The change and reform process in the administrative mentality that happens with the information age, revealed new regulations in order to strengthen communication and relationship with the citizen. This process required public relations activities, which aim to create and maintain a positive social climate for the local government organization. In this context, the aim of the study is to make evaluations about whether public relations implementations, which one of the important elements is participation, are successfully reflected in practice in a way that serves the public participation activities and supports their perception. In this study, field research methods were used. Eskişehir, one of the richest provinces in terms of local government tradition in Turkey, was preferred for the field research, and a questionnaire study consisting of 5 demographic questions and 20 proposals was applied on 400 fellow-townsmen residing in the city center. In the light of the research data, it was concluded that communication between administration and the public in Eskişehir is effectively enabled, public relations mechanisms can be used efficiently and proactively in the point of providing administrative interaction and participation, and accordingly, the local people have a high perception of participation.
Özellikle bilgi çağı ile birlikte yönetim anlayışında meydana gelen değişim ve reform süreci, vatandaş ile iletişimin ve ilişkinin güçlendirilmesi amacıyla yeni düzenlemeler ortaya koymuş, yerel yönetim örgütü için olumlu bir toplumsal iklim yaratma ve sürdürme amacı taşıyan halka ilişkiler faaliyetlerini zorunlu kılmıştır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, önemli öğelerinden biri katılımcılık olan halkla ilişkiler mekanizmalarının, halkın katılım eylemine hizmet edecek ve algısını destekleyecek şekilde uygulamaya başarılı olarak yansıtılıp yansıtılmadığı hakkında değerlendirmelerde bulunmaktır. Çalışmada yöntem olarak alan araştırması kullanılmış, bunun için Türkiye’nin yerel yönetim geleneği bakımından en zengin illerinden birisi olan Eskişehir ili tercih edilerek, il merkezinde ikamet eden 400 hemşehri üzerinde 5 demografik soru ve 20 önermeden oluşan bir anket çalışması uygulanmıştır. Araştırma verileri ışığında Eskişehir’de yönetim ve halk arasında iletişimin etkin şekilde sağlandığı, halkla ilişkiler mekanizmalarının yönetsel etkileşim ve katılımı sağlama noktasında verimli ve proaktif bir şekilde kullanılabildiği, dolayısıyla yerel halkın yüksek bir katılım algısına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 2 |