Aim: The purpose of this study was to assess student’s health problems according to the OMA- HA Problem Classification Scheme in a primary school. Methods: It was descriptive study which car- ried out on the Anatolian side of Istanbul in a public school N = 1247 during the academic years between 2002-2003. Student’s health prob- lems were assed according to the OMAHA Prob- lem Classification Scheme, and collected data was registered in the School Health Nursing Computer Program, based on OMAHA Nursing Classification Model. The data was analyzed with this program as number and percent. Results: It was detected total 9630 health problems according to OMAHA during the aca- demic years between 2002-2003. Physiological problems n= 6179 were more prevalent than the oher health problems. These were followed res- pectively by health related behaviors problems n= 2443 , psycho-social n=388 and environ- mental problems n=350 . According to PSL, the most prevalent problem was about skin n= 2903 . It was followed respectively by pain n=1289 , personal hygine n=1243 , oral and tooth health n=706 , physical activity n=627 , circulation n=304 , nutrition n=277 , vision n=231 , respiration n=230 , digestion-hydrati- on n=201 and income n=191 problems. Conclusion: During the academic year 2002- 2003 at the end of the service of school health nursing which was carried on continuously, it was detected that there was physiological doma- in problem, health related behaviors problems, psycho-social and environmental problems. The OMAHA Problem Classification Scheme, which used for school health nursing applications, susb- tantially responded to the diagnosis of school he- alth problems.
School Health School Nurse OMAHA System Problem Classification Shame.
Amaç: Bu çalışmanın amacı bir ilköğretim okulunda OMAHA problem sınıflandırma listesine göre öğrencilerin sağlık problemlerini tanılamaktır. Yöntem: Araştırma 2002-2003 eğitim öğretim yılı süresince İstan- bul’un Anadolu yakasında yer alan devlete ait bir ilköğretim okulun- da N=1247 yapılan tanımlayıcı bir çalışmadır. Öğrencilerin sağlık durumu OMAHA problem sınıflandırma listesine göre değerlendirildi ve OMAHA Hemşirelik Sınıflandırma Modelini temel alan Okul Sağ- lığı Hemşireliği Bilgisayar Programına kayıt edildi. Veriler sayı ve yüzde olarak değerlendirildi. Bulgular: 2002–2003 Öğretim yılında OMAHA problem sınıflan- dırma listesi PSL ’ne göre 9360 problem saptandı. En fazla fizyolo- jik n= 6179 , daha sonra sırası ile sağlık davranışına ait problemler n= 2443 , psikososyal n=388 ve çevresel n=350 problemler tes- pit edildi. PSL’ne göre en yaygın görülen problem deri n= 2903 ile ilgiliydi, bunu sırası ile ağrı n=1289 , kişisel hijyen n=1243 , dişler n=706 , fiziksel aktivite n=627 , dolaşım n=304 , beslenme n=277 , görme n=231 , solunum n=230 , sindirim- hidrasyon n=201 ve gelir n=191 problemleri izledi. Sonuç: 2002-2003 eğitim öğretim yılı süresince kesintisiz olarak sürdürülen okul sağlığı hemşireliği hizmeti sonucunda, en fazla fizyo- lojik alana ait problemler daha sonra sırası ile sağlık davranışı, psi- kososyal ve çevresel problemlerin olduğu tespit edildi. Okul sağlığı hemşireliği uygulamaları kapsamında kullanılan OMAHA Problem Sınıflandırma Listesi, okul sağlığı problemlerinin tanılanmasına bü- yük oranda cevap verdi.
Okul Sağlığı Okul Hemşiresi OMAHA Sistemi Problem Sınıflandırma Listesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 3 |