BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 2, 1121 - 1136, 17.12.2017
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.325373

Öz

Bu
çalışma ortaokul öğrencilerinin şiire yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Alan ve tutum ölçekleriyle ilgili literatür taraması yapılıp uzman görüşleri
ışığında madde havuzu oluşturulmuş, hazırlanan taslak ölçek, yeniden uzman görüşlerine
sunulmuştur. Çalışmamada pilot uygulama olarak 180, şiir tutumlarının
belirlenmesi için ise
388 ortaokul öğrencisinden elde edilen veriler
kullanılmıştır. Pilot çalışmada elde edilen verilere, madde analizi ve faktör
analizi uygulanmış, 16 maddeden oluşan Şiir Tuttum Ölçeği geliştirilmiştir.
Şiir Tutum ölçeğinin Cronbach alfa güvenirlik katsayısının tüm ölçek için 0,87
olduğu görülmüştür. Faktör analizi sonucunda ölçeğin 4 alt boyuttan oluştuğu,
açıklanan varyans oranının %56,8 olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bu yapı
doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş ve iyi uyum (
Ki-Kare
/df=1,442; TLI=,933;  CFI=,944;
RMSEA=,050) değerleri elde dilmiştir. Elde edilen ölçeğin güvenilir ve geçerli
olduğuna dair kanıtlar elde edilmiştir. Ortaokul
öğrencilerinin şiire yönelik tutumlarının cinsiyete göre incelenmesi sonucunda
kız öğrencilerin tutumlarının erkek öğrencilere göre anlamlı derecede daha
yüksek olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • AÇIK-ÖNKAŞ, N. (2009), “Çocuk Edebiyatı Kitaplarında Şiirin Yeri”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi İLKE, 23, ss. 1-12.
  • AKYOL, C., ve DİKİCİ, A. (2009), “Şiirle Öğretim Tekniğinin Öğrencilerin Başarı ve Tutumlarına Etkisi”, İköğretim Online, 8(1), ss. 48-56.
  • AVCI, S., YÜKSEL, A., SOYER, M., ve BALIKÇIOĞLU, S. (2009), “Şiir Bilgisi Konusu İçin Tasarlanmış Farklılaştırılmış Sınıf Ortamının Öğrenciler Üzerinde Yarattığı Bilişsel ve Duyuşsal Değişimler”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), ss. 1043-1084.
  • BAYAT, N. (2006), “Şiire Yönelik Tutumların ve Ön Örgütleyicilerin Şiirsel İmgelerin Anlamlandırılması Üstündeki Etkililiği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • BAYRAM, N. (2013), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları, Ezgi Kitabevi, Bursa, 2.Baskı.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2007), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi, Ankara.
  • CEYLAN, H. (2008), “Yabancı Dil Olarak İngilizce’nin Öğretiminde Şiirin Kullanımı”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), ss. 116-121
  • ÇENCEN, N., ve BERK, N . (2014), “Ortaöğretim T. C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde şiir kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri”, Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 3(1), ss. 1-23.
  • ÇETİN, N. (2003), Şiir Çözümleme Yöntemi, Öncü Basımevi, Ankara.
  • ÇIPLAK, E., ve ATICI, M. (2016), “Grupla Psikolojik Danışmada Şiir Kullanımının Üniversite Öğrencilerinin Empati Ve Duygu Farkındalığı Düzeylerine Etkisi”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(45), ss. 115-127
  • ERCAN A.N. (2014), “8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Şiirlerin Şekil, Tema ve Tür Açılarından İncelenmesi”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), ss. 15-27.
  • GÜLERYÜZ, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • KAYA, M. (2013), “Okuma Yazma Öğretiminde Şiir”, Dil ve Edebiyat Dergisi, 10(1), ss. 49-96.
  • KAYA, A. İ., ARSLANTAŞ, H. İ., ve ŞİMŞEK, N. (2009), “İlköğretim Öğrencilerinin Türkçe Dersine Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi ESOSDER, 8(30), ss. 376-387.
  • KIBRIS, İ. (2008), “Okuma ve yazma Çalışmalarında Şiir Etkinliklerinden Nasıl Yararlanılabilir?”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), ss. 53-66.
  • KISAKÜREK, N. (1992), Çile Bütün Eserleri. Büyükdoğu, İstanbul.
  • MASLOW, A. H. (1970), Motivation And Personality (Second Edition), Harper & Row Publishers, Inc., USA.
  • MEB (2006), İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. sınıflar) Öğretim Programı. MEB Yayınları, Ankara.
  • ORHAN V. (1991), Bütün Şiirleri, Adam Yayınları, İstanbul.
  • ÖZEL, İ. (1991), Şiir Okuma Kılavuzu, Çıdam Yayınları. İstanbul.
  • SENEMOĞLU, N. (2007), Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Gönül Yayıncılık, Ankara.
  • SUSAR-KIRMIZI, F., ve BEYDEMİR, A. (2012), “İlköğretim 5.Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Yazmaya Yönelik Tutumlara Etkisi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), ss. 319-337.
  • ŞİMŞEK, Ö. F. (2007), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Ekinoks Yayınları, Ankara.
  • ŞİRİN M. R. (2000), 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • TAVŞANCIL, E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel, Ankara.
  • TOPÇUOĞLU-ÜNAL, F.,ve KÖSE, M. (2014), “Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Bir Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), ss. 233 - 249
  • TÜRKCAN, B., ve GİRMEN, P. (2012), “İlköğretim Öğrencilerinin Şiir ve Resimlerinin Göstergebilimsel Analizi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (ESOSDER), 11(42), ss. 241-263.
  • YALÇIN, A., ve AYTAŞ, G. (2005), Çocuk Edebiyatı, Akçağ, Ankara.
  • YILDIRIM, E. (2012), Şiirin Türkçe Eğitimindeki İşlevi ve İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarındaki Şiirlerin Yerinin İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • YÜCE, K., KARACA, N. T., KÖKSALAN, B., NUHOĞLU M. M., ve BİLGEGİL, Z. (2007), Çocuk Edebiyatı, Lisans Yay., İstanbul.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet İhsan Kaya

Recep Bindak

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, A. İ., & Bindak, R. (2017). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1121-1136. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.325373
AMA Kaya Aİ, Bindak R. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. hititsosbil. Aralık 2017;10(2):1121-1136. doi:10.17218/hititsosbil.325373
Chicago Kaya, Ahmet İhsan, ve Recep Bindak. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2017): 1121-36. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.325373.
EndNote Kaya Aİ, Bindak R (01 Aralık 2017) ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 2 1121–1136.
IEEE A. İ. Kaya ve R. Bindak, “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”, hititsosbil, c. 10, sy. 2, ss. 1121–1136, 2017, doi: 10.17218/hititsosbil.325373.
ISNAD Kaya, Ahmet İhsan - Bindak, Recep. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/2 (Aralık 2017), 1121-1136. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.325373.
JAMA Kaya Aİ, Bindak R. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. hititsosbil. 2017;10:1121–1136.
MLA Kaya, Ahmet İhsan ve Recep Bindak. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 2, 2017, ss. 1121-36, doi:10.17218/hititsosbil.325373.
Vancouver Kaya Aİ, Bindak R. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ŞİİRE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. hititsosbil. 2017;10(2):1121-36.