aracı değişken olduğu görülmektedir (R2=0,18; CE effect= ,09).
Sonuç: Kişilerarası duyarlılıkta atılgan olmayan davranışlar alt boyutu ile uykusuzluk şiddeti arasındaki ilişkide kişilerarası kaygı ve bağımlılığın aracı değişken olduğu görülmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin optimal sağlığa kavuşmaları ve daha iyi bakım vermeleri için kişilerarası kaygı ve bağımlılıklarını azaltmaya yönelik uygulamalar planlanmalıdır.

Kaynakça

  • Adeniran, R., Healy, D., Sharp, H., Williams, J. M., Minors, D., & Waterhouse, J. M. (1996). Interpersonal sensitivity predicts depressive symptom response to the circadian rhythm disruption of nightwork. Psychological Medicine, 26(6), 1211-1221. https://doi.org/10.1017/s0033291700035935
  • Arabacı, L. B., Taş, G., Kavaslar, İ., Dikmen, M., & Teke, C. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyotropi-Otonomi Kişilik Özellikleri ve Kişilerarası Duyarlılıkları ile Facebook Bağımlılıkları Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi – Journal of Dependence, 18(3), 69-79.
  • Aydın, A., & Hiçdurmaz, D. (2016). Interpersonal Sensitivity and Nursing. Journal of Psychiatric Nursing, 7(1), 45-49. https://doi.org/10.5505/phd.2016.96158
  • Aydın, A., & Hiçdurmaz, D. (2017). Klinik Hemşirelerinin Kişiler Arası Duyarlılıkları ile İlişkili Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 14(2), 131-138. https://jag.journalagent.com/jern/pdfs/JERN_14_2_131_138.pdf
  • Ding, X., Zhao, T., Li, X., Yang, Z., & Tang, Y. (2021). Exploring the Relationship Between Trait Mindfulness and Interpersonal Sensitivity for Chinese College Students: The Mediating Role of Negative Emotions and Moderating Role of Effectiveness/Authenticity. Frontiers in Psychology, 12, 624340. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.624340
  • Ding, Y., Lu, G., Chen, S., Liang, Y., Zhang, Y., Peng, Q., Liang, S., & Chen, C. (2024). The effect of perfectionism on relative deprivation among nursing students: The role of interpersonal sensitivity and resilience. Psychology in the Schools, 61(4), 1360-1374. https://doi.org/10.1002/pits.23116
  • Doğan, T., & Sapmaz, S. (2012). Kişilerarası Duyarlılık Ölçeğinin Türk Üniversite Öğrencilerinde Psikometrik Analizi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(2), 143-155.
  • Hadi, S. A., Al Naser, A., Kamour, M., Ashour, L., & Al Qaruty, R. (2021). The predictive ability for interpersonal sensitivity in impulsiveness among undergraduate students. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 24, 1-17.
  • Hiçdurmaz, D., & Öz, F. (2017). Interpersonal sensitivity, coping ways and automatic thoughts of nursing students before and after a cognitive-behavioral group counseling program. Nurse Education Today, 36, 152-158. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.09.006
  • Liu, X., Peng, L., Wang, Z., Zeng, P., Mi, Y., & Xu, H. (2023). Effects of interpersonal sensitivity on depressive symptoms in postgraduate students during the COVID-19 pandemic: Psychological capital and sleep quality as mediators. Frontiers in Psychiatry, 14, 1100355. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1100355
  • Maheshwari, D. S. K., & Gill, K. (2015). Relationship of Assertiveness and Self Esteem among Nurses. Int J Health Sci Res, 4405, 440-449.
  • Neshat, Z., Farah Bijari, A., & Dehshiri, G. (2024). The relationship between perfectionism and interpersonal sensitivity with self-compassion in university students: The mediation of repetitive negative thinking. Cognitive Processing, 25(1), 107-120. https://doi.org/10.1007/s10339-023-01163-z
  • Tafoya, S. A., Jurado, M. M., Yépez, N. J., Fouilloux, M., & Lara, M. C. (2013). [Sleep difficulties and psychological symptoms in medicine students in Mexico]. Medicina, 73(3), 247-251.
  • Tajigharajeh, S., Safari, M., Abadi, T. S. H., Abadi, S. S. H., Kargar, M., Panahi, M., Hasani, M., & Ghaedchukamei, Z. (2021). Determining the relationship between emotional intelligence and interpersonal sensitivity with quality of work life in nurses. Journal of Education and Health Promotion, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_612_20
  • Tang, H., Guo, B., & Lang, Y. (2020). Research Between Sleep Quality and Interpersonal Sensitivity of Chinese College Students [Preprint]. In Review. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-73546/v1
Yıl 2024, , 18 - 29, 06.08.2024
https://doi.org/10.69487/hemarge.1411007

Öz

Aim: High interpersonal sensitivity in nursing students causes various psychological and physical health problems, especially social avoidance. This can result in sleep problems and therefore insomnia. The aim of this study was to compare the interpersonal sensitivity levels of nursing students with and without insomnia.
Method: This study was cross-sectional and correlational. Data were collected online from nursing students at a university between November 2021 and May 2022 (n=348). Personal information form, insomnia severity index and interpersonal sensitivity scale were used to collect data.
Results: According to the results of the analysis, there is a statistically significant difference between the interpersonal sensitivity levels of the case and control groups, (p<0,05). In the case group, there was a positive, statistically significant but low correlation between the severity of insomnia and interpersonal sensitivity (r=,15; p=0,03). In the control group, there was a moderate, statistically significant correlation between the severity of insomnia and interpersonal sensitivity (r=,40; p=0,001). There was a positive correlation at the 0,01 level between the students' insomnia severity total score and their interpersonal sensitivity scale total score and interpersonal anxiety sub-scores. Interpersonal anxiety sub-scores and addiction seem to be moderately effective mediating variables between non-assertive behavior sub-scores and insomnia severity (R2=,18, CE effect=,09).
Conclusion: Interpersonal anxiety and addiction seem to be mediating variables in the relationship between the non-aggressive behaviors sub-dimension of interpersonal sensitivity and the severity of insomnia. Practices should be planned to reduce interpersonal anxiety and dependence for nursing students to achieve optimal health and provide better care.

Kaynakça

  • Adeniran, R., Healy, D., Sharp, H., Williams, J. M., Minors, D., & Waterhouse, J. M. (1996). Interpersonal sensitivity predicts depressive symptom response to the circadian rhythm disruption of nightwork. Psychological Medicine, 26(6), 1211-1221. https://doi.org/10.1017/s0033291700035935
  • Arabacı, L. B., Taş, G., Kavaslar, İ., Dikmen, M., & Teke, C. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyotropi-Otonomi Kişilik Özellikleri ve Kişilerarası Duyarlılıkları ile Facebook Bağımlılıkları Arasındaki İlişki. Bağımlılık Dergisi – Journal of Dependence, 18(3), 69-79.
  • Aydın, A., & Hiçdurmaz, D. (2016). Interpersonal Sensitivity and Nursing. Journal of Psychiatric Nursing, 7(1), 45-49. https://doi.org/10.5505/phd.2016.96158
  • Aydın, A., & Hiçdurmaz, D. (2017). Klinik Hemşirelerinin Kişiler Arası Duyarlılıkları ile İlişkili Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 14(2), 131-138. https://jag.journalagent.com/jern/pdfs/JERN_14_2_131_138.pdf
  • Ding, X., Zhao, T., Li, X., Yang, Z., & Tang, Y. (2021). Exploring the Relationship Between Trait Mindfulness and Interpersonal Sensitivity for Chinese College Students: The Mediating Role of Negative Emotions and Moderating Role of Effectiveness/Authenticity. Frontiers in Psychology, 12, 624340. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.624340
  • Ding, Y., Lu, G., Chen, S., Liang, Y., Zhang, Y., Peng, Q., Liang, S., & Chen, C. (2024). The effect of perfectionism on relative deprivation among nursing students: The role of interpersonal sensitivity and resilience. Psychology in the Schools, 61(4), 1360-1374. https://doi.org/10.1002/pits.23116
  • Doğan, T., & Sapmaz, S. (2012). Kişilerarası Duyarlılık Ölçeğinin Türk Üniversite Öğrencilerinde Psikometrik Analizi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(2), 143-155.
  • Hadi, S. A., Al Naser, A., Kamour, M., Ashour, L., & Al Qaruty, R. (2021). The predictive ability for interpersonal sensitivity in impulsiveness among undergraduate students. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 24, 1-17.
  • Hiçdurmaz, D., & Öz, F. (2017). Interpersonal sensitivity, coping ways and automatic thoughts of nursing students before and after a cognitive-behavioral group counseling program. Nurse Education Today, 36, 152-158. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.09.006
  • Liu, X., Peng, L., Wang, Z., Zeng, P., Mi, Y., & Xu, H. (2023). Effects of interpersonal sensitivity on depressive symptoms in postgraduate students during the COVID-19 pandemic: Psychological capital and sleep quality as mediators. Frontiers in Psychiatry, 14, 1100355. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1100355
  • Maheshwari, D. S. K., & Gill, K. (2015). Relationship of Assertiveness and Self Esteem among Nurses. Int J Health Sci Res, 4405, 440-449.
  • Neshat, Z., Farah Bijari, A., & Dehshiri, G. (2024). The relationship between perfectionism and interpersonal sensitivity with self-compassion in university students: The mediation of repetitive negative thinking. Cognitive Processing, 25(1), 107-120. https://doi.org/10.1007/s10339-023-01163-z
  • Tafoya, S. A., Jurado, M. M., Yépez, N. J., Fouilloux, M., & Lara, M. C. (2013). [Sleep difficulties and psychological symptoms in medicine students in Mexico]. Medicina, 73(3), 247-251.
  • Tajigharajeh, S., Safari, M., Abadi, T. S. H., Abadi, S. S. H., Kargar, M., Panahi, M., Hasani, M., & Ghaedchukamei, Z. (2021). Determining the relationship between emotional intelligence and interpersonal sensitivity with quality of work life in nurses. Journal of Education and Health Promotion, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_612_20
  • Tang, H., Guo, B., & Lang, Y. (2020). Research Between Sleep Quality and Interpersonal Sensitivity of Chinese College Students [Preprint]. In Review. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-73546/v1
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı Hemşireliği, Hemşirelik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Songül Çağlar 0000-0002-5412-0708

Hamit Coşkun 0000-0002-5509-8717

Makbule Tokur Kesgin 0000-0003-2729-8612

Yayımlanma Tarihi 6 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2024
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çağlar, S., Coşkun, H., & Tokur Kesgin, M. (2024). Uykusuzluk Yaşayan ve Yaşamayan Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilerarası Duyarlılıklarının Incelenmesi: Kişilerarası Kaygı ve Bağımlılığın Aracı Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 26(2), 18-29. https://doi.org/10.69487/hemarge.1411007