Nowadays, social media tools used in all fields such as politics, health, economy, transportation, public services are also used in the
learning and teaching process. The main aim of this research is to investigate academic administrators’ and faculty members’ perceptions
concerning the reasons and the expectations of social media usage in the teaching and learning process. With this purpose, semi-structured interviews were carried out with 20 academic teaching faculty members from different academic units, titles, and positions at Aksaray
University in Turkey. According to the findings of this research, the use of social media in the teaching and learning process was similar
in terms of faculty that use or not use. In this study, both the benefits and challenges of using social media for teaching and learning
purposes were identified. It has been determined that the faculty members who use social media prefer YouTube most and even the
ones against find YouTube useful and use them effectively in their courses. The motives stated by the faculty that use social media were;
student-centered reasons such as students’ preference to use these environments, contributing to students’ perceptions and learning, fast
and effective communication with students, as well as accessibility and equal opportunities in education. Those who do not prefer to use
social media claimed the students’ unethical behavior in these platforms, the difficulty of creating a traditional classroom environment,
and maintaining the relationship between the learner and the teacher. As a result, in order to integrate social media tools with the teaching
and learning process, it is necessary to raise awareness of faculty members and students and to use social media tools that have a code of
ethics, appropriate and can be integrated into the learning environments
Social media Faculty members Teaching and learning process Higher education
Günümüzde siyaset, sağlık, ekonomi, ulaşım, kamu hizmetleri gibi her alanda yararlanılan sosyal medya araçlarından öğrenme ve öğretme
sürecinde de yararlanılmaktadır. Bu araştırmada yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanlarının ve akademik yöneticilerin öğrenme
ve öğretme amaçlı sosyal medya kullanımları, nedenleri, sosyal medyanın sürece destek ve engel olduğu durumlar konusundaki görüşleri ve
geleceğe yönelik beklentileri incelenmiştir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemi ile Aksaray Üniversitesinde ders veren farklı akademik birim,
ünvan ve görevdeki 20 öğretim elemanı ile yarı-yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretim elemanlarının
öğrenme ve öğretme amaçlı sosyal medya kullanıp kullanmama durumu değerlendirildiğinde sayılar birbirine yakın çıkmıştır. Katılımcılar
açısından sosyal medyanın öğretme amaçlı kullanılmasının hem destek hem de engel olduğu durumlar belirlenmiştir. Sosyal medyayı
kullanan öğretim elemanlarının en çok YouTube’u tercih ettikleri, karşı olan öğretim elemanlarının bile YouTube’u faydalı buldukları ve
derslerinde etkin bir şekilde kullandıkları belirlenmiştir. Sosyal medyayı kullanan öğretim elemanları; öğrencilerin bu ortamları tercih
etmeleri, bu ortamların öğrencilerin algılamalarına ve öğrenmelerine katkı sağlaması, öğrenciye hızlı ve etkin ulaşılabilirlik gibi öğrenci
merkezli nedenlerin yanı sıra eğitimde ulaşılabilirlik ve fırsat eşitliği sağlaması gibi nedenlerle kullandıklarını belirtmişlerdir. Sosyal
medyayı kullanmayanlar ise tercih etmeme sebebi olarak; öğrencilerin bu platformlarda etik kurallarının dışında davrandığı, geleneksel
sınıf ortamı oluşturmanın ve öğrenen-öğreten ilişkisini korumanın zorluğu gibi nedenleri belirtmişlerdir. Sonuç olarak sosyal medya
araçlarının öğrenme ve öğretme süreci ile bütünleştirilmesi için öğretim elemanları ve öğrencilerin bilinçlendirilmesi ve öğrenme ortamına
uygun etik kuralları belirlenmiş bir sosyal medya aracı kullanılması gerekmektedir.
SOSYAL MEDYA ÖĞRETİM ELEMANI ÖĞRENME/ÖĞRETME SÜRECİ YÜKSEKÖĞRETİM
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |