Mithat Cemal Kuntay
(1885-1956) Türk edebiyat tarihinde kalemiyle adından söz ettiren önemli
simalardan biridir. Üç İstanbul adlı romanı ile yazarlığını taçlandıran Mithat
Cemal Kuntay, Nefâis-i Edebiyye adlı eseriyle antoloji sahasında dönemi
bakımından önemli bir eser vermiştir. Nazım ve nesir olmak üzere iki cilt
halinde kalem alınan Nefâis-i Edebiyye, dönemin şiir ve inşâ zevkini yansıtması
bakımından dikkate değerdir. Şiirlerin yer aldığı ilk ciltte Kuntay, Klasik
Türk edebiyatından Yeni Türk Edebiyatı’na değin pek çok şairin şiirine yer verir.
Antolojide Tanzimat ve Servet-i Fünûn şairlerine daha çok yer veren Kuntay, bu
hususta Tevfik Fikret, Abdülhak Hamit Tarhan, Cenâb Şahâbeddin, Ali Ekrem gibi
isimleri ön plana çıkarır. Müellif Kuntay, bunun yanı sıra Bâkî, Şeyh Gâlib,
Nevres-i Kadîm, Nedîm, Fuzûlî, Yenişehirli Avni gibi pek çok Divan şairine de
yer verir. Mithat Cemal Kuntay nazım kısmının sonunda ‘İfade’ başlığını taşıyan
iki sayfalık küçük bir yazıya yer verir. Nefâis-i Edebiyye’nin ikinci cildinde
ise Türk Edebiyatının dikkat çeken nesir örneklerine yer veren Mithat Cemal
Kuntay, bu kısımda Tanzimat sonrası metinlerine yer verir. Kuntay, nesir
kısmında herhangi bir önsöz ya da sonsöze yer vermez. Bu çalışmada Mithat Cemal
Kuntay’ın Nefâis-i Edebiyye adlı antolojisi incelenecek ve Kuntay’ın tercihlerine
ilişkin bazı ilginç detaylar paylaşılacaktır.
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.