2. Dünya
Savaşı'nda çizgi filmler önemli bir propaganda aracı olarak hizmet görmüştür.
Özellikle Amerika Birleşik Devletleri, Nazi Almanyası ve Japon İmparatorluğu'na
karşı propaganda amaçlı oluşturduğu çizgi filmler ile savaşta Amerikan
kamuoyunun desteğini almaya çalışmıştır. ABD, 1944 yılında gerçekleştirilmesi
planlan Normandiya Çıkarması öncesinde de Amerikan halkından askeri seferberlik
için maddi destek alabilmek amacıyla 43'ün
Ruhu (The Spirit of ‘43) adlı propaganda çizgi filmini yayınlamıştı. Naziler
de Fransa üzerinden beklenen çıkarma harekatı öncesinde 43'ün Ruhu'na karşı propaganda amaçlı Nimbus Libéré adlı çizgi filmi çekmişti. Böylece Naziler çekilen
çizgi film ile Vichy Fransası'nda ABD karşıtı destek bulmayı amaçlamaktaydı. Bu
çalışmada 1943 ABD yapımı 43'ün Ruhu ve
1944 Alman yapımı Nimbus Libéré isimli
iki propaganda çizgi filmi nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan
göstergebilimsel analiz yöntemi ışığında ele alınmıştır. Çizgi filmlerin
propaganda amaçlı kullanımları Fransız Antropolog Claude Lévi-Strauss'un
göstergebilimsel analiz yöntemi ışığında incelenmiştir. Ayrıca çalışma
kapsamında Strauss'un göstergebilim anlayışında, her iki ülke tarafından da
inşa edilmeye çalışılan propaganda mitleri de açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın
sonucunda çizgi filmlerin her iki ülke tarafından da nefret söylemi inşasında
propaganda amaçlı kullanıldığı ortaya
çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE)
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.