Objective: The study was conducted as a
cross-sectional descriptive study to determine the expectations of the family
members of the patients in intensive care units from the nurses and the
influencing factors. Material and
Methods: The study was conducted with a total of 138 relatives that have
patients treated in the general intensive
care unit of an education and research hospital and reanimation intensive care
unit of a university hospital in Istanbul and that were volunteered to
participate in the study, between the dates 01.03.2016 and 01.08.2016. To
collect the data, the form prepared by the researcher and the "Perception
of the Relatives about the Nurse's Role (PRNR)" scale were used. All of
the patient relatives whose patients treated in the intensive care unit at the
specified dates were included in the study's universe, and its sample consisted
of adult relatives of the patients who stayed at least 48 hours in intensive
care unit, who were open to communication and volunteered to participate in the
study. The ethics committee was granted
permission and verbal approval was obtained from the patients' relatives. In
analyzing the data, descriptive statistical methods, and Kruskal-Wallis Mann
Whity U test and Sperman correlation from parametric and nonparametric tests
were used. Significance level was accepted as p <0.05 within 95% confidence
interval. Results: The average age
of the patient's relatives was 42.87 + 13.62, considerable majority (40.0%) of
them were the wife/husband of the patient, 72.9% of them were in the intensive
care unit for 2-7 days, 79.7% of them believe that his/her patient has received
adequate support/care from the nurses, 91.3% of them is generally satisfied
with the care of his / her patient, and 87.0% of them believe that his / her
patient will leave the hospital with a recovery. When the scale scores were
assessed, "visitors should leave the room before the treatment and nursing
procedures such as changing the bed, changing the dressing or changing the
tubing" received the highest score (84.87 ± 0.449). Conclusion: Most intensive care patient relatives are satisfied with
nursing care and high expectation. Educational status, proximity to the patient, duration
of the patient’s stay in intensive care unit, consciousness state of the
patient and duration of the visit by the relatives were found to be effective
factors in the expectation of the patients’ relatives. In line with these
results, it can be suggested that the characteristics of patients and their
relatives should be taken into consideration in planning of nursing care
services.
Amaç: Araştırma yoğun bakımda hastası olan aile bireylerinin,
hemşireden beklentilerini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla kesitsel
ve tanımlayıcı olarak yapıldı. Gereç ve
Yöntem: Çalışma 01.03.2016-01.08.2016 tarihleri
arasında İstanbul ilindeki bir eğitim ve araştırma hastanesinin genel yoğun
bakım ünitesi ile bir üniversite hastanesinin reanimasyon yoğun bakım
ünitesinde hastası olan ve çalışmaya katılmaya gönüllü 138 hasta yakını ile
gerçekleştirildi. Veriler toplanırken araştırmacı tarafından hazırlanan form ve
“Ailelerin Hemşirenin Rolünü Algılaması ölçeği kullanıldı. Çalışmanın evrenini,
belirtilen tarihlerde yoğun bakımda hastası olan tüm hasta yakınları,
örneklemini ise; yoğun bakımda en az 48 saat yatan hastası olan, iletişime açık
ve çalışmaya katılmaya gönüllü erişkin hasta yakınları oluşturdu. Etik kurul
izni ve katılımcılardan sözlü onam alındı. Verilerin analizinde tanımlayıcı
istatistik yöntemler, parametrik ve nonparametrik testlerden Kruskal-Wallis
Mann Whity U testi ve Sperman korelasyon analizleri kullanıldı. Anlamlılık
düzeyi %95 güven aralığında, p<0.05 kabul edildi. Bulgular: Hasta yakınlarının yaş ortalaması 42,87+13,62,
çoğunluğunun hasta eşi (%40,0) olduğu, %72,9’u 2-7 gündür yoğun bakımda
yattığı, %79,7’sinin hemşirelerden yeterince destek aldığını belirttiği,
%91,3’ünün hastasının bakımından genel olarak memnun, % 87’sinin hastasının
hastaneden iyileşerek çıkacağına inandığı belirlendi. Ölçek ifadeleri
değerlendirildiğinde “Hastanın yatağını değiştirmek,
pansuman veya tüplerini değiştirmek gibi tedavi ve bakım işlemlerinden önce
ziyaretçileri odadan çıkarılmalıdır” en yüksek puanı (84,87±0,449) almıştır. Sonuç: Yoğun bakım hasta yakınlarının
çoğu hemşirelik bakımından memnun ve beklentileri yüksektir. Eğitim durumu, hastaya yakınlık
derecesi, hastanın yoğun bakımda kalma süresi, hastanın bilinç durumu ve
ziyaret süresi hasta yakınlarının beklentileri konusunda etkili faktörlerdir.
Bu sonuçlar doğrultusunda aile merkezli bakımda hasta ve yakınlarının
özellikleri dikkate alınması önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |