Öğrencilerin matematiği öğrenmelerinde ve matematiğe karşı
olumlu tutum geliştirmelerinde, öğretmenlerinin matematiğe yönelik tutumları ve
davranışlarının etkili olduğu bilinmektedir. Ancak olumlu matematik tutumuna
sahip olan bir öğretmen, öğrencisinin de matematiğe karşı olumlu tutum
geliştirmesine yardımcı olabilir. Matematik öğretmeni adaylarının tutumları ise
öğrencilere olan potansiyel etkileri nedeniyle özellikle önemlidir. Gelecekte
yapacakları öğretimi ve derse karşı öğrencilerinin geliştirecekleri tutumu
etkileyeceği için öğretmen adaylarının tutumlarını belirleyerek olası
olumsuzluklara karşı önlem almak da önem arz etmektedir. Bu çalışmada
ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının cebire yönelik tutumlarını
belirleyebilecek bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla hazırlanan taslak
ölçek, iki devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliğinde öğrenim
gören 362 öğretmen adayına uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği, açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda
ölçeğin iki faktörden oluştuğu görülmektedir. İlk faktör öğretmen adaylarının
cebir dersine yönelik korkuları, hoşlanmamaları, günlük hayatla
ilişkilendirememelerini içeren ifadelerden oluştuğu için “cebirden hoşlanmama”
olarak adlandırılmıştır. Diğer faktör ise öğretmen adaylarının cebir dersine
çalışmaktan keyif almaları, bu dersi ihtiyaç olarak görmeleri ve günlük hayatla
ilişkilendirilmesi ile ilgili ifadelerden oluştuğu için “cebirden hoşlanma”
olarak adlandırılmıştır. Ölçeğe ilişkin Cronbach Alpha değeri ise .93 olarak
hesaplanmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen bilgilere göre geliştirilen
ölçeğin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının cebire yönelik tutumlarını
belirlemede geçerli ve güvenilir bir araç olduğu söylenebilir.
ilköğretim matematik öğretmeni adayları cebire yönelik tutum ölçek geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |