Türkçe derslerinin
temalar ve temalara uygun çeşitli türde metinlerle etkinlik temeline dayalı,
öğrenci odaklı bir anlayışla gerçekleştirilmeye çalışılması hedeflenmektedir. Bu
çalışmanın amacı, ortaokul Türkçe ders kitaplarında bulunan metinleri tür ve
tema açısından incelemektir. Çalışmanın başlangıç bölümünde literatür taraması
yapılarak ders kitaplarında yer alacak metinlerin nitelikleri üzerinde durulmuştur.
Çalışmalarda, metin seçiminde çocuğa görelik ilkesinden hareket edilmesi
gerektiği üzerinde durulmaktadır. Okuma alışkanlığının kazanılmasında sanatçı
duyarlılığıyla yazılmış metinlerin önemi büyüktür. Araştırmanın evrenini Milli
Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından 2017–2018 yılında ortaokul
5, 6, 7 ve 8. sınıflar için ders kitabı olarak kabul edilen ve “MEB, Ez-De, Başak
ve Dörtel” yayınevlerince hazırlanan Türkçe ders kitaplarında bulunan toplam
208 metin oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni, yazılı belgelerle
sınırlandırılmıştır. Dinleme metinleri de çalışma kapsamına alınırken serbest
okuma metinleri kapsam dışı bırakılmıştır. Bu çalışmada, elde edilen verilerin
sıklığı belirlenmiş, bulgular üzerinde tartışılmış ve konuyla ilgili önerilerde
bulunulmuştur. Sonuç olarak, kitapların gerek tür gerekse tema çeşitliliği
bakımından zengin olduğu görülmüştür. İncelenen kitaplar, farklı öğretim
programlarına göre hazırlandıkları için metin tür ve sayılarında da farklılık
göze çarpmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |