Hemşirelik eğitiminde uzaktan eğitim yoluyla verilen derslerde öğrencilerin kendi öğrenmesinden sorumluluk alarak, bilgiye ulaşma
yolunu öğrenmesi, gereksinimi olan bilginin farkında olması, doğru ve güvenilir bilgiye erişebilmesi, edinilen bilgileri sorgulayabilmesi
diğer bir deyişle öz yönetimli öğrenme becerilerini kullanması önemlidir. Bu çalışmada, hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin uzaktan
eğitimde öz yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi amaçlandı. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte gerçekleştirilen çalışmanın örneklemini,
hemşirelik bölümünde öğrenim gören 110 birinci sınıf öğrencisi oluşturdu. Veriler “Sosyodemografik Özellikler Formu” ve “Öz Yönetimli
Öğrenme Becerileri Ölçeği” kullanılarak toplandı. Verilerin istatistiksel değerlendirmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t
testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Mann-Whitney U testi, Kruskall Wallis testi ve LSD Post Hoc testi kullanıldı. Çalışmaya katılan
öğrencilerin yaş ortalamalarının 20,05±2,30 olduğu ve %53,6’sının internette günde ortalama 3 ile 5 saat arasında zaman geçirdikleri
belirlendi. Araştırmada uzaktan eğitimle öğrenim gören hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin Öz Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği
toplam puanının aritmetik ortalaması 85,80±9,64 olarak saptandı. Öğrencilerin ölçek alt boyutlarından ise; öz izleme 19,94±2,35,
güdülenme 30,48±4,05, öz kontrol 18,29±3,25 ve özgüven 17,08±2,22 ortalama puan aldıkları belirlendi. Çalışmada interneti çoğunlukla
çevrimiçi ders amacıyla kullanan öğrencilerin güdülenme düzeylerinin, eğlence ve oyun amacıyla kullanan öğrencilerden istatistiksel
olarak anlamlı derecede yüksek olduğu saptandı. Bu araştırmanın sonucunda hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitimde
öz yönetimli öğrenme becerilerinin iyi düzeyde olduğu sonucuna ulaşıldı. Öz Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği ’ne göre öz izleme,
güdülenme, öz kontrol ve özgüven alt boyutları ortalamanın üzerinde puan aldı. Öğrencilerin güdülenme düzeyi interneti çoğunlukla
çevrimiçi ders ile oyun ve eğlence amacıyla kullanımına göre farklılaştı. Bu amaçla uzaktan eğitim sistemi ile verilen derslerde yenilikçi
öğrenme yöntemleri kullanılarak öğrencilerin çevrimiçi derslere katılımı artırılmalıdır. Ayrıca hemşirelik ders içeriklerinde uzaktan eğitim
ve öz yönetimli öğrenme becerilerinin kullanımı konularına yer verilerek öğrencilerin bu konularda bilgi edinmesi sağlanabilir
Bu çalışma için etik kurul onayı Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Etik Kurulu'ndan alınmıştır (Tarih:12.05.2023 ve Sayı No: E-26428519-044-83924).
In nursing education, in courses given through distance education, it is important for students to take responsibility for their own learning,
learn the way to access information, be aware of the information they need, access accurate and reliable information, question the information
obtained, in other words, use self-directed learning skills.This study aimed to examine the self-directed learning skills of first-year nursing
students in distance education. The sample of this descriptive and cross-sectional study consisted of 110 first-year students studying in the
nursing department. Data were collected using the “Sociodemographic Characteristics Form” and the “Self-Directed Learning Skills Scale”.
Descriptive statistics, independent groups t test, one-way analysis of variance (ANOVA), Mann-Whitney U test, Kruskall Wallis test and
LSD Post Hoc test were used in the statistical evaluation of the data. It was determined that the average age of the students participating
in the study was 20.05±2.30 and 53.6% of them spent an average of 3 to 5 hours a day on the internet. In the study, the arithmetic mean
of the total score of the Self-Directed Learning Skills Scale of first-year nursing students studying via distance education was found to be
85.80±9.64. Among the students’ sub-dimensions of the scale; It was determined that they had an average score of 19.94±2.35 for selfmonitoring,
30.48±4.05 for motivation, 18.29±3.25 for self-control, and 17.08±2.22 for self-confidence. In the study, it was determined
that the motivation levels of students who mostly used the internet for online lessons were statistically significantly higher than those who
used the internet for entertainment and games. As a result of this research, it was concluded that the self-directed learning skills of firstyear
nursing students in distance education were at a good level. According to the Self-Directed Learning Skills Scale, the self-monitoring,
motivation, self-control and self-confidence subscales scored above the average. The motivation level of the students differed according
to their use of the Internet mostly for online courses and games and entertainment purposes. For this purpose, students’ participation in
online courses should be increased by using innovative learning methods in distance education courses. In addition, distance education
and the use of self-directed learning skills can be included in nursing course contents and students can be informed about these issues
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Temel Eğitim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |