Bu araştırmada, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde desenlenen araştırma, 341 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları
olarak “Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri Ölçeği” ve “Kültürel Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon
analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin oldukça olumlu görüşlere sahip
oldukları ve kültürel zekâ düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri
ile kültürel zekâ düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Mesleğe yeni başlayan ve Doğu-Güneydoğu
Anadolu bölgelerinde yaşayan öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşlerinin daha olumlu olduğu belirlenmiştir.
Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ve kültürel zekâ düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı
bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin kültürel zekâlarının öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşlerindeki varyansın yaklaşık olarak beşte birini açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kültürel değerlere duyarlı pedagoji Çokkültürlü eğitim Kültürel zekâ Bireysel farklılıklar Öğretmenler
This study aims to investigate the relationship between teachers’ opinions on culturally responsive pedagogy and their cultural intelligence
levels. This study being designed in correlational survey model, was conducted on 341 teachers. As data collection tools, “Teacher Opinions
Scale on Culturally Responsive Pedagogy” and “Cultural Intelligence Scale” were used. Arithmetic mean, standard deviation, t test,
ANOVA, Pearson Product Moment Correlation Coefficient and stepwise regression analysis were used for the data analysis. As a result of
the study, it was determined that teachers have very positive opinions about culturally responsive pedagogy and their cultural intelligence
levels are high. The study puts forward that teachers’ opinions about culturally responsive pedagogy and cultural intelligence levels did not
show significant differences according to their gender. It was determined that the opinions of the novice teachers and those living in the
Eastern-Southeastern Anatolia regions towards culturally responsive pedagogy are more positive. .The sudy shows that there is a moderate,
positive and significant relationship between teachers’ opinions on culturally responsive pedagogy and their cultural intelligence levels.
In addition, the study concludes that teachers’ cultural intelligence explained approximately one fifth of the variance in their opinions on
culturally responsive pedagogy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |