Bu araştırmada, ilkokul öğrencilerinin
yazma hızının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan
araştırma, betimleyici tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir.
Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 öğretim yılında Mersin iline bağlı,
Toroslar, Erdemli ve Gülnar ilçelerinde yer alan 8 ilkokulda öğrenim gören
toplam 605 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada veriler doküman inceleme
forumu ve kişisel bilgi forumu ile toplanmıştır. Öğrencilerin yazma hızını
belirlemek için kullanılan metinler, Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2014-2015
Eğitim-öğretim yılında kullandığı Türkçe ders kitaplarından sınıf seviyesine
göre seçilmiştir. Örneklem olarak seçilen okullara 2016 mayıs-haziran aylarında
gidilmiştir. Öğrencilere, yazılı olan yönerge okunduktan sonra önce kişisel
bilgiler forumu araştırmacılar rehberliğinde öğrenciler tarafından doldurulmuş,
devamında araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan üç farklı (şiir,
öyküleyici ve bilgilendirici) türde metni kâğıdın alt tarafında oluşturulmuş
alana bitişik eğik el yazı ile yazmaları sağlanmıştır. Öğrencilerin yazma
hızları 1 dakika içerisinde bakarak yazma etkinliğine dayalı olarak
belirlenmiştir. Araştırmacılar
tarafından öğrencilerin bakarak yazdıkları harf sayısı hesaplanmıştır. Araştırmada,
ilkokul öğrencilerinin bitişik eğik yazı ile yazma hızı çeşitli değişkenler
açısından incelenmiştir. Bu değişkenler; cinsiyet, okul öncesi eğitim alma
durumu, kullanılan el, okulların bulunduğu yerleşim yeri ve yazılan metin
türüdür. Araştırmada
elde edilen verilerle ilgili yapılan analizlerde SPSS 16 paket programı
kullanılmıştır. Ölçümler normal dağılım göstermediği için (p<.05) nonparametrik testler (Mann Whitney U
Testi, Kruskal-Wallis H Testi, Friedman
Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi) verilere
uygulanmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre, ilkokul öğrencilerinin yazma hızı, okul öncesi
eğitim alma durumu, okulun bulunduğu yerleşim yeri ve yazılan metin türü
değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |