Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 615 - 624, 30.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının “Biyoloji laboratuvarı” kavramına yönelik sahip oldukları metaforik algılarını
belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilindeki bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 61 fen bilgisi
öğretmen adayı oluşmaktadır. Verileri, nitel araştırma yöntemi ile elde edilen bu araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Fen bilgisi
öğretmen adaylarından, biyoloji laboratuvarına ilişkin fikirlerini belirleyebilmek için “Biyoloji laboratuvarı …… gibidir; çünkü ……”
cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan sağlanan verilere göre; fen bilgisi
öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı” kavramı ile ilgili olarak geçerli 52 farklı metafor ürettikleri ve bu metaforların taşıdıkları ortak
özellikler açısından 7 kavramsal kategori başlığı altında toplandığı görülmüştür. Veriler; bilgi edinme ve öğrenme ortamı, keşif ortamı,
üretim ortamı, araç-gereç ortamı, inceleme ortamı, eğlenceli olan ortam ve kalıcı etki yaratan ortam şeklinde sıralanan 7 kategori altında
analiz edilmiştir. Kategorilerin toplamına bakıldığında, öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarı ile ilgili olarak olumlu algılardan oluşan
metaforlar ürettikleri ve en çok “Mutfak” metaforunu (n=5) kullandıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akaydın, G., Güler, M. H. & Mülayim, H. (2000). Liselerimizin biyoloji laboratuvar araç ve gereçleri bakımından durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1-4.
  • Arık, S. & Benli-Özdemir, E. (2015). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen laboratuvarına yönelik metaforik algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 673-688.
  • Ayvacı, H. & Küçük, M. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin fen bilgisi laboratuvarlarının kullanımı üzerindeki etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 32(165), 150-161.

The Metaphoric Perceptions of Pre-Service Science Teachers to the Concept of “Biology Laboratory”

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 615 - 624, 30.12.2020

Öz

The aim of this study is to determine the pre-service science teachers’ metaphorical perceptions about the concept of “biology laboratory”.
The study group of the research consists of 61 pre-service science teachers studying at the Faculty of Education of a public university in
İstanbul. In this study, the data of which was obtained by the qualitative research method; the phenomenology pattern was used. Preservice
science teachers were asked to complete the sentence “Biology laboratory is like …, because …” to reveal what kind of thoughts
they had about the biology laboratory. Content analysis was used in the analysis of the data. According to the data obtained from the
research; It was observed that pre-service science teachers produced 52 different metaphors related to the concept of “biology laboratory,”
and these metaphors were collected under 7 conceptual categories in terms of their common characteristics. The data were analyzed under
7 categories, which are listed as information acquisition and learning environment, discovery environment, production environment,
equipment environment, examination environment, amusing environment and the environment with lasting effect. When looking at the
total of the categories, it was determined that pre-service science teachers produced metaphors consisting of positive perceptions about
the biology laboratory and mostly used “Kitchen” metaphor (n=5).

Kaynakça

  • Akaydın, G., Güler, M. H. & Mülayim, H. (2000). Liselerimizin biyoloji laboratuvar araç ve gereçleri bakımından durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1-4.
  • Arık, S. & Benli-Özdemir, E. (2015). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen laboratuvarına yönelik metaforik algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 673-688.
  • Ayvacı, H. & Küçük, M. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin fen bilgisi laboratuvarlarının kullanımı üzerindeki etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 32(165), 150-161.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çiğdem Çıngıl Barış

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çıngıl Barış, Ç. (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 10(3), 615-624.
AMA Çıngıl Barış Ç. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. J Higher Edu Sci. Aralık 2020;10(3):615-624.
Chicago Çıngıl Barış, Çiğdem. “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Biyoloji Laboratuvarı’ Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 10, sy. 3 (Aralık 2020): 615-24.
EndNote Çıngıl Barış Ç (01 Aralık 2020) Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10 3 615–624.
IEEE Ç. Çıngıl Barış, “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Biyoloji Laboratuvarı’ Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, J Higher Edu Sci, c. 10, sy. 3, ss. 615–624, 2020.
ISNAD Çıngıl Barış, Çiğdem. “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Biyoloji Laboratuvarı’ Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (Aralık 2020), 615-624.
JAMA Çıngıl Barış Ç. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. J Higher Edu Sci. 2020;10:615–624.
MLA Çıngıl Barış, Çiğdem. “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Biyoloji Laboratuvarı’ Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 10, sy. 3, 2020, ss. 615-24.
Vancouver Çıngıl Barış Ç. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. J Higher Edu Sci. 2020;10(3):615-24.