Başkaları vasıtasıyla iş görme sanatı olarak tanımlanan yönetim işletmenin kalbi olarak metaforik bir benzetmeyle fonksiyonlar içinde en önemli rolü üstlenir. İşletmenin ana ve yan amaçlarının gerçekleştirilebilmesinde yönetim kapsamında alınan kararların ve yöneticilerin vizyonlarının, tecrübelerinin, kişilik özelliklerinin ve davranışlarının önemi açıktır. Bu kapsamda yönetim kademelerinde yer alan bireylerin kişilik yapısı yönetim tarzlarına ve dolayısıyla yönetim süreçlerinde aldıkları kararlara etki eder mahiyettedir. Din Allah’ın emir ve yasaklarını içeren toplumsal düzende insanın yaşamına dair kural, kaideler, emir ve yasakları iletmesiyle bireyin toplum içinde diğerleriyle yaşamını düzenleyen sosyo-kültürel bir değerdir. Din, kültürün bir unsuru olarak kişiden kişiye değişen değerleri içinde barındırır. Din kavram olarak inanç ile bağdaşır. Dinin içinde önemli bir yer tutan inançlar dünyaya, varoluşa ve yaşama anlam vermede bireyleri derinden etkilemiştir. Bireyin dinî algıları hayatının her alanına sirayet eder. Din algısı bireyin kişilik özelliklerinde Allah inancıyla değişim, törpülenme ve erdemli davranışlara evrilme gerçekleştirir ya da gerçekleştirmelidir. Çünkü din algısı yüksek bir kişide Allah’ın emirleri doğrultusunda bir yaşam biçimini kurma çabasının olması bir gerekliliktir. Din insanı iyiye, doğruya, güzele, erdemli davranışlara, bencillikten uzaklaşmaya, yardım etmeye, empati yapmaya yani iyi bir insan olmaya yönelten değerlerdir. Bu haliyle bireyi topluma faydası olan, iyi bir insan yapan dinî yönelimlerin kişilik özelliklerini oluşumunda ve daha iyiye yönelik gelişiminde önemli bir rol üstlendiği söylenebilir. Kişilik ferdin tüm yaşam biçimini kapsayan bir olgu olduğuna göre kişiliğin bir çeşidi olan narsist kişilik özellikleri kişinin tüm yaşamına etki eden davranış biçimlerinin tamamını kapsar. Narsist kişilik yapısında kişinin kendini diğerlerinden daha iyi ve üstün gördüğü bir hâl söz konusudur. Dinî algılar açısından bakıldığında narsist kişilik özelliklerinin oluşumu kişinin dinî algılarıyla yakından ilgilidir. Kişiyi iyiye, doğruya yönelten dinî değer ve inanç unsuru ne derece kuvvetli ise ben diyen yapı o derece törpülenir ve diğerlerine de düşünceli davranan, küçük görmeyen, kibirden uzaklaşan, toplumu önemseyen, kendini öncelemekten daha uzak bir kişilik yapısı ortaya çıkarır. Zira dinî kurallar çerçevesinde ayetler ve hadislerden aktarılanlardan bilinir ki kişinin kibir gösteren davranışları Allah’ın en sevmediği özellikler içinde sayılmaktadır. Narsist kişilik yapısında oluşan olumsuz özellikler içindeki kibir, diğerlerinden kendini üstün görme, diğerlerini aşağılama dinin hoş göremeyeceği özellikler içindedir. Bu anlamda çalışmada da Y ve Z kuşağı yöneticilerin din algılarının narsist kişilik özelliklerine etkisi tespit edilerek iş hayatına yansımalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada din algısını ölçmek için 24 ifadeden oluşan ölçek, narsisizm için 9 hayranlık boyutu, 9 rekabet boyutundan toplamda 18 ifadeden oluşan ölçek kullanılmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliliğini sağlamak için geçerlilik ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Veriler SPSS 25 paket programına girildikten sonra SPSS de güven analizi ve açımlayıcı faktör analizi yapılmış ve verilerin birbirine etkilerini belirlemek için AMOS 19 programında yapısal eşitlik modellemesi gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçları da göstermiştir ki dinî algılar narsisizm üzerine etkili sonuçlar ortaya koymaktadır. Dinî değerlerin kişinin gerek bireysel yaşamında gerek toplumsal düzen içinde mütevazı, kibirden uzak, diğer insanlara saygı, sevgi ve hürmet gösterebilen onlara değer veren, yardımsever olan, malıyla, unvanıyla, çocuklarıyla kısaca dünyada sahip olduklarıyla başkalarına kibirli davranışlardan sakınmayı, uzak durmayı emrettiği görülür. Dinin bu düzenleme ve kurallar ile aslında patolojik olarak tanımlanan narsist davranış kalıplarını hoş görmediği açıktır. Narsist kişilik özellikleri iş hayatında ortaya çıktığında diğerlerini düşünmeden, kendi çıkarları için etik olmayan davranışları yapabilmeyi uygun hâle dönüştüren bir düşünce ve davranış mekanizmasını meşrulaştırır formattadır. Analiz sonuçlarına bakıldığında dinî algıların kişinin narsist davranışlarda bulunma sürecinde onu törpüleyen bir rol üstlendiği görülmektedir.
Y ve Z Kuşağı Yönetici Kişilik Özellikleri Narsisizm Narsist Kişilik Özellikleri Din Algısı.
Management, defined as doing business through others, plays the most important role among the functions in a metaphorical analogy as the heart of the business. The importance of the decisions taken within management and the vision, experience, personality traits and behaviors of managers in the realization of the main and subsidiary objectives of the business is self-evident. Thus, the personality structure of individuals at management levels affects their styles and the decisions they make in management processes. Religion is a socio-cultural value that regulates the individual’s life with others in society by conveying the rules, regulations, orders, and prohibitions regarding the life of human are in the social order, including the orders and prohibitions of Allah. Religion, as an element of culture, contains values that vary for everyone. It is associated with belief as a concept. The beliefs that occupy an important place in religion have deeply affected individuals in giving meaning to the world, existence, and life. An individual's religious perceptions permeate every aspect of their life. Religious perceptions transform into virtuous behaviors in the individual with faith in Allah or should do so. Hence, it is a necessity for a person with high religious perceptions to strive to establish a lifestyle per the commandments of Allah. Religion is the values that lead people to good, truth, beauty, virtuous behavior, selflessness, to help, to empathize, namely, to be a good servant and human being. Thus, we can say that religious orientations, which make the individual a good person who is beneficial to society, play a crucial role in the formation of personality traits and their development for the better. Since personality is a encompasses an individual's entire lifestyle, narcissistic personality traits encompass all the behaviors that affect a person's life. Narcissistic personality structure has a state where the person sees themselves as better and superior. In terms of religious perceptions, the formation of narcissistic personality traits is related to it. The stronger the religious values that direct the person toward the good and true, the more the self-centered structure is polished, and reveals a personality structure that treats others thoughtfully, doesn’t despise, distances from arrogance, cares for society, and is far from prioritizing oneself. We know from the verses and hadiths that the arrogant behavior of a person is considered one of the most disliked characteristics of Allah. Arrogance and humiliating others are among the characteristics of the narcissistic personality that religion won’t tolerate. This study aims to determine the effect of religious perceptions of generation Y and Z managers on narcissistic personality and evaluate their reflections on business life.
In the study, a scale consisting of 24 statements was used to measure the perception of religion, and one consisting of 18 statements from nine admiration dimensions and nine competition dimensions for narcissism. Validity and reliability analyses were conducted to ensure the construct validity. After entering the data into the SPSS-25 program, confidence analysis and exploratory factor analysis were performed, and structural equation modeling was performed in the AMOS-19 program to determine the effects of it on each other.
The study results have also shown that religious perceptions have effective results on narcissism. We see that religious values command a person to be humble, modest, respectful, loving and respectful, caring, helpful, and avoiding arrogant behavior through their wealth, titles, and children, in short, with what they own, both in their life and society. It is clear that these rules and regulations of religion don’t tolerate narcissism, which are defined as pathological. When narcissistic traits appear in business life, it legitimizes a thought and behavioral mechanism that makes it appropriate to engage in unethical behavior for one's interests without regard. After examining the analysis results, we see that religious perceptions play a role in narcissistic behaviors.
Generation Y and Z Personality Executive Personality Traits Narcissism Narcissistic Personality Traits Perception of Religion
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Din, Felsefe ve Toplum |
Hitit İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 International License (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.