Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

112 ACİL YARDIM İSTASYONLARININ MEMNUNİYET, VERİMLİLİK, GÜVENLİK VE PERFORMANS AÇISINDAN DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 159 - 174, 29.08.2022
https://doi.org/10.54409/hod.1054797

Öz

Amaç: Çalışmanın amacı, çalışan personel görüşleri ile 112 acil yardım istasyonlarının memnuniyet, verimlilik, güvenlik ve performans açısından değerlendirilmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Betimsel tarzda yapılandırılan çalışmada aday ölçek maddelerinin elde edilmesi için 112 acil yardım istasyonlarında görevli 50 personelden açık uçlu soru uygulaması ile 44 maddeden oluşan soru havuzu elde edilmiştir. İlk uygulamada 112 acil yardım istasyonunda görev yapan 414 çalışandan elde edilen verilerle açıklayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizi, ikinci uygulamada 230 çalışandan elde edilen verilerle doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında geliştirilen bağımsız dört ölçek ile yapılan örnek uygulamadan elde edilen skorlarla katılımcıların demografik özellikleri karşılaştırma testleri ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 26,0 ve AMOS istatistik yazılımı kullanılmıştır. Araştırmada 59 faklı ilde görev yapan toplam 644 katılımcıdan veri toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmanın ilk aşamasında oluşturulan anket formu içerisinden bağımsız dört ölçek geliştirilmiştir. Ölçek alt boyutları açısından bakıldığında güvenilirlik değerleri memnuniyet alt boyutu için 0,878; verimlilik alt boyutu için 0,856; performans alt boyutu için 0,825 ve güvenlik alt boyutu için 0,935 olduğu belirlenmiştir. Araştırma kapsamında geliştirilen dört bağımsız ölçeğin 112 acil yardım istasyonlarını memnuniyet, verimlilik, performans ve güvenlik açısından geçerli ve güvenilir biçimde ölçtüğü sonucuna ulaşılmıştır. 112 acil yardı istasyonunda görev yapan personelin cinsiyetleri, unvanları ve görev süreleri ile 112 acil yardım istasyonlarının sağladığı performans, memnuniyet, verimlilik ve güvenlik boyutları ölçek puanları ile anlamlı bir fark tespit edilmemiştir (p>0,05).
Sonuç: Geliştirilen ölçek, bu konudaki literatüre ve 112 acil yardım istasyonlarının güvenlik, performans, verimlilik ve memnuniyet açısından geliştirilmesine yönelik çalışmalara katkı sağlayacaktır. 

Destekleyen Kurum

Destek alınmamıştır

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği (2000). Resmi Gazete (Sayı:24046). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/24046.pdf ,11.05.2021.
  • Altınöz, Ü, Demir, S. (2017). Yoğun Bakımda Çalışan Hemşirelerde Çalışma Ortamı Algısı, Psikolojik Distres ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8 (2), 95-101.
  • Amorim, M, Ferreira, S, Couto, A. (2017). Road Safety and The Urban Emergency Medical Service (UEMS): Strategy Station Location. Journal of Transport & Health, 6, 60–72.
  • Anderson, JC, Gerbing, DW. (1984). The effect of Sampling Error on Convergence, Improper Solutions, and Goodness of Fit İndices for Maximum Likelihood Confirmatory Factor Analysis. Psychometrika, 49 (2), 155-173.
  • Bentler, PM. (1990). Comparative Fit İndexes in Structural Models. Psychological Bulletin, 107 (2), 238-246.
  • Blau, G, Chapman, SA. (2016). Why do Emergency Medical Services (EMS) Professionals Leave EMS? Prehospital and disaster medicine, 31 (1), 105-111.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 20. Baskı. Pegem, Ankara.
  • Christensen, LB, Johnson, RB, Turner, LA. (2014). Research Methods, Design, And Analysis. The USA, Boston: Pearson Education.
  • Coşkun, N. (2007). Acil Servis Sistemlerinde Yerleşim Problemine Analitik ve Genetik Programlama Yaklaşımları. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği, Adana.
  • Çınar, İ, Kavlak, O. (2009). İzmir İlinde Çalışan Ambulans ve Acil Bakım Teknikerlerinde İş Doyumunun ve Buna Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Akademik Acil Tıp Dergisi, JAEM, 8 (3), 33-37.
  • Çokluk, Ö, Şekercioğlu, G, Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. 2. Baskı, Pegem Akademi, Ankara: 154-162.
  • Demirhan, N. (2003). Acil Tıp Hizmetleri Sisteminde İlk ve Acil Yardım Hizmetleri, In: Türkiye'de 112 ilk ve Acil Yardım Hizmetleri ve Afetlerdeki Rolü, Acar matbaacılık, İstanbul.
  • Duran, A, Ocak, T, Yorgun, S, Koç, D. (2012). 112 Ambulans Servisinde Çalışan Memnuniyeti. Abant Tıp Dergisi, 1 (3), 144-148.
  • Everitt, BS. (1975). Multivariate Analysis: The Need For Data, And Other Problems. Br J Psychiatry, 126, 237-40.
  • Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. Sage, The USA.
  • Gorsuch, RL. (1974). Factor Analysis. Saunders, The USA.
  • Gürbüz, Y, Karavuş, M, Cebeci, D, Akdaş, A. (2009). Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Sağlık Personellerinin İş Tatmin Düzeyleri. Akademik Acil Tıp Dergisi, JAEM, 8: 33-7.
  • Hair, JF, Black, WC, Babin, BJ, Anderson, RE. (2014). Multivariate Data Analysis. Harlow: Pearson Education Limited, The UK.
  • Hooper, D, Coughlan, J, Mullen, MR. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines For Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6 (1), 53-60.
  • Hu, LT, Bentler, PM. (1999). Cut off Criteria For Fit İndexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives, Structural Equation Modeling, A Multidisciplinary Journal, 6 (1), 1-55.
  • Kaya, MD, Güzel, D, Çubukçu, B. (2011). Ilıca Şeker Fabrikası Çalışanlarının İş Memnuniyeti, Ergonomik Çalışma Koşulları ve İş Stresi Yönünden İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25 (2), 51-60.
  • Kline, TJB. (2005). Psychological Testing, A Practical Approach to Design and Evaluation. Sage, The USA.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis An Introduction to Its Methodology. Sage Publications. The USA.
  • Marsh, HW, Balla, JR, McDonald, RP. (1988). Goodness of Fit Indices in Confirmatory Factor Analysis: The Effect Of Sample Size. Psychological Bulletin, 103 (3), 391-410.
  • Meriç, S, Babur, Y. (2020). Çalışan Memnuniyetine Etki Eden Faktörler: Oteller Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (74), 812-827.
  • Özdamar, K. (2013). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. 1. Cilt. Nisan, Eskişehir.
  • Öztürk, YE, Öncel, H, Ördek, E. (2013). Konya-Selçuklu İlçesinde 112 Acil Servis İstasyonları Yerleşim Modeli. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 1 (1), 19-32.
  • Parmaksız, A, Ersöz, T, Özseven, T, Ersöz, F. (2013). Çalışanların İş Memnuniyeti, İş Stresi ve Ergonomik Koşullarının Değerlendirilmesi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (8), 82-99.
  • Sakaklı, KK. (2006). Yerel Acil Müdahale Fonksiyonlarının Yer Seçiminin Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanılarak Ölçme ve Değerlendirilmesi; Ankara Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Şehir ve Bölge Planlama, Ankara.
  • Sevimli, F, İşcan, ÖF. (2005). Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu, Ege Akademik Bakış, 5 (1-2), 55-64.
  • Shikdara, A, Sawaqedb, N. (2004). Ergonomics, and Occupational Health and Safety in The Oil Industry: A Managers’ Response. Computers & Industrial Engineering, 47, 223–232.
  • Şimşek, ÖF. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. Ekinoks, İstanbul.
  • Tabachnick, BG, Fidell, LS. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson Education, The USA.
  • Victor, CR, Peacock, JL, Chazot, C, Walsh, S, Holmes, D. (1999). Who Calls 999 an Why? A Survey of The Emergency Workload of The London Amulance Service. J Accid Emerg. Med., 16, 174-8.
  • Vieira, AL. (2011). Interactive LISREL in Practice, Getting Started With A SIMPLIS Approach. Springer, London.
  • Warner, RM. (2008). Apllied Statistics, From Bivariate Through Multivariate Tecniques. SAGE Publications, The USA.
  • Zamani, Z. (2019). Effects of Emergency Department Physical Design Elements on Security, Wayfinding, Visibility, Privacy, and Efficiency and Its Implications on Staff Satisfaction and Performance. Health Environments Research & Design Journal, 12 (3), 72-88.

DEVELOPING AN EVALUATION SCALE OF 112 EMERGENCY STATIONS IN TERMS OF SATISFACTION, EFFICIENCY, SAFETY, AND PERFORMANCE AND EXPLANATORY EXAMPLE

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 159 - 174, 29.08.2022
https://doi.org/10.54409/hod.1054797

Öz

Objective: The aim of the study is to develop a valid and reliable measurement tool for the evaluation of 112 emergency health services stations in terms of satisfaction, efficiency, safety, and performance with the opinions of the employees.
Methods: In order to obtain candidate scale items, an item pool consisting of 44 items was obtained by applying open-ended questions from 50 emergency health services station workers. In the first execution, explanatory factor analysis and reliability analysis were performed with the data obtained from 414 emergency health services station workers. Confirmatory factor analysis was carried out with the data obtained from the second execution, which was made with a group of 230 emergency health services station workers different from the first group. The scores obtained from the sample application made with four independent scales developed within the scope of the research and the demographic characteristics of the participants were analyzed by comparison tests. SPSS 26.0 and AMOS statistical software were used in the analysis of the data. Data were collected from a total of 644 pre-hospital emergency medical services workers working in 59 different provinces in Turkey.
Results: Four independent scales were developed within the questionnaire form created in the first stage of the research. Satisfaction, productivity, performance, and safety sub-dimension’s reliability values were 0.878, respectively; 0.856; was determined as 0.825 and 0.935. It was concluded that the four independent scales developed in the context of the participants in this study were valid and reliable. No significant difference was found between the gender, title, and duration of duty of the emergency health services station workers and their scale scores (p>0.05).
Conclusion: The developed scale will contribute to the literature on this subject and to studies on improving 112 emergency aid stations in terms of safety, performance, efficiency, and satisfaction.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği (2000). Resmi Gazete (Sayı:24046). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/24046.pdf ,11.05.2021.
  • Altınöz, Ü, Demir, S. (2017). Yoğun Bakımda Çalışan Hemşirelerde Çalışma Ortamı Algısı, Psikolojik Distres ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8 (2), 95-101.
  • Amorim, M, Ferreira, S, Couto, A. (2017). Road Safety and The Urban Emergency Medical Service (UEMS): Strategy Station Location. Journal of Transport & Health, 6, 60–72.
  • Anderson, JC, Gerbing, DW. (1984). The effect of Sampling Error on Convergence, Improper Solutions, and Goodness of Fit İndices for Maximum Likelihood Confirmatory Factor Analysis. Psychometrika, 49 (2), 155-173.
  • Bentler, PM. (1990). Comparative Fit İndexes in Structural Models. Psychological Bulletin, 107 (2), 238-246.
  • Blau, G, Chapman, SA. (2016). Why do Emergency Medical Services (EMS) Professionals Leave EMS? Prehospital and disaster medicine, 31 (1), 105-111.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 20. Baskı. Pegem, Ankara.
  • Christensen, LB, Johnson, RB, Turner, LA. (2014). Research Methods, Design, And Analysis. The USA, Boston: Pearson Education.
  • Coşkun, N. (2007). Acil Servis Sistemlerinde Yerleşim Problemine Analitik ve Genetik Programlama Yaklaşımları. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği, Adana.
  • Çınar, İ, Kavlak, O. (2009). İzmir İlinde Çalışan Ambulans ve Acil Bakım Teknikerlerinde İş Doyumunun ve Buna Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Akademik Acil Tıp Dergisi, JAEM, 8 (3), 33-37.
  • Çokluk, Ö, Şekercioğlu, G, Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. 2. Baskı, Pegem Akademi, Ankara: 154-162.
  • Demirhan, N. (2003). Acil Tıp Hizmetleri Sisteminde İlk ve Acil Yardım Hizmetleri, In: Türkiye'de 112 ilk ve Acil Yardım Hizmetleri ve Afetlerdeki Rolü, Acar matbaacılık, İstanbul.
  • Duran, A, Ocak, T, Yorgun, S, Koç, D. (2012). 112 Ambulans Servisinde Çalışan Memnuniyeti. Abant Tıp Dergisi, 1 (3), 144-148.
  • Everitt, BS. (1975). Multivariate Analysis: The Need For Data, And Other Problems. Br J Psychiatry, 126, 237-40.
  • Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. Sage, The USA.
  • Gorsuch, RL. (1974). Factor Analysis. Saunders, The USA.
  • Gürbüz, Y, Karavuş, M, Cebeci, D, Akdaş, A. (2009). Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Sağlık Personellerinin İş Tatmin Düzeyleri. Akademik Acil Tıp Dergisi, JAEM, 8: 33-7.
  • Hair, JF, Black, WC, Babin, BJ, Anderson, RE. (2014). Multivariate Data Analysis. Harlow: Pearson Education Limited, The UK.
  • Hooper, D, Coughlan, J, Mullen, MR. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines For Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6 (1), 53-60.
  • Hu, LT, Bentler, PM. (1999). Cut off Criteria For Fit İndexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives, Structural Equation Modeling, A Multidisciplinary Journal, 6 (1), 1-55.
  • Kaya, MD, Güzel, D, Çubukçu, B. (2011). Ilıca Şeker Fabrikası Çalışanlarının İş Memnuniyeti, Ergonomik Çalışma Koşulları ve İş Stresi Yönünden İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25 (2), 51-60.
  • Kline, TJB. (2005). Psychological Testing, A Practical Approach to Design and Evaluation. Sage, The USA.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis An Introduction to Its Methodology. Sage Publications. The USA.
  • Marsh, HW, Balla, JR, McDonald, RP. (1988). Goodness of Fit Indices in Confirmatory Factor Analysis: The Effect Of Sample Size. Psychological Bulletin, 103 (3), 391-410.
  • Meriç, S, Babur, Y. (2020). Çalışan Memnuniyetine Etki Eden Faktörler: Oteller Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (74), 812-827.
  • Özdamar, K. (2013). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. 1. Cilt. Nisan, Eskişehir.
  • Öztürk, YE, Öncel, H, Ördek, E. (2013). Konya-Selçuklu İlçesinde 112 Acil Servis İstasyonları Yerleşim Modeli. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 1 (1), 19-32.
  • Parmaksız, A, Ersöz, T, Özseven, T, Ersöz, F. (2013). Çalışanların İş Memnuniyeti, İş Stresi ve Ergonomik Koşullarının Değerlendirilmesi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (8), 82-99.
  • Sakaklı, KK. (2006). Yerel Acil Müdahale Fonksiyonlarının Yer Seçiminin Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanılarak Ölçme ve Değerlendirilmesi; Ankara Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Şehir ve Bölge Planlama, Ankara.
  • Sevimli, F, İşcan, ÖF. (2005). Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu, Ege Akademik Bakış, 5 (1-2), 55-64.
  • Shikdara, A, Sawaqedb, N. (2004). Ergonomics, and Occupational Health and Safety in The Oil Industry: A Managers’ Response. Computers & Industrial Engineering, 47, 223–232.
  • Şimşek, ÖF. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. Ekinoks, İstanbul.
  • Tabachnick, BG, Fidell, LS. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson Education, The USA.
  • Victor, CR, Peacock, JL, Chazot, C, Walsh, S, Holmes, D. (1999). Who Calls 999 an Why? A Survey of The Emergency Workload of The London Amulance Service. J Accid Emerg. Med., 16, 174-8.
  • Vieira, AL. (2011). Interactive LISREL in Practice, Getting Started With A SIMPLIS Approach. Springer, London.
  • Warner, RM. (2008). Apllied Statistics, From Bivariate Through Multivariate Tecniques. SAGE Publications, The USA.
  • Zamani, Z. (2019). Effects of Emergency Department Physical Design Elements on Security, Wayfinding, Visibility, Privacy, and Efficiency and Its Implications on Staff Satisfaction and Performance. Health Environments Research & Design Journal, 12 (3), 72-88.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Uysal 0000-0002-7507-3322

Emine Sevinç Postacı 0000-0002-2816-4029

Nebi Çelik 0000-0003-0672-2920

Fatih Yavuz

Mehmet Gür 0000-0002-0251-0878

Furkan Parlak 0000-0001-7321-2467

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 29 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uysal, İ., Sevinç Postacı, E., Çelik, N., Yavuz, F., vd. (2022). 112 ACİL YARDIM İSTASYONLARININ MEMNUNİYET, VERİMLİLİK, GÜVENLİK VE PERFORMANS AÇISINDAN DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ. Hastane Öncesi Dergisi, 7(2), 159-174. https://doi.org/10.54409/hod.1054797