It is seen that distance education method which is a
rationalist, contemporary and innovative education system, is started to be
used widely with transportation of education and training activities to
internet area fast, in recent years. Also, distance education contributes to
human’s lifelong learning through giving education opportunities to working
people whose financial situation and time are limited. With the development of
information technologies in the world and Turkey, distance education methods
and techniques also developed. Also the more the number of students taking part
in distance education rises, the more the number of institutions giving
distance education rises. Needs for preparing contents and managing these
contents for lessons given by distance education method appeared with this
raise. On this study, a platform has been developed for lecturers to create lesson
contents and the efficiency of developed implementation has been analyzed
statistically. It is aimed on distance education to design an efficient content
development system through thinking the roles such as lecturers, managers and
students.
Son
yıllarda eğitim öğretim faaliyetlerinin hızla internet ortamına taşınmasıyla
akılcı, çağdaş ve yenilikçi bir eğitim sistemi olan uzaktan eğitim yönteminin
yaygın olarak kullanılmaya başlandığı görülmektedir. Ayrıca uzaktan eğitim,
zamanı ve maddi olanakları kısıtlı olan çalışan insanlara eğitim imkânı vererek
bireyin yaşam boyu eğitimine de katkı sağlamaktadır. Dünya’da ve Türkiye’de
bilişim teknolojilerinin gelişimiyle beraber uzaktan eğitim yöntem ve
teknikleri de gelişim göstermiştir. Ayrıca uzaktan eğitime katılan öğrenci
sayısıyla beraber uzaktan eğitim veren kurum sayısı gün geçtikçe artış
göstermektedir. Gerçekleşen bu artışla birlikte uzaktan eğitim yöntemiyle
verilen dersler için içerik hazırlama, bu içerikleri yönetme ihtiyacı ortaya
çıkmıştır. Bu çalışmada, öğretim elemanlarının ders içeriklerini
oluşturabilecekleri bir platform geliştirilmiş ve geliştirilen uygulamanın
verimliliği istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Uzaktan eğitimde eğitmen,
yönetici ve öğrenci gibi roller düşünülerek etkin bir içerik geliştirme sistemi
tasarlanması amaçlanmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2 |