Accurate and appropriately positive approaches among healthcare professionals regarding COVID-19 as well as possible surveillance and
investigation are essential. Trained in health related departments students have a role in raising awareness of public health emergencies.
Therefore, in our study, it was aimed to determine the perceptions and attitudes of Faculty of Health Sciences students towards the
COVID-19 epidemic and to examine the sociodemographic variables that affect their perceptions and attitudes. The sample size of the
study was calculated with the known sampling formula, and it was aimed to reach at least 315 people, and 317 people were reached. Data
were collected between 18.10.2021 and 18.01.2022 by online survey method, Descriptive Characteristics Form and Evaluation Scale of
Perceptions and Attitudes towards the COVID- 19 Outbreak. Number and percentage were used in descriptive analyses, and Independent
Sample t-Test and One Way ANOVA were used to compare variables. Statistical significance level was determined as p<0.05. When the
mean scores of the sub-scales of the Assessment Scale for Perceptions and Attitudes towards the COVID-19 Pandemic were examined, the
mean score of the perception of illness item was 3.92±0.50, the mean of the perception of causes is 2.7±0.54, the mean of the perception of
control was 2.8±0.54, and the mean of avoidance behavior was 2.9±0.72. was found as. Women’s avoidance behavior subscale item mean
scores were higher for those whose mothers had a postgraduate education level and those who had no family history of COVID-19, and
the perception of control subscale item mean scores were higher (p<0.05). As a result, in our study conducted in the second year of the
COVID-19 pandemic, it was found that the students’ perceptions and attitudes towards the COVID-19 epidemic were above the average.
However, it is recommended that continuous and effective information studies should be carried out for students due to the fact that the
perception of control is lower in those who have COVID-19 in their families. It is recommended to add Pandemic-related courses to the
curriculum in order to increase students’ knowledge, attitude and practice levels regarding epidemics.
Sağlık profesyonelleri arasında COVID-19 önlemleriyle ilgili doğru bilgi ve uygun davranış, kendilerini korumalarının yanı sıra etkili hastalık kontrolü ve önlenmesi için gereklidir. Sağlıkla ilgili bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin halk sağlığı acil durumlarında farkındalık yaratmada rolü vardır. Bu nedenle çalışmamızda SBF öğrencilerinin COVİD19 salgınına yönelik algı ve tutumlarının belirlenmesi, algı ve tutumlarını etkileyen sosyodemografik değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklem büyüklüğü evreni bilinen örnekleme formülü ile hesaplanmış olup, en az 315 kişiye ulaşılması hedeflenmiş, 317 kişiye ulaşılmıştır. Veriler 18.10.2021-18.01.2022 tarihleri arasında çevrimiçi anket yöntemiyle, Tanıtıcı Özellikler Formu ve COVİD 19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Tanımlayıcı analizlerde sayı ve yüzde, değişkenlerin karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklem t Testi, One Way ANOVA kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık seviyesi p<0.05 olarak belirlenmiştir.
COVİD 19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları Değerlendirme Ölçeği alt ölçeklerine ait puan ortalamaları incelendiğinde hastalık algısı madde puan ortalaması 3.92±0.50, nedenler algısı madde puan ortalaması 2.7±0.54, kontrol algısı madde puan ortalaması 2.8±0.54, kaçınma davranışları madde puan ortalaması 2.9±0.72 olarak bulunmuştur. Kadınların kaçınma davranışı alt ölçeği madde puan ortalamaları, annesi lisansüstü eğitim düzeyinde olanların ve ailesinde COVİD 19 geçiren birey olmayanların kontrol algısı alt ölçeği madde puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur (p<0.05). Sonuç olarak COVİD19 pandemisinin ikinci yılında yapılan çalışmamızda öğrencilerin COVİD19 salgınına yönelik algı ve tutumlarının ortalamanın üzerinde olduğu bulunmuştur. Ancak ailesinde COVİD 19 geçirenlerin kontrol algısının daha düşük bulunması nedeniyle öğrencilere yönelik sürekli ve etkili bilgilendirme çalışmalarının yapılması önerilmektedir. Öğrencilerin salgınlara ilişkin bilgi, tutum ve uygulama seviyelerini yükseltmek için Pandemi ile ilgili derslerin müfredatlara eklenmesi önerilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |