Hayatın
hemen her alanında ortaya çıkan mizah, Klâsik Türk edebiyatı döneminde üretilen
eserlerde de oldukça yaygındır. Şairler bazen baştan sona mizahî bir eser
kaleme alırken bazen de eserlerinin içinde çeşitli manzumelerde mizaha yer
vermişlerdir. Şairlerin mizahî beyitlerini sağlam bir zemine oturtarak
inceleyebilmek için ise mizah kuramlarını dikkate almak gerekmektedir. Genel
olarak üstünlük, uyumsuzluk ve rahatlama kuramları olarak
isimlendirilen mizah kuramları birbirlerinden ayrıymış gibi görünseler de asıl amaçları
mizahın nasıl oluştuğunu açığa çıkarabilmektir. Bu kuramlar sayesinde Klâsik
Türk şairlerinin şiirlerinde yer alan mizah ve bu mizahın oluşum süreci
görülebilmektedir. Şairler nükteli söyleyişleriyle mizah yaratırken edebî
sanatları bir araç olarak kullanmışlardır. Söylemek istediklerini edebî
sanatlar sayesinde daha vurgulu ve anlaşılır bir hâle getirmeyi başaran şairler
mizah hususunda da bu sanatların gücünden faydalanmışlardır. Bu bağlamda şairler
mizahî beyitlerinde nükteli sözlerle bazen alımlayıcıyı gülümsetmiş bazen de
hicve yakın bir üslûpla eleştirilerini ortaya koymuşlardır.
Bu çalışmada mizah, mizahı ortaya çıkaran kuramlar,
belâgat ve mizahı yaratmada bir araç olarak kullanılan edebî sanatlarla ilgili
bilgi verildikten sonra bu kuramların ve edebî sanatların mizah, lâtîfe, hiciv,
nükte ile olan ilişkisi ve mizah yaratma işlevi araştırılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 8 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.