The purpose of this study is to identify the proof schemes employed by elementary mathematics teachers. This is a case study which
employs the qualitative research methodology. The convenience sampling method, one of the types of purposive sampling method, was
used to select the participants of the study. The data were collected by using task-based interviews which consist of worksheets and a
test including proof processes related items A pilot study was made to ensure the validity and reliability of the data collection tools.
The data collection tools were prepared by taking into account the results of the pilot study, expert opinions and studies carried out.
Elementary mathematics teachers’ proof schemes were investigated based on Harel and Sowders’s proof schemes. In the analysis of the
findings, the descriptive analysis method which was one of the types of qualitative analyses was used to analyze the data. Results showed the characteristics of external, experimental and analytical proof schemes in three basic categories in teachers’ verifications were observed
while the characteristics of external authoritarian and symbolic proof schemes in the sub-categories were not encountered. It was seen that
teachers performed characteristics based on more than one schema in some of the items. In addition, the most frequently used scheme was
the analytical transformational proof scheme. It is concluded that teachers lack confidence in their ability to articulate themselves and have
deficiencies in their knowledge of proof despite the analytical proof schemes were employed frequently which were at the highest level in
proof. Some recommendations are given based on the results of the study.
Çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmenlerinin kullandıkları kanıt şemalarını ve bu şemaların nasıl ortaya çıktığını belirlemektir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışma, durum çalışmasıdır. Çalışmanın araştırma grubunu oluşturan, dört ilköğretim matematik öğretmeninin seçiminde; amaçlı örnekleme yöntemi olan kolay ulaşılabilir örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın verileri, görev temelli görüşmeler yardımıyla toplanmıştır. Görev temelli görüşmeler, çalışma kâğıdı ve kanıt süreçlerine ait soru formundan oluşmaktadır. Veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenirliğini sağlamak amacıyla pilot uygulama yapılmış, veri toplama araçları; pilot uygulama sonuçları, uzman görüşleri ve yapılan araştırmalar dikkate alınarak son halini almıştır. Öğretmenlerin sahip oldukları kanıt şemaları, Sowder ve Harel’in (1998) kanıt şemaları kavramsal çerçevesine göre belirlenmiştir. Elde edilen olguların analizinde, nitel veri analizi olan betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerin görev temelli görüşmelerden elde edilen bulguları göz önüne alındığında dışsal, deneysel ve analitik kanıt şemaları şeklinde üç temel kategorideki kanıt şemalarına ait özelliklere sahip oldukları görülmüştür. Bununla beraber öğretmenlerin doğrulamalarında dışsal otoriter ve sembolik kanıt şeması özelliklerine rastlanmamıştır. Öğretmenlerin bir soruya ait doğrulamalarında farklı şemalara ait özelliklere sahip olduğu belirlenmiştir. Görev temelli görüşmelerde en fazla kullanılan şema analitik dönüşümsel kanıt şeması olmuştur. Analitik kanıt şemalarının ağırlıklı kullanılmış olmasına rağmen öğretmenlerin kendilerini ifade etme konusunda çekimser bir tavır sergiledikleri ve kanıta ait bilgilerinde eksikler olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonuçlarına bağlı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |