BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 2, 543 - 560, 02.02.2015
https://doi.org/10.17218/husbed.25841

Öz

Literary texts play a significant role in improving mental and linguistic skills, value teaching, motivation, imagination, creativity and socialisation of individuals. Individuals, who improve themselves in the foregoing, are capable of easily overcoming real-life problems. Literary texts encourage linguistic pleasure, aesthetic perspective and a zest of life. Therefore, it is one of the important phenomenona to use literary texts as a means of developing as well as reinforcing linguistic and personal skills. In this context, this research was conducted on the effects of fairy tales as literary texts on improving linguistic and personal skills in teaching Turkish to foreigners. Turkish Language teachers are the most important witnesses in determining the level of functionality of linguistic capacities in teaching Turkish as a foreign language. In this study, a questionnaire was prepared for the teachers who teach Turkish as a foreign language to the Georgian speakers at universities and high schools to determine the effects of fairy tales upon the act of teaching Turkish and personal capabilities; data was collected by the method of face-toface interviews. The obtained data was analysed with an SPSS software program to calculate frequency distribution and percentage rates. As it appears from the findings, it was observed that fairy tales play a significant role in motivating learners, exchange of culture and improvement of linguistic skills while teaching Turkish as a foreign language. In addition to this, it was further observed that fairy tales prepared as course material to be used as a foreign resource while teaching Turkish to foreign learners were very few in number

Kaynakça

  • AKTAŞ, Tahsin (2005). “Yabanci Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti”. Journal of Language and Linguistic Studies, Cilt. 1, S.1, ss.89-100.
  • ALTUNBAY, Müzeyyen (2012). “Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı”, Turkish Studies, Cilt. 7, S. 4, ss.747-760
  • ARSLAN, Mustafa (2011). Yabancılara Türkçe Öğretim Kılavuzu, Nobel Yayınları, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan (1992). “İlkokullarda Türkçe Ögretimi ve Sorunları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 8, 31-38
  • DOĞAN, Mehmet. H (1993). Yazıdan Bakmak, Adam Yayınları, İstanbul
  • DURSUN, Aysun (2008). Keloğlan Masallarının Tespiti ve Tasnifi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla
  • ERGUN, Pervin (2005). “Altay Destanlarında ve Anadolu Türk Masallarında TastarakayKeloğlan”, Milli Folklor, ss.68-78
  • GEZER, Alpay (2006). Soyut Kavramların Öğretiminde Hayvan Masallarının Yeri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, İstanbul
  • GÜNAY, V. Doğan (2003). Metin Bilgisi, Multilingual Yayınları, İstanbul İŞERİ, Kamil (1996). “Dilin Kazanımı ve Yabancı Dil Öğretimi”, Dil Dergisi, S. 43, ss.21- 27.
  • KARA, Mehmet (2011). “Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Doğrultusunda Türkçe Öğrenen Yabancılara A1-A2 Seviyesinde Türkçe Öğretim programı Örneği”, Journal of World of Turks, Wol. 3, No. 3, p. 161
  • KARATAY, Halit (2007). “Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalin Önemi ve İşlevi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt. 5, S.3, ss.471-472
  • MERT, E. Lüle (2012a). “Anadili Eğitimi-Öğretimi Sürecinde Çocuk Yazını Ürünlerinden Yararlanma ve Masal Türüne Yönelik Bazı Belirlemeler”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 31, ss.1-12
  • ___________ (2012b). “Anadili Eğitimi-Öğretimi Sürecinde Çocuk Yazını Ürünlerinden Yararlanma ve Masal Türüne Yönelik Bazı Belirlemeler”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.31, ss.5
  • OZAN, Meral (2011). “Geçiş Ritüelleri ve Halk Masalları”, Millî Folklor, ss.91-72
  • ÖNAL, M. Naci (2006). “Masallardaki Engeller Üzerine Bir Araştırma”. Mitten Meddaha Halk Anlatıları Uluslararası Sempozyumu Bildirileri, Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER Yayını, ss.183-197.
  • ÖNAL, Mehmet (2008). “Edebî Dil ve Uslup”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.36, ss.23-47
  • ŞAHİN, Mustafa (2011). “Masalların Çocuk Gelişimine Etkilerinin Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”, Millî Folklor, ss.89-210
  • TÜM, Gülden (2010). “Atasözlerinin Değişik Kültür Ve Dilleri Anlamadaki Rolü”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5(4), 663-678
  • ÜNAL, D. Çiğdem (2005). “Yabancı Dil Ögretiminde Edebî Metinler: Yenilikçi Yaklaşımlara Geçiş Süreci ve Gerekçeleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 29, 205
  • YALDIZ, H. Tuba (2006). Masalların Çocuk Eğitimi Açısından İncelenmesi (Sarayönü Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • YAVUZ, M. Helimoğlu (2009a). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, İstanbul:Cumhuriyet Kitapları
  • _________________ (2009b). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, İstanbul:Cumhuriyet Kitapları

EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 2, 543 - 560, 02.02.2015
https://doi.org/10.17218/husbed.25841

Öz

Edebî metinlerin zihinsel ve dilsel becerilerin gelişimi, değer öğretimi, motivasyonun sağlanması, hayal gücü ve yaratıcılığın geliştirilmesi ve bireylerin sosyallaşmesinde etkileri büyüktür. Söz konusu açılardan kendini geliştirenler gerçek hayatta karşılaşacakları problemlerin üstesinden daha kolay gelirler. Edebî metinler insanlarda dil zevki, estetik bakış ve yaşama sevinci oluşturur. Bu nedenle dilsel ve kişisel becerilerin geliştirilmesi, pekiştirilmesi için dil öğretiminde edebî türlerin araç olarak kullanılması önemli olgulardandır. Bu bağlamda edebî metin olarak masalların yabancılara Türkçe öğretiminde dilsel ve kişisel becerilerin gelişimine etkileri üzerine bu araştırma yapılmıştır. Masalların yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde, dilsel yetilerin işlevsellik düzeyinin saptanmasındaki en önemli tanığı Türkçe öğretmenleridir. Çalışmada, Gürcistan’daki üniversiteler ve liselerdeki Gürcü dili taşıyıcılarına Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten Türkçe öğretmenlerine masal türünün Türkçe öğrenim ve kişisel yetileri üzerindeki etkilerini belirlemek üzere bir anket hazırlanmış ve yüz yüze görüşme yoluyla veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilerek frekans dağılımları ve yüzdelik oranları hesaplanmıştır. Bulgulara göre yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde masalların öğrenci motivasyonunu sağlanmasında, kültür aktarımında ve dilsel becerilerin gelişiminde önemli bir rol oynadığı anlaşılmıştır. Bununla birlikte yardımcı kaynak olarak yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmak üzere ders materyali olarak hazırlanmış masalların az olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • AKTAŞ, Tahsin (2005). “Yabanci Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti”. Journal of Language and Linguistic Studies, Cilt. 1, S.1, ss.89-100.
  • ALTUNBAY, Müzeyyen (2012). “Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı”, Turkish Studies, Cilt. 7, S. 4, ss.747-760
  • ARSLAN, Mustafa (2011). Yabancılara Türkçe Öğretim Kılavuzu, Nobel Yayınları, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan (1992). “İlkokullarda Türkçe Ögretimi ve Sorunları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 8, 31-38
  • DOĞAN, Mehmet. H (1993). Yazıdan Bakmak, Adam Yayınları, İstanbul
  • DURSUN, Aysun (2008). Keloğlan Masallarının Tespiti ve Tasnifi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla
  • ERGUN, Pervin (2005). “Altay Destanlarında ve Anadolu Türk Masallarında TastarakayKeloğlan”, Milli Folklor, ss.68-78
  • GEZER, Alpay (2006). Soyut Kavramların Öğretiminde Hayvan Masallarının Yeri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, İstanbul
  • GÜNAY, V. Doğan (2003). Metin Bilgisi, Multilingual Yayınları, İstanbul İŞERİ, Kamil (1996). “Dilin Kazanımı ve Yabancı Dil Öğretimi”, Dil Dergisi, S. 43, ss.21- 27.
  • KARA, Mehmet (2011). “Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Doğrultusunda Türkçe Öğrenen Yabancılara A1-A2 Seviyesinde Türkçe Öğretim programı Örneği”, Journal of World of Turks, Wol. 3, No. 3, p. 161
  • KARATAY, Halit (2007). “Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalin Önemi ve İşlevi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt. 5, S.3, ss.471-472
  • MERT, E. Lüle (2012a). “Anadili Eğitimi-Öğretimi Sürecinde Çocuk Yazını Ürünlerinden Yararlanma ve Masal Türüne Yönelik Bazı Belirlemeler”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 31, ss.1-12
  • ___________ (2012b). “Anadili Eğitimi-Öğretimi Sürecinde Çocuk Yazını Ürünlerinden Yararlanma ve Masal Türüne Yönelik Bazı Belirlemeler”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.31, ss.5
  • OZAN, Meral (2011). “Geçiş Ritüelleri ve Halk Masalları”, Millî Folklor, ss.91-72
  • ÖNAL, M. Naci (2006). “Masallardaki Engeller Üzerine Bir Araştırma”. Mitten Meddaha Halk Anlatıları Uluslararası Sempozyumu Bildirileri, Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER Yayını, ss.183-197.
  • ÖNAL, Mehmet (2008). “Edebî Dil ve Uslup”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.36, ss.23-47
  • ŞAHİN, Mustafa (2011). “Masalların Çocuk Gelişimine Etkilerinin Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”, Millî Folklor, ss.89-210
  • TÜM, Gülden (2010). “Atasözlerinin Değişik Kültür Ve Dilleri Anlamadaki Rolü”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5(4), 663-678
  • ÜNAL, D. Çiğdem (2005). “Yabancı Dil Ögretiminde Edebî Metinler: Yenilikçi Yaklaşımlara Geçiş Süreci ve Gerekçeleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 29, 205
  • YALDIZ, H. Tuba (2006). Masalların Çocuk Eğitimi Açısından İncelenmesi (Sarayönü Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • YAVUZ, M. Helimoğlu (2009a). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, İstanbul:Cumhuriyet Kitapları
  • _________________ (2009b). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, İstanbul:Cumhuriyet Kitapları
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ayhan

Mustafa Arslan

Yayımlanma Tarihi 2 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayhan, M., & Arslan, M. (2015). EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 543-560. https://doi.org/10.17218/husbed.25841
AMA Ayhan M, Arslan M. EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ. hititsosbil. Şubat 2015;7(2):543-560. doi:10.17218/husbed.25841
Chicago Ayhan, Mehmet, ve Mustafa Arslan. “EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7, sy. 2 (Şubat 2015): 543-60. https://doi.org/10.17218/husbed.25841.
EndNote Ayhan M, Arslan M (01 Şubat 2015) EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 2 543–560.
IEEE M. Ayhan ve M. Arslan, “EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ”, hititsosbil, c. 7, sy. 2, ss. 543–560, 2015, doi: 10.17218/husbed.25841.
ISNAD Ayhan, Mehmet - Arslan, Mustafa. “EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7/2 (Şubat 2015), 543-560. https://doi.org/10.17218/husbed.25841.
JAMA Ayhan M, Arslan M. EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ. hititsosbil. 2015;7:543–560.
MLA Ayhan, Mehmet ve Mustafa Arslan. “EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 2, 2015, ss. 543-60, doi:10.17218/husbed.25841.
Vancouver Ayhan M, Arslan M. EDEBÎ METİN OLARAK MASALLARIN YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİLSEL VE KİŞİSEL BECERİLERİN GELİŞİMİNE ETKİSİ. hititsosbil. 2015;7(2):543-60.