Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KUR’AN KURSLARI ÖĞRETİCİ KİTABINDAKİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 408 - 428, 31.12.2021
https://doi.org/10.17218/hititsbd.940253

Öz

Diyanet İşleri Başkanlığı 2013-2014 eğitim öğretim yılında “4-6 Yaş Din Eğitimi Projesi” kapsamında yeni bir misyon daha üstlenmiş ve 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarıyla hedef kitlesini farklılaştırmıştır. 4-6 yaş grubu Kur’an kursları programında öğretici rehberliğinde, öğrenci merkezli, öğrencinin yaparak ve yaşayarak öğrenebileceği, etkinlik temelli öğretim yöntemine göre düzenlenmiş muhtelif etkinlikler uygulandığı görülmüştür. 4-6 yaş grubu Kur’an kursları öğretici kitaplarındaki uygulamaların incelenmesini amaçlayan bu çalışma, karma araştırma desenine göre yapılmıştır. Araştırmada; Kur’an öğrenmeye yönelik etkinlik ve materyallerin yeterli olmadığı, ilkokula hazırlayıcı uygulamaların yetersiz olduğu, etkinliklerin birbirinin tekrarı niteliğinde olduğu ve öğrenci yaş seviyeleri ihmal edildiğinden öğreticilerin alternatif etkinlik üretmekte güçlük yaşadıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2011). Dramada ortam ve araç gereçler. A. Köksal Akyol (Ed.). İlköğretimde drama İçinde (s. 67-74). İstanbul: Kriter Yayıncılık.
  • Arabacı, İ. B. ve Akgül, T. (2013). Elazığ İlinde uygulanan etkinlik temelli değer öğretimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(20), 7-31. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29175/312419
  • Arıcı, İ. (2020). Çocukluk dönemi din eğitimi. İ. Turan ve B. Nazıroğlu (Ed.). Din Eğitimi içinde (s. 220-234). Ankara: Bilimsel Araştırma Yayınları.
  • Aybey, S. (2017). 4-6 Yaş grubu çocukların gelişim özellikleri bağlamında din eğitimi. Journal of Social and Humanities Sciences Research 4(12), 781-787. Erişim adresi: http://www.jshsr.org/DergiTamDetay.aspx?ID=150&Detay
  • Bayrakçı, M. (2007). Okul öncesinde yaratıcı drama etkinliklerinin iletişim becerilerinin gelişmesi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Butgel Tunalı, S., Gözü, Ö. ve Özen, G. (2016). Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması "karma araştırma yöntemi". Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 24(2), 106-112. Erişim adresi: http://ekurgu.anadolu.edu.tr/assets/upload/pdf/20170112090408_ekurgu.pdf
  • Dağlıoğlu, E. (2009). Okul öncesi öğretmenlerin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. G. Haktanır (Ed.). Okul öncesi eğitime giriş. (s. 40-80). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Ç. Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510-534. Erişim adresi: http://tk.org.tr/index.php/TK/article/view/505
  • Diyanet İşleri Başkanlığı (2018). Kur’an kursları öğretici kitabı, 4-6 yaş grubu. İzmir: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı (2019). Diyanet İşleri Başkanlığı(DİB) Kur’an kursları öğretim programı. Erişim adresi: https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/Detay/544
  • Dodurgalı, A. (1996). Ailede çocuğun din eğitimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Duman, B. (2004). Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Süreç Temelli Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Genç, M. F. (2019). Diyanet İşleri Başkanlığı'na bağlı 4-6 yaş grubu Kur’an Kurslarında din Eğitimi. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 5(2), 507-521. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/768798
  • Gün, A. (2016). Veli ve öğretici görüşleri doğrultusunda 4-6 yaş grubu Kur’an kursu eğitimi: Samsun İli Örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4(7), 33-66. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauifd/issue/26903/282862
  • Kalender, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım temelli “yeni matematik programı”nın uygulanması sürecinde karşılaştığı sorunlar ve bu sorunların çözümüne yönelik önerileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Karasu, T. (2019). Kur’an kursu öğreticilerine göre okul öncesi dönemde din Eğitimi: Muş ili örneği. İlted: İlahiyat Fakültesi Dergisi 51, 479-499. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilted/issue/46594/495961
  • Kurt, İ. (2017). Velilerin 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarından memnuniyet düzeyleri ve beklentileri üzerine bir araştırma (Ankara Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin bir rehber. S.Turan (Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyin Müslim b. el-Haccâc. (1992). el-Câmiu’s-sahih, VIII, 2. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Öztürk, N. (2018). Okul öncesi dini eğitim: “Kur’an kursları okul öncesi din eğitimi projesi” ve öneriler. Analiz Yazı Dizisi, Temmuz, 247. SETA Vakfı Yayınları. Erişim adresi: https://www.setav.org/tag/okul-oncesi-dini-egitim/
  • Pekdoğan, S. ve Korkmaz, H. İ. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 59-72. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/44714/555476
  • Pınarcık, Ö. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında ana dil öğretiminde kullanılan yöntemlerin incelenmesi: Konya örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sarı, B. (2019). Kur’an kursları öğretici kitabındaki uygulamaların incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Şimşek, E. (2004). Çocukluk dönemi dini gelişim özellikleri ve din eğitimi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IV(1), 207-220. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/daad/issue/4520/62206
  • Turhan, G. (2009). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi ders etkinliklerinin öğretmenlere göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yağcı, S. (2018). Öğreticilere göre DİB 4-6 yaş grubu Kur’an kursları (İzmir İli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, İzmir.

Examination of the Activity Practices in the Qur’an Courses Teacher’s Book in the Direction of Teachers Views

Yıl 2021, , 408 - 428, 31.12.2021
https://doi.org/10.17218/hititsbd.940253

Öz

The Presidency of Religious Affairs has undertaken a new mission within the scope of the “4-6 Age Religious Education Project” in the 2013-2014 academic year and differentiated its target audience with Qur’an courses for the 4-6 age group. It has been observed that in the program of the 4-6 age group Qur’an courses, various activities, which are student-centered, that the student can learn by doing and living, are implemented according to the activity-based teaching method. This study, which aims to examine the applications in the teaching boks of the 4-6 age group Qur’an courses, was conducted according to the mixed research desing. Some of the results obtained in the study are as follows: It has been observed that the activities and materials for learning from the Qur’an are not sufficient, the primary school preparatory practices are insufficient, the activities are repetitive, and the students’ age levels are neglected, and the teachers have difficulty in producing alternative activities.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2011). Dramada ortam ve araç gereçler. A. Köksal Akyol (Ed.). İlköğretimde drama İçinde (s. 67-74). İstanbul: Kriter Yayıncılık.
  • Arabacı, İ. B. ve Akgül, T. (2013). Elazığ İlinde uygulanan etkinlik temelli değer öğretimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(20), 7-31. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29175/312419
  • Arıcı, İ. (2020). Çocukluk dönemi din eğitimi. İ. Turan ve B. Nazıroğlu (Ed.). Din Eğitimi içinde (s. 220-234). Ankara: Bilimsel Araştırma Yayınları.
  • Aybey, S. (2017). 4-6 Yaş grubu çocukların gelişim özellikleri bağlamında din eğitimi. Journal of Social and Humanities Sciences Research 4(12), 781-787. Erişim adresi: http://www.jshsr.org/DergiTamDetay.aspx?ID=150&Detay
  • Bayrakçı, M. (2007). Okul öncesinde yaratıcı drama etkinliklerinin iletişim becerilerinin gelişmesi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Butgel Tunalı, S., Gözü, Ö. ve Özen, G. (2016). Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması "karma araştırma yöntemi". Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 24(2), 106-112. Erişim adresi: http://ekurgu.anadolu.edu.tr/assets/upload/pdf/20170112090408_ekurgu.pdf
  • Dağlıoğlu, E. (2009). Okul öncesi öğretmenlerin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. G. Haktanır (Ed.). Okul öncesi eğitime giriş. (s. 40-80). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Ç. Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510-534. Erişim adresi: http://tk.org.tr/index.php/TK/article/view/505
  • Diyanet İşleri Başkanlığı (2018). Kur’an kursları öğretici kitabı, 4-6 yaş grubu. İzmir: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı (2019). Diyanet İşleri Başkanlığı(DİB) Kur’an kursları öğretim programı. Erişim adresi: https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/Detay/544
  • Dodurgalı, A. (1996). Ailede çocuğun din eğitimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Duman, B. (2004). Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Süreç Temelli Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Genç, M. F. (2019). Diyanet İşleri Başkanlığı'na bağlı 4-6 yaş grubu Kur’an Kurslarında din Eğitimi. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 5(2), 507-521. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/768798
  • Gün, A. (2016). Veli ve öğretici görüşleri doğrultusunda 4-6 yaş grubu Kur’an kursu eğitimi: Samsun İli Örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4(7), 33-66. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauifd/issue/26903/282862
  • Kalender, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım temelli “yeni matematik programı”nın uygulanması sürecinde karşılaştığı sorunlar ve bu sorunların çözümüne yönelik önerileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Karasu, T. (2019). Kur’an kursu öğreticilerine göre okul öncesi dönemde din Eğitimi: Muş ili örneği. İlted: İlahiyat Fakültesi Dergisi 51, 479-499. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilted/issue/46594/495961
  • Kurt, İ. (2017). Velilerin 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarından memnuniyet düzeyleri ve beklentileri üzerine bir araştırma (Ankara Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin bir rehber. S.Turan (Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyin Müslim b. el-Haccâc. (1992). el-Câmiu’s-sahih, VIII, 2. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Öztürk, N. (2018). Okul öncesi dini eğitim: “Kur’an kursları okul öncesi din eğitimi projesi” ve öneriler. Analiz Yazı Dizisi, Temmuz, 247. SETA Vakfı Yayınları. Erişim adresi: https://www.setav.org/tag/okul-oncesi-dini-egitim/
  • Pekdoğan, S. ve Korkmaz, H. İ. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 59-72. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/44714/555476
  • Pınarcık, Ö. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında ana dil öğretiminde kullanılan yöntemlerin incelenmesi: Konya örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sarı, B. (2019). Kur’an kursları öğretici kitabındaki uygulamaların incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Şimşek, E. (2004). Çocukluk dönemi dini gelişim özellikleri ve din eğitimi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IV(1), 207-220. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/daad/issue/4520/62206
  • Turhan, G. (2009). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi ders etkinliklerinin öğretmenlere göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yağcı, S. (2018). Öğreticilere göre DİB 4-6 yaş grubu Kur’an kursları (İzmir İli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, İzmir.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Bulut 0000-0002-8588-1585

Bekir Sarı 0000-0003-2671-8400

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bulut, İ., & Sarı, B. (2021). KUR’AN KURSLARI ÖĞRETİCİ KİTABINDAKİ ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA İNCELENMESİ. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 408-428. https://doi.org/10.17218/hititsbd.940253
                                                     Hitit Sosyal Bilimler Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.