This study tries to determinethe relationship between domestic and foreign sales andadvertising and promotion expenses in
terms of causality. In this direction, the research is carried out for one of the leading brands of the white goods sector, which
continues its sales activities in the country and abroad. Within the framework of panel data analysis, data on the advertising
and promotion expenses and sales of the brand between 2007 and 2020 were used. To the panel analysis result, it was
determined that the series were cointegrated. According to the results of the analysis performed by the Toda-Yamamato
causality test, it was found that there was a two-way causality between advertising and promotion expenditures and foreign
sales, and a one-way causality relationship between domestic sales andadvertising and promotion expenditures.
Panel Data Causality Analysis Toda Yamamoto Advertising Promotion Expenses Domestic and Foreing Sales Revenue
Bu çalışma, reklam, tanıtım ve promosyon giderleri ile yurt içi ve yurt dışı satışlar arasındaki ilişkiyi nedensellik açısından
incelenmektedir. Bu doğrultuda araştırma, yurt içinde ve yurt dışında satış faaliyetlerini sürdüren beyaz eşya sektörünün
öncü markalarından biri özelinde yapılmaktadır. Panel veri analizi çerçevesinde 2007-2020 yılları arasında markanın
reklam, tanıtım ve promosyon giderleri ile satışlarına ait veriler kullanılmıştır. Panel veri analizlerine göre, seriler
eşbütünleşik olarak belirlenmiştir. Toda- Yamamato nedensellik testi ile yapılan analiz sonuçlarına görereklam, tanıtımve
promosyon harcamaları ile yurtdışı satışlar arasında çift yönlü, yurtiçi satışlar arasında tek yönlü nedensellik ilişkisi olduğu
belirlenmiştir.
Panel Verileri Nedensellik Analizi Toda Yamamoto Reklam Promosyon Giderleri Yurtiçi ve Yurtdışı Satış Gelirleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.