BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 16 - 22, 02.02.2016

Öz

Amaç: Çalışma, Tunceli Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin uyku alışkanlıklarını ve etkileyen faktörleri değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.

Yöntem:  Çalışma 05-24 Şubat 2015 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmaya Tunceli Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören tüm öğrencileri alınmıştır. Veriler toplanmaya başlanmadan önce gerekli resmi izinler alınmıştır. Araştırmacılar tarafından literatür taraması yapılarak oluşturulan anket formu  hemşirelik öğrencilerine sınıf ortamında uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında, sayı, yüzde, ki-kare ve t- testi ve anova ile analiz edilerek değerlendirilmiştir.

Bulgular: Toplam 118 öğrencinin katıldığı çalışmada, öğrencilerin yaş ortalaması 21.1±1.6 olup, %55.1’i kız öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin aylık ortalama gelirleri 473.5±163.9 TL’dir ve %25.4’ü sigara kullanmaktadır.  Toplam PUKİ ortalaması 6.39±3.82  ve %56.7’si 6 puanın üstünde olan öğrencilerin, % 45.8’i günde 6-7 saat, %28.8’i ise günde 8-9 saat uyuduğu saptanmıştır. PUKİ puan ortalamaları sigara içenlerde içmeyenlere göre (7.96±4.11; 5.86±3.59), okul başarısını kötü olarak algılayanlarda çok iyi olarak algılayanlara göre (9.42±1.87;  5.26±1.33 ) birinci sınıflarda dördüncü sınıflara göre (8.35±3.08; 5.04±3.18), yatmadan önce yeme içme alışkanlığı olanlarda olmayanlara göre (7.21±3.86; 5.36±3.55) istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür (p<0.05).

Sonuç: Öğrencilerin önemli ölçüde uyku sorunlarının olduğu; sigara içme, akademik başarı,  yatmadan önce yeme-içme, sınıf derecesi ile uyku kalitesinin ilişkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin uykunun önemi ve uyku kalitesi ile ilişkili faktörler konusunda bilgilendirilmesi önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Hemşire, öğrenci, uyku.

 

Examining the Sleep Habits of Nursing Department Students and the Affective Factors

ABSTRACT

Purpose: The purpose of this descriptive study is to evaluate the sleep habits of the nursing department students in the Health High School of Tunceli University and the affective factors.

Method: The study was conducted between 5 and 24 February 2015. All the students studying in the nursing department were included in the study. Before the collection of the data, the required permissions were taken. A questionnaire prepared by the researchers upon literature review was applied to the nursing students in the classroom. The obtained results were assessed in SPSS program by analyzing number, percentage, chi square, t test and ANOVA.

Results: In the study where totally 118 students participated, their average age was 21.1±1.6 and 55.1% of them were female students. The average monthly income of the students was 473.5±163.9 TL and 25.4% were smokers. Their total PUKI average was 6.39±3.82, 56.7% had more than 6 points, 45.8% slept for 6-7 hours a day, and 28.8% slept for 8-9 hours. The PUKI mean score was higher in a statistically significant manner among smokers compared to non-smokers (7.96±4.11; 5.86±3.59), among those perceiving their school success bad compared to those perceiving their school success excellent (9.42±1.87; 5.26±1.33), among the freshmen to the senior students (8.35±3.08; 5.04±3.18), and among those eating and drinking before sleeping compared to those who did not (7.21±3.86; 5.36±3.55) (p<0.05).

Conclusion: It was observed that the students had considerably sleeping problems; and the sleeping quality was correlated to smoking, academic success, eating-drinking before sleeping, and the year studied in the school. It is recommended to inform the students about the importance of sleeping and the factors related to sleeping quality.

Keywords: Nursing, student, sleep.

Atıf: Karatay G, Baş GN, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı H. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları Ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. HSP 2016;3(1): 16-22.

To cite this article: Karatay G, Baş GN, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı H. Examining the Sleep Habits of Nursing Department Students and the Affective Factors. HSP 2016;3(1): 16-22.

 

 

 

 

 

Kaynakça

  • Şenol V, Soyuer F, Pekşen Akça R, Argün M. Adölesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi 2012; 14:93-102.
  • Cates ME, Clark A, Woolley TW, Saunders A. Sleep quality among pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education 2015; 79(1):1-6.
  • Nihayah M, Ismarulyusda I, Syarif HL, Nur Zakiah, MS, Baharudin O, Fadzil MH. Sleeping hours and academic achievements: a study among biomedical science students. Procedia Social and Behavioral Sciences 2011; 18:617–21.
  • Koçak Ü, Albayrak M, Erol R, Şanlı C. Evaluatıon of sleep patterns and sleep dısturbances ın chıldren: a prelımınary study ın Kırıkkale. Turkish J. Pediatr. Dis. 2012; 6(2):81-7.
  • Saygılı S, Çil Akıncı A, Arıkan H, Deri E. Üniversite öğrencilerinde uyku ve yorgunuk. Electronic Journal of Vocational Collages 2011,88-94.
  • Lund HG, Reider BD, Whiting AB, Prichard JR. Sleep patterns and predictors of disturbed sleep in a large population of college students . Journal of Adolescent Health 2010; 46(2):124-32.
  • Orzech KM, Salafsky DB, Hamilton LA. The state of sleep amog cllege students at large public university. Jornal Of Amecan College Health 2011;59 (7):612-9.
  • Altıntaş H, Sevencan F, Aslan T, Cinel M, Çelik E, Onurdağ F. HÜTF dönem dört öğrencilerin uyku bozukluklarının ve uykululuk hallerinin epworth uykululuk ölçeği ile değerlendirilmesi. Sted 2006; 15 (7):114.
  • Tonetti L, Fabbri M, Filardi M, Martoni M, Natale V. Effects of sleep timing, sleep quality and sleep duration on school achievement in adolescents. Sleep Medicine 2015. [Internet]. 2015 March 30 [cited 2015 May 15]; Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.sleep.2015.03.026.
  • Chen TY, Chou NS, Chang HA, Pan PY, Yeh YW, Yeh CB, Mao WC. Effects of a selective educational system on fatigue, sleep problems, daytime sleepiness, and depression among senior high school adolescents in Taiwan. Neuropsychiatric Disease and Treatment 2015; 11:741-50.
  • Tarokh L, Raffray T, Van Reen E, Carskadon MA. Physiology of normal sleep in adolescents. Adolesc Med State Art Rev. 2010; 21(3):401–17.
  • Mayda AS, Kasap H, Yıldırım C, Derdiyok Ç, Ertan D, Erten R ve ark. 4-5-6. Sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2012; 2(2):8-11.
  • Millman RP. Excessive sleepiness in adolescents and young adults: causes, consequences, and treatment strategies. Pediatrics 2005;115:1774-86.
  • Short MA, Louca M. Sleep deprivation leads to mood deficits in healthy adolescents. Sleep Medicine 2015 [Internet]. 2015 March 27 [cited 2015 May 15]; Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.sleep.2015.03.007.
  • Buysse DJ, Reynolds CF, Monk TH. The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Res 1989; 28:193-213.
  • Ağargün MY, Kara, H, Anlar Ö. Pittsburgh uyku kalitesi indeksi’nin geçerliliği ve güvenirliliği. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; 7 (2):107-15.
  • Aysan E, Karaköse S, Zaybak A, Günay İsmailoğlu E. Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. DEUHYO ED 2014; 7(3):193-8.
  • Ball S, Bax A. Self-care in medical education: effectiveness of health-habits ınterventions for first-year medical students.Academiz Medicine 2002; 77(9):911-17.
  • Owens JA. Etiologies and evaluation of sleep disturbances in adoles¬cence. Adolesc Med State Art Rev. 2010; 21(3):430–45.
  • Shcao MF, Chou YC, Yeh MY, Tzeng WC. Sleep quality and quality of life in female shift working nurses. Journal Advanced Nursing 2010; 66 (7):1565-72.
  • Üstün Y, Çınar Yücel Ş. Hemşirelerin uyku kalitesinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011; 4(1):29-38.
  • Vail-Smith K, Felts WM, Craig C. Relationship between sleep quality and health risk behaviors in undergraduate college students. College Student Journal 2009; 43:3.
  • Dewald JF, Meijer AM, Ooort FJ, Kerkhof GA, Bo SM. The influence of sleep quality, sleep duration and sleepiness on school performance in children and adolescents: a metaanalytic review. Sleep Med 2010; 14:179–89.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Gülnaz Karatay

Nazan Gürarslan Baş

Hamza Aldemir Bu kişi benim

Miyase Akay Bu kişi benim

Münevver Bayır Bu kişi benim

Erol Onaylı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karatay, G., Gürarslan Baş, N., Aldemir, H., Akay, M., vd. (2016). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 16-22. https://doi.org/10.17681/hsp.34639
AMA Karatay G, Gürarslan Baş N, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı E. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. HSP. Şubat 2016;3(1):16-22. doi:10.17681/hsp.34639
Chicago Karatay, Gülnaz, Nazan Gürarslan Baş, Hamza Aldemir, Miyase Akay, Münevver Bayır, ve Erol Onaylı. “Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları Ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 3, sy. 1 (Şubat 2016): 16-22. https://doi.org/10.17681/hsp.34639.
EndNote Karatay G, Gürarslan Baş N, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı E (01 Şubat 2016) Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 3 1 16–22.
IEEE G. Karatay, N. Gürarslan Baş, H. Aldemir, M. Akay, M. Bayır, ve E. Onaylı, “Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi”, HSP, c. 3, sy. 1, ss. 16–22, 2016, doi: 10.17681/hsp.34639.
ISNAD Karatay, Gülnaz vd. “Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları Ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 3/1 (Şubat 2016), 16-22. https://doi.org/10.17681/hsp.34639.
JAMA Karatay G, Gürarslan Baş N, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı E. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. HSP. 2016;3:16–22.
MLA Karatay, Gülnaz vd. “Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları Ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 3, sy. 1, 2016, ss. 16-22, doi:10.17681/hsp.34639.
Vancouver Karatay G, Gürarslan Baş N, Aldemir H, Akay M, Bayır M, Onaylı E. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Uyku Alışkanları ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. HSP. 2016;3(1):16-22.