Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPONSORLUK UYGULAMALARININ KURUMSAL İMAJ AÇISINDAN ÖNEMİ: LİSANSÜSTÜ TEZLER ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 125 - 140, 13.10.2022

Öz

Halkla ilişkiler açısından kurumsal imaj, kuruluşun kendisine kazançlı bir ortam sağlayabilmesi için olmazsa olmaz bir nitelik taşımaktadır. Sponsorluk ise kuruluş ile hedef kitle arasındaki ilişkilerin sürdürülmesine ve kuruluşa karşı olumlu algıların yerleşmesine katkıda bulunan bir iletişim faaliyeti olarak dikkat çekmektedir. Çalışmanın temel amacı, sponsorluk faaliyetlerinin kurumsal imaj oluşturmaya katkısını ve bu süreçteki başarısını inceleyen yüksek lisans ve doktora tezlerinin bulgularını sunabilmektir. Çalışmada, belgesel tarama tekniğin-den yararlanılmıştır. Yüksek lisans ve doktora tezlerinden elde edilen verilerin değerlendirilmesi noktasında ise betimsel analiz tekniği tercih edilmiştir. Çalışmada yer verilen yüksek lisans ve doktora tezlerinin tamamında, sponsorluğun imaj oluşturma noktasında son derece faydalı bir uygulama olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışmanın en temel önerisi, sponsorluğun imaj oluşturma noktasındaki başarısının daha net bir şekilde ortaya koyulabilmesi için bu konuda üretilmiş bildiriler ve makaleler gibi diğer akademik yayınların sonuçlarının da bir araya getirilmesidir.

Kaynakça

  • Aktan, M. (2017). Basketbol Sponsorluğunun Marka İmajına Etkisi: Muratbey Uşak Sportif Basketbol Takımı Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bakan, Ö. (2008). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet. A. Kalender ve M. Fidan (Ed.), Halkla İlişkiler içinde (s. 373–389). Konya: Tablet.
  • Bulut, A. (2009). Spor Sponsorluğunun Kurumsal İmaja Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Canöz, K. (2010). Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler Uygulamaları. Konya: Palet.
  • Canöz, K. ve Canöz, N. (2020). Halkla İlişkiler. Konya: Palet.
  • Canöz, K. ve Doğan, İ. (2015). İmaj Oluşturma Aracı Olarak Sponsorluk. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 19–39.
  • Çürükoğlu, R. (2020). E-Spor Etkinliklerinde Sponsor-Etkinlik Uyumu, Sponsora Yönelik Tutum ve Sponsorun Marka İmajının İncelenmesi: Intel E-Spor Sponsorluğu Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Dalgıç, S. O. (2019). Bir Kurumsal İletişim Yöntemi Olarak Spor Sponsorluğunda Kurumsal Marka İmajı ve Satın Alma Niyeti İlişkisi: Pınar KSK Basketbol Taraftarları Üzerine Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Dinçol, P. (2017). Futbol Takımlarının Sponsorluğunun Marka İmajı ve Satınalma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, İ. (2018). Kurumsal İmaj Oluşturmada Sponsorluk Uygulamaları: Vodafone Örneği Üzerine Ampirik Bir Çalışma (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Duimering, P. R. ve Safayeni, F. (1998). The Role of Language and Formal Structure in the Construction and Maintenance of Organizational Images. International Studies of Management & Organization, 28(3), 57–85.
  • Efiloğlu, M. A. (2021). Çoklu Etkinlik Sponsorluğu Faaliyetlerinde Çok Boyutlu İmaj Transferi (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Fidan, Z. (2009). Kurum İmajının Oluşum Sürecinde Sponsorluk Faaliyetlerinin Rolü Üzerine Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Gemlik, N. ve Sığrı, Ü. (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 267–282.
  • Hacıibrahimoğlu, Y. (2018). Spor Sponsorluğu Faaliyetlerinin Kurum İmajına Etkisi: Giresun Belediyesi Basketbol Takımı Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Avrasya Üniversitesi, Trabzon.
  • Haşlak, I. (2020). Türk Hava Yolları Küresel Sponsorluklarının Marka İmajına Etki Algısı: Euroleague Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Küçükcivil, B. (2017). Sponsorluk Faaliyetlerinin Marka Bilinirliği ve Marka İmajı Üzerindeki Rolü (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Martenson, R. (2007). Corporate Brand Image, Satisfaction and Store Loyalty: A Study of the Store as A Brand, Store Brands and Manufacturer Brands. International Journal of Retail & Dist-ribution Management, 35(7), 544–555.
  • Meenaghan, T. (1991). Sponsorship – Legitimising the Medium. European Journal of Marketing, 25(11), 5–10.
  • Nguyen, N. ve Leblanc, G. (2001). Corporate Image and Corporate Reputation in Customers’ Retention Decisions in Services. Journal of Retailing and Consumer Services, 8(4), 227–236.
  • Okay, A. (1998). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sponsorluk. İstanbul: Epsilon.
  • Okay, A. (2012). Sponsorluk. İstanbul: Der.
  • Okay, A. ve Okay, A. (2018). Halkla İlişkiler: Kavram, Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der.
  • Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta.
  • Semiz, A. (2018). Kurumsal İmajın Oluşumunda Spor Sponsorluğunun Etkisi: Türk Hava Yolları Örneği (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Sezer, F. (2019). Havacılık Sektöründeki Sponsorluk Faaliyetlerinin Kurum İmajına Etkisi: Turkish Airlines Euroleague Örneği (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahin, Ç. (2010). Veri Toplama Teknikleri. R. Y. Kıncal (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (s. 121–179). Ankara: Nobel.
  • Şişli, G. ve Köse, S. (2013). Kurum Kültürü ve Kurumsal İmaj İlişkisi: Devlet ve Vakıf Üniversiteleri Üzerinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (41), 165–193.
  • Taştekin, H. (2015). Bankaların Kültür ve Sanat Sponsorluğu Çalışmalarının Olumlu Bir Kurum İmajı Oluşturma Sürecindeki Rolü (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Üstünbaş, B. ve Taşkıran, H. B. (2020). Kurumsal Çekicilik Algısının Oluşumunda Sponsorluk Faaliyetlerinin Etkisi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 656–674.
  • Yanmıyan, S. ve Yıldız, G. (2021). Spor Sponsorluğunun Sporu Endüstrileştirmesi. Asya Studies, 5(15), 163–170.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi. 14 Ağustos 2021 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden erişildi.
  • Zeybek, I. (2002). Televizyonda Sponsorluk/Destekleme Etkinlikleri ve RTÜK Yasası. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (13), 563–575.
Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 125 - 140, 13.10.2022

Öz

Kaynakça

  • Aktan, M. (2017). Basketbol Sponsorluğunun Marka İmajına Etkisi: Muratbey Uşak Sportif Basketbol Takımı Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bakan, Ö. (2008). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet. A. Kalender ve M. Fidan (Ed.), Halkla İlişkiler içinde (s. 373–389). Konya: Tablet.
  • Bulut, A. (2009). Spor Sponsorluğunun Kurumsal İmaja Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Canöz, K. (2010). Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler Uygulamaları. Konya: Palet.
  • Canöz, K. ve Canöz, N. (2020). Halkla İlişkiler. Konya: Palet.
  • Canöz, K. ve Doğan, İ. (2015). İmaj Oluşturma Aracı Olarak Sponsorluk. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 19–39.
  • Çürükoğlu, R. (2020). E-Spor Etkinliklerinde Sponsor-Etkinlik Uyumu, Sponsora Yönelik Tutum ve Sponsorun Marka İmajının İncelenmesi: Intel E-Spor Sponsorluğu Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Dalgıç, S. O. (2019). Bir Kurumsal İletişim Yöntemi Olarak Spor Sponsorluğunda Kurumsal Marka İmajı ve Satın Alma Niyeti İlişkisi: Pınar KSK Basketbol Taraftarları Üzerine Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Dinçol, P. (2017). Futbol Takımlarının Sponsorluğunun Marka İmajı ve Satınalma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, İ. (2018). Kurumsal İmaj Oluşturmada Sponsorluk Uygulamaları: Vodafone Örneği Üzerine Ampirik Bir Çalışma (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Duimering, P. R. ve Safayeni, F. (1998). The Role of Language and Formal Structure in the Construction and Maintenance of Organizational Images. International Studies of Management & Organization, 28(3), 57–85.
  • Efiloğlu, M. A. (2021). Çoklu Etkinlik Sponsorluğu Faaliyetlerinde Çok Boyutlu İmaj Transferi (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Fidan, Z. (2009). Kurum İmajının Oluşum Sürecinde Sponsorluk Faaliyetlerinin Rolü Üzerine Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Gemlik, N. ve Sığrı, Ü. (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 267–282.
  • Hacıibrahimoğlu, Y. (2018). Spor Sponsorluğu Faaliyetlerinin Kurum İmajına Etkisi: Giresun Belediyesi Basketbol Takımı Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Avrasya Üniversitesi, Trabzon.
  • Haşlak, I. (2020). Türk Hava Yolları Küresel Sponsorluklarının Marka İmajına Etki Algısı: Euroleague Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Küçükcivil, B. (2017). Sponsorluk Faaliyetlerinin Marka Bilinirliği ve Marka İmajı Üzerindeki Rolü (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Martenson, R. (2007). Corporate Brand Image, Satisfaction and Store Loyalty: A Study of the Store as A Brand, Store Brands and Manufacturer Brands. International Journal of Retail & Dist-ribution Management, 35(7), 544–555.
  • Meenaghan, T. (1991). Sponsorship – Legitimising the Medium. European Journal of Marketing, 25(11), 5–10.
  • Nguyen, N. ve Leblanc, G. (2001). Corporate Image and Corporate Reputation in Customers’ Retention Decisions in Services. Journal of Retailing and Consumer Services, 8(4), 227–236.
  • Okay, A. (1998). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sponsorluk. İstanbul: Epsilon.
  • Okay, A. (2012). Sponsorluk. İstanbul: Der.
  • Okay, A. ve Okay, A. (2018). Halkla İlişkiler: Kavram, Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der.
  • Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta.
  • Semiz, A. (2018). Kurumsal İmajın Oluşumunda Spor Sponsorluğunun Etkisi: Türk Hava Yolları Örneği (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Sezer, F. (2019). Havacılık Sektöründeki Sponsorluk Faaliyetlerinin Kurum İmajına Etkisi: Turkish Airlines Euroleague Örneği (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahin, Ç. (2010). Veri Toplama Teknikleri. R. Y. Kıncal (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (s. 121–179). Ankara: Nobel.
  • Şişli, G. ve Köse, S. (2013). Kurum Kültürü ve Kurumsal İmaj İlişkisi: Devlet ve Vakıf Üniversiteleri Üzerinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (41), 165–193.
  • Taştekin, H. (2015). Bankaların Kültür ve Sanat Sponsorluğu Çalışmalarının Olumlu Bir Kurum İmajı Oluşturma Sürecindeki Rolü (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Üstünbaş, B. ve Taşkıran, H. B. (2020). Kurumsal Çekicilik Algısının Oluşumunda Sponsorluk Faaliyetlerinin Etkisi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 656–674.
  • Yanmıyan, S. ve Yıldız, G. (2021). Spor Sponsorluğunun Sporu Endüstrileştirmesi. Asya Studies, 5(15), 163–170.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi. 14 Ağustos 2021 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden erişildi.
  • Zeybek, I. (2002). Televizyonda Sponsorluk/Destekleme Etkinlikleri ve RTÜK Yasası. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (13), 563–575.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kahraman Kağan Kaya 0000-0002-6156-5027

Yayımlanma Tarihi 13 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 21 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, K. K. (2022). SPONSORLUK UYGULAMALARININ KURUMSAL İMAJ AÇISINDAN ÖNEMİ: LİSANSÜSTÜ TEZLER ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(2), 125-140.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.