BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği

Yıl 2012, Sayı: 2, 126 - 131, 01.08.2012

Öz

Nitelikli ve üretken iş gücü eksikliği, günümüz iş dünyasının başlıca sorunları arasında yer almaktadır. Bu durum mesleki ve teknik eğitimin iş hayatı ve ülke ekonomisi için ne kadar önemli olduğunu göstermektedir. Meslek yüksekokullarındaki öğretim programının öğrenci ön bilgisine ve çağımız iş yaşamının gereksinimlerine uygunluğu bu nedenle çok önemlidir. Bu çalışmada meslek yüksekokullarında yürürlülüğe giren İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Programı İKMEP kapsamında hazırlanan yeni öğretim programının, öğrencilerin akademik başarılarına etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırma; gerek önceki öğretim programıyla gerekse İKMEP öğretim programıyla öğrenim gören öğrenciler üzerinde yapılması nedeniyle önemlidir. Çalışmanın örneklem grubunu Erzincan Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı programında öğrenim gören 167 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden karşılaştırmalı yöntem kullanılmış ve öğrencilerin akademik başarı not ortalamaları bağımsız gruplar t-testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, İKMEP öğretim programının; yükseköğretime sınavsız geçiş ile kayıt olan öğrencilerin akademik başarıları üzerinde, olumlu yönde bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Akyurt, N., Şahin, H., Demirbaş, B., Özkan, N., Albena, G., Bekiroğlu, N, et al. (2008). Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’na sınavlı ve sınavsız geçiş ile kayıt yaptıran öğrencilerin mezuniyet başarılarının karşılaştırılması. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(7), 155-169.
  • Arslanoğlu B. (2006). Meslek yüksekokullarında sınavsız geçişle birlikte ortaya çıkan sorunlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Binici, H., & Arı, N. (2004). Mesleki teknik eğitimde arayışlar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 383-396.
  • Buyruk, H. (2009). Yükseköğretime geçiş sorunsalı. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 7(26), 69-88.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Çağlar, N., & Türeli, N. (2005). Meslek yüksekokullarına sınavsız geçişle ve ÖSS puanı ile gelen öğrencilerin genel başarı oranlarının karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 369-377.
  • Çakmak, A. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar e-dergisi. ISSN 1304-2823.
  • Çelik, M., Dilber, F., & Dilber, A. K. (2009). Sınavsız geçişin Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi bünyesindeki meslek yüksekokullarındaki eğitim, öğrenci ve personel kalitesine etkisi üzerine bir araştırma. The First International Congress of Educational Research, Çanakkale.
  • Dursun, F. (2008). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik başarı düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Erdem, A. R. (2006). Dünyadaki yükseköğretimin değişimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 299–314.
  • Günal, S. Ö. (2006). Yükseköğretimde yönetim sorunları. Yayınlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kalkan, N., Aydın, C. C., Doğan, A., & Bozkurt, M. (2011, Mayıs). Meslek Yüksekokullarında mesleki eğitim programı geliştirme çalışmaları ve İkmep Projesi. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (25-27 Mayıs 201), Aydın.
  • Kelecioğlu, H. (2006). Meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş sisteminde öğrenci başarısına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research. 24,123–133.

Effects of Human Resources Development Through Vocational Education Curriculum on the Academic Achievements of the Students in Vocational Schools: The Case of Erzincan University

Yıl 2012, Sayı: 2, 126 - 131, 01.08.2012

Öz

Qualified and productive labor shortage is one of the main problems in today’s business world. This situation shows the importance of vocational and technical education for business life and economy of the countries. Therefore, it is important to note that the vocational education programs should ensure the coherence between students’ existing knowledge and expectations of the business world. The purpose of this study is to analyze the effects of new education program HRD-VET; Human Resources Development through Vocational Education and Training on the academic success of vocational school students. Differently from the literature, this research is important for the reason that it is performed on either the students studying with former educational program or the students studying new İKMEP educational program. The participants of the study are composed of 167 students studying at Computer Programming program in Erzincan University. In this study, we used comparative method of research technique and the average point of the students’ grade is analyzed with t-test. The results of the study illustrated that İKMEP education program has positive effect on student academic success for students who are admitted to the vocational school without entrance exam

Kaynakça

  • Akyurt, N., Şahin, H., Demirbaş, B., Özkan, N., Albena, G., Bekiroğlu, N, et al. (2008). Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’na sınavlı ve sınavsız geçiş ile kayıt yaptıran öğrencilerin mezuniyet başarılarının karşılaştırılması. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(7), 155-169.
  • Arslanoğlu B. (2006). Meslek yüksekokullarında sınavsız geçişle birlikte ortaya çıkan sorunlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Binici, H., & Arı, N. (2004). Mesleki teknik eğitimde arayışlar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 383-396.
  • Buyruk, H. (2009). Yükseköğretime geçiş sorunsalı. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 7(26), 69-88.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Çağlar, N., & Türeli, N. (2005). Meslek yüksekokullarına sınavsız geçişle ve ÖSS puanı ile gelen öğrencilerin genel başarı oranlarının karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 369-377.
  • Çakmak, A. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar e-dergisi. ISSN 1304-2823.
  • Çelik, M., Dilber, F., & Dilber, A. K. (2009). Sınavsız geçişin Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi bünyesindeki meslek yüksekokullarındaki eğitim, öğrenci ve personel kalitesine etkisi üzerine bir araştırma. The First International Congress of Educational Research, Çanakkale.
  • Dursun, F. (2008). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik başarı düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Erdem, A. R. (2006). Dünyadaki yükseköğretimin değişimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 299–314.
  • Günal, S. Ö. (2006). Yükseköğretimde yönetim sorunları. Yayınlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kalkan, N., Aydın, C. C., Doğan, A., & Bozkurt, M. (2011, Mayıs). Meslek Yüksekokullarında mesleki eğitim programı geliştirme çalışmaları ve İkmep Projesi. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (25-27 Mayıs 201), Aydın.
  • Kelecioğlu, H. (2006). Meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş sisteminde öğrenci başarısına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research. 24,123–133.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Durmuş Özdemir

Yüksel Göktaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdemir, D., & Göktaş, Y. (2012). Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 126-131.
AMA Özdemir D, Göktaş Y. Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği. J Higher Edu Sci. Ağustos 2012;(2):126-131.
Chicago Özdemir, Durmuş, ve Yüksel Göktaş. “Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2 (Ağustos 2012): 126-31.
EndNote Özdemir D, Göktaş Y (01 Ağustos 2012) Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 126–131.
IEEE D. Özdemir ve Y. Göktaş, “Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği”, J Higher Edu Sci, sy. 2, ss. 126–131, Ağustos 2012.
ISNAD Özdemir, Durmuş - Göktaş, Yüksel. “Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (Ağustos 2012), 126-131.
JAMA Özdemir D, Göktaş Y. Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği. J Higher Edu Sci. 2012;:126–131.
MLA Özdemir, Durmuş ve Yüksel Göktaş. “Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2, 2012, ss. 126-31.
Vancouver Özdemir D, Göktaş Y. Meslek Yüksekokullarında İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Öğretim Programının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Erzincan Üniversitesi Örneği. J Higher Edu Sci. 2012(2):126-31.