Günümüzde akaryakıt
sektöründe yaşanan yoğun rekabet karşısında, akaryakıt istasyonlarının değişen
tüketici profiline uygun stratejiler geliştirmeleri, değişen tüketici
ihtiyaçlarını belirlemeleri ve bu ihtiyaçları tatmin etmeleri rakiplere karşı
üstünlük sağlamaları adına oldukça önemli hale gelmiştir. Bu araştırmanın
amacı, tüketicilerin akaryakıt istasyonu tercihlerini etkileyen faktörleri
belirlemek ve tüketicilerin çevresel tutum ve davranışlarının akaryakıt
istasyonu tercihlerini ne ölçüde etkilediğini tespit etmektir. Araştırma
kapsamında, tüketicilerin akaryakıt istasyonu tercihini etkileyen faktörlerin
tespit edilmesi amacıyla Ankara ilinde, amaca yönelik örnekleme ve kolayda
örnekleme yöntemiyle seçilen 400 tüketiciye yüz yüze anket uygulaması yapılmış,
elde edilen verilere keşfedici faktör analizi uygulanarak faktörler
belirlenmiştir. Akabinde, bu faktörlerin önem ağırlıklarının belirlenebilmesi
için kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 150 tüketiciye yüz yüze anket
uygulaması yapılmış, elde edilen verilere Analitik Hiyerarşi Prosesi analizi
uygulanarak faktörlerin önem ağırlıkları tespit edilmiştir. Analiz sonucunda
satış promosyonları, fiyat, ödeme imkanları faktörlerinin tüketicilerin
akaryakıt istasyonu tercihinde en etkili faktörler olduğu tespit edilmiştir.
Analiz sonucuna göre çevre bilinçli tüketicilerin akaryakıt istasyonu
tercihlerini, çevresel sorumluluk ve şeffaflık ve çevresel uygulamalar
faktörlerinin önemli düzeyde etkilediği belirlenmiştir.
Tüketici Tercihleri Akaryakıt İstasyonu Akaryakıt Tüketicileri Çevre Bilinçli Tüketiciler AHP
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2 |