Son derece mana
derinliğine sahip olan klasik edebiyatımız aynı zamanda ilmîdir. Kur’an ve
hadislerle beslenen, birer bilgin olan şairlerimiz iç dünyalarında ulaştıkları
doğrularını dönemin kültürüyle de yoğurarak şiirlerinde ifade etmişlerdir. Hz.
Peygamber’in sünneti doğrultusunda sözü gerçek kaynağından alıp anlamı
kuvvetlendirme, delillerle halkı iyiliğe yöneltme arzusu iktibas sanatının
şiirimizde ziyadesiyle kullanılmasına sebep olmuştur. Nitekim iktibas şairin
sözü güzelleştirmek, söze delil getirmek amacıyla ayet ve hadisleri bütün
olarak ya da bunlardan parçalar alarak orijinal lafızlarıyla veya anlamlarıyla
alıntılanmasına denilir. Böylece iktibas bütünlük açısından tam, nâkıs; dil
açısından lafzen, mânen olmak üzere dörde ayrılır. Bunun ötesinde şairin
orijinal kelime veya anlam olarak işaret ettiği herhangi bir unsura yaptığı
hatırlatma telmih sanatıdır. Telmihe dayalı anlam çağrışımları olan beyitlerde
kapalı istiareler bulunduğu takdirde mazmunlara ulaşılır. Ayrıca telmihten daha
fazla anlam bakımından birbiriyle ilişkili kelimelerin metinde belirli bir sıra
gözetilmeksizin zikredilmesi sonucu tenâsüb sanatı çerçevesinde de şiirde
resmedilmek istenen şablon; mazmûn olarak karşımıza çıkmaktadır.
Klasik Türk edebiyatı edebî sanatlar iktibas sanatı telmih tenâsüb
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.