Objective: This research was conducted to evaluate the effects of online education on first and emergency aid program students.
Material and Methods: The sample of this descriptive study consisted of 505 students studying in the first and emergency aid programs of four different universities in Turkey. The data were collected using a structured questionnaire prepared in line with the literature. The data are analyzed with the Statistical Package for Social Science 25 program and evaluated; number, percentage, mean, standard deviation were used.
Results: 53.86% of the students stated that they had no contact with real patients during the education process, 80.20% stated that they did not do any application courses face-to-face, approximately 60% of the students stated that the courses were not efficient in distance education, their learning needs were not met and they did not feel at the level to take care of the patient due to distance education. 64.16% of the students stated that they were afraid of making mistakes when starting work because they were learning remotely and 53.47% were afraid of harming the patient. Approximately 60% of students stated that distance learning was not suitable for the first and emergency aid program.
Conclusion: It was concluded that the students found the training they received in the online education processes inadequate and accordingly they were afraid of making mistakes in business life and harming the patient.
first and emergency aid online education student distance learning
Amaç: Bu araştırma çevrim içi eğitimin ilk ve acil yardım programı öğrencileri üzerindeki etkilerini değerlendirmek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışmanın örneklemini Türkiye’de bulunan dört farklı üniversitenin ilk ve acil yardım programında okuyan 505 öğrenci oluşturmuştur. Veriler literatür doğrultusunda hazırlanan yapılandırılmış soru formu kullanılarak toplanmıştır. Veriler Statistical Package for Social Science 25 programıyla analiz edilip, değerlendirmede; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %53,86'sı eğitim süreçlerinde hiç gerçek hasta ile temaslarının olmadığını, %80,20'si hiçbir uygulama dersini yüz yüze yapmadıklarını, öğrencilerin yaklaşık %60’ı uzaktan eğitimde derslerin verimli geçmediğini, öğrenme ihtiyaçlarının karşılanmadığını ve uzaktan eğitimden dolayı kendilerini hasta bakacak düzeyde hissetmediklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin %64,16'sı uzaktan eğitim aldıkları için işe başlarken hata yapmaktan korktuklarını ve % 53,47’si hastaya zarar vermekten korktuklarını ifade etmektedirler. Öğrencilerin yaklaşık %60’ı uzaktan eğitimin ilk ve acil yardım programı için uygun olmadığını belirtmişlerdir.
Sonuç: Öğrencilerin çevrimiçi eğitim süreçlerinde aldıkları eğitimleri yetersiz buldukları ve buna bağlı olarak iş hayatında hata yapmaktan ve hastaya zarar vermekten korktukları sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |