Literary texts play a significant role in improving mental and linguistic skills, value teaching, motivation, imagination, creativity and socialisation of individuals. Individuals, who improve themselves in the foregoing, are capable of easily overcoming real-life problems. Literary texts encourage linguistic pleasure, aesthetic perspective and a zest of life. Therefore, it is one of the important phenomenona to use literary texts as a means of developing as well as reinforcing linguistic and personal skills. In this context, this research was conducted on the effects of fairy tales as literary texts on improving linguistic and personal skills in teaching Turkish to foreigners. Turkish Language teachers are the most important witnesses in determining the level of functionality of linguistic capacities in teaching Turkish as a foreign language. In this study, a questionnaire was prepared for the teachers who teach Turkish as a foreign language to the Georgian speakers at universities and high schools to determine the effects of fairy tales upon the act of teaching Turkish and personal capabilities; data was collected by the method of face-toface interviews. The obtained data was analysed with an SPSS software program to calculate frequency distribution and percentage rates. As it appears from the findings, it was observed that fairy tales play a significant role in motivating learners, exchange of culture and improvement of linguistic skills while teaching Turkish as a foreign language. In addition to this, it was further observed that fairy tales prepared as course material to be used as a foreign resource while teaching Turkish to foreign learners were very few in number
Teaching Turkish to Foreign Learners Literary Texts Fairy Tale Lingual and
Edebî metinlerin zihinsel ve dilsel becerilerin gelişimi, değer öğretimi, motivasyonun sağlanması, hayal gücü ve yaratıcılığın geliştirilmesi ve bireylerin sosyallaşmesinde etkileri büyüktür. Söz konusu açılardan kendini geliştirenler gerçek hayatta karşılaşacakları problemlerin üstesinden daha kolay gelirler. Edebî metinler insanlarda dil zevki, estetik bakış ve yaşama sevinci oluşturur. Bu nedenle dilsel ve kişisel becerilerin geliştirilmesi, pekiştirilmesi için dil öğretiminde edebî türlerin araç olarak kullanılması önemli olgulardandır. Bu bağlamda edebî metin olarak masalların yabancılara Türkçe öğretiminde dilsel ve kişisel becerilerin gelişimine etkileri üzerine bu araştırma yapılmıştır. Masalların yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde, dilsel yetilerin işlevsellik düzeyinin saptanmasındaki en önemli tanığı Türkçe öğretmenleridir. Çalışmada, Gürcistan’daki üniversiteler ve liselerdeki Gürcü dili taşıyıcılarına Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten Türkçe öğretmenlerine masal türünün Türkçe öğrenim ve kişisel yetileri üzerindeki etkilerini belirlemek üzere bir anket hazırlanmış ve yüz yüze görüşme yoluyla veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilerek frekans dağılımları ve yüzdelik oranları hesaplanmıştır. Bulgulara göre yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde masalların öğrenci motivasyonunu sağlanmasında, kültür aktarımında ve dilsel becerilerin gelişiminde önemli bir rol oynadığı anlaşılmıştır. Bununla birlikte yardımcı kaynak olarak yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmak üzere ders materyali olarak hazırlanmış masalların az olduğu saptanmıştır.
Yabancılara Türkçe Öğretimi Edebî Türler Masal Dilsel Ve Kişisel Beceriler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 2 |